Doar 50 de zile de zbor neintrerupt…
Mai exact este vorba de UAV-ul electric cu alimentare solara al Airbus, denumit Zephyr S. In fine, prima varianta a fost conceputa in 2003 de cei de la QinetiQ si apoi a ajuns in portofoliul Airbus, care a participat la evolutia conceptului.
Aceasta platforma specializata in zbor stratosferic este testata de catre armata americana incepand cu 15 iunie pornind de la baza aeriana Yuma Proving Ground. Primul record, cel al andurantei maxime de zbor pentru un aparat de zbor, a fost batut in 11 iulie… si de atunci inca nu a atins solul, dubland timpul precedentului record. In 2018 deja drona atinsese in timpul testelor o anduranta de zbor de de aproape 26 de zile.
Zephyr S este cu 30% mai usor decat predecesorul sau si are o baterie mai mare si mai puternica cu 50%, britanicii comandand si ei 3 drone model Zephyr 8 pana in 2016.
Cu o anvergura de 25 de metri si o masa de 75 de kilograme, aeronava foloseste doar energia solara captata de panourile solare in zborul la altitudini de pana la 23 de kilometri, pentru a o utiliza inclusiv noaptea prin stocarea in baterii proprii.
Drona poate efectua misiuni civile de supraveghere sau retransmitere radio catre zone slab acoperite (de la altitudinea respectiva are distanta de acoperire echivalenta a 250 de turnuri pentru sistemul de telefonie celulara 4G/5G) sau misiuni militare de supraveghere, in cazul echiparii cu senzori adecvati. Aeronava evolueaza la altitudini care sunt peste plafonul avioanelor de linie si al zborurilor militare uzuale, apropiindu-se de zona satelitilor ca si misiuni: High Altitude Pseudo Satellite (HAPS).
Apropos, nu se laudau si ai nostri ca ar vrea un satelit?
Despre sarcina utila, de doar 5kg (la care se adauga 24kg de baterii litium-ion), producatorul spune:
„Zephyr is payload agnostic, compatible with OPAZ, Airbus in-house Earth Observation system designed for the stratosphere that provides 18cm electro-optical and 70cm infra-red imagery and videos.
Zephyr can support a wide range of payload capabilities, including but not limited to: Electro Optical, Infrared, Hyper spectral, Passive Radio Frequency (RF) Radar, Synthetic Aperture Radar (SAR) radar, Early Warning, Lidar and Automatic Identification System (AIS)”
Sistemele electro-optice ambarcabile au o distanta de detectie de pana la 20-30km in functie de alegere.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.airbus.com/en/products-services/defence/uas/uas-solutions/zephyr
Le drone Zephyr S d’Airbus bat le record de durée de vol d’un appareil autonome (msn.com)