… aviz MApN, ca nici la altii situatia nu e cu mult mai roza in ceea ce priveste bugetul, dar nu neaparat procentul din PIB este cel care face cu adevarat diferenta in ceea ce priveste dotarea si antrenamentul. Cazul de mai jos se refera la cea mai puternica armata din Uniunea Europeana, si anume ce franceza. In documentar sunt redate parerile mai multor ofiteri francezi: generalii Pinard Legris, Vincent Desportes, Didier Tauzin, Jean-Claude Lafourcade, colonelul Jacques Hogard.
La data realizarii acestui documentar (deocamdata disponibil doar in limba franceza) – TVLibertes (cel mai probabil in 2016) doar 1,39% din PIB era alocat armatei franceze, desi institutia respectiva se bucura de 85% incredere din partea populatiei, pe cand partidele doar 10-20%! Documentarul trebuie privit tinand cont el contine o usoara tendinta „FN” ista sau Gaul-ista, vizibila mai ales in interviurile cu generalii francezi din partea a doua a emisiunii, unii sustinand iesirea din NATO si alte ciudatenii…
In prima parte este filmata o demonstratrie a echipamentelor fortelor terestre franceze, vizand posibili cumparatori straini: tinute de camuflaj, optica foto si nocturna, sistemul FELIN (cu OVD/ „Optique à vision déporté”), vizor holografic pentru arma de asalt, HK-417 (ruda a HK-416 propus sa inlocuiasca FAMAS, ultimul continand 2 piese foarte fragile, a caror inlocuire costa jumatate din pretul armei noi).
Se discuta ciudatenia optiunii franceze pentru o arma germana, in timp ce armata austriaca se doteaza cu „frantuzoaica” F90 a firmei Thales… iar raspunsul dat de armata in cadrul conferintei de presa face referire la optiunea bazata pe carnetul de sarcini emis de fortele franceze, care cerea ca producatorul sa fie european si sa aibe o cifra de afaceri de minim 80 mil. euro (asta a exclus din start cei 2 producatori francezi). Suna cunoscut? 🙂
Urmeaza elicopterul Tigre HAD echipat cu… Hellfire (!), apoi AS332 M2 Cougar „Renove”, ultimul sosit – NH-90, dar si veteranul Gazelle HOT. Restul subiectelor: drone de recunoastere DRAC (drone de reconnaissance au contact) Cassidian si SAGEM/Safran Patroller, AMX-56 Leclerc, VBCI, Caesar si alte cele.
In partea a doua, programe si bugete. Armata franceza nu mai reusea in octombrie 2015 sa plateasca facturile cheltuielilor deja contractate, din lipsa de fonduri… fiind practic in incetare de plati. De vina este programul multianual de finantare („La loi de programmation militaire”) 2014-2019, care este subfinantat anual cu aproximativ 1 mld. de euro fata de minimul necesar.
Toate acestea impacteaza disponibilitatea echipamentelor din inzestrare dar si ritmul de inlocuire a echipamentelor vechi si uzate, fortele terestre fiind cenusareasa de serviciu, datorita volumului semnificativ superior al efectivelor, de unde si impresia falsa ca se pot taia din cheltuieli si efective fara un impact vizibil. Un alt impact, pe operatiunile externe – esecuri in Mali si R. Centraafricana (si esecul mai vechi din Rwanda), datorita taierilor de fonduri care au dus la cedarea controlului unor zone cucerite in anii anteriori, care trebuie apoi recucerite.
De retinut:
„Ceea ce nu pregatesti pe timp de pace se plateste apoi cu sange”, sustine un general francez…
Si pentru ca tot vorbim de alocari, recent au fost publicate niste date (provenind din raspunsul Min. Apararii francez la intrebarile unor parlamentari) referitoare la costurile de operare ale parcului de vehicule al armatei franceze pentru anul 2016:
- Operarea unui AMX-56 Leclerc costa 246.249 euro/an (in jur de 20.000 euro/luna), in conditiile in care armata franceza dispune de un numar de 241 de astfel de tancuri cu o vechime medie de 15 ani, ceea ce inseamna un cost total de 60 mil. euro/an – totul pentru un procent de vehicule operationale de doar 61% din parc, adica 147 de tancuri (cu 4% mai putin decat in 2015);
- Parcul de tractoare TRM 700/100 a fost operational in proportie de doar 35% (40 de vehicule din 116);
- Parcul de ATV VBC cu o vechime medie de 6 ani a fost operational in proportie de 74% (din totalul de 625 vehicule), iar costul de operare anual/vehicul a fost de 54107 euro;
- Din 1176 de vehicule usor blindate Panhard PVP ( model din care avem si noi un mic lot), doar 31% au fost functionale;
- Din 249 vehicule AMX-10RC doar 48% au fost functionale;
- Parcul de 2475 transportoare blindate 4×4 VAB s-a laudat cu 42% operationale, iar cel de 1199 camioane TRM 10000 cu doar 38%;
- Aruncatoarele de proiectile cal. 120mm, in numar de 171, au fost operationale in proportie de 51%, cu un cost anual de 120 euro/bucata.
- Din cele 77 tunuri autopropulsate pe roti cal. 155m de tip Caesar, doar 68% au fost utilizabile, la un cost anual/ bucata de 78.068 euro.
Astfel ne putem face o idee nu doar despre costurile unei armate echipate relativ modern, dar si despre starea de lucruri in armatele care compun nucleul asa-zisei armate europene… pentru care, dincolo de declaratiile sforaitoare ale unor birocrati de la Bruxelles, mai e mult pana departe!
Marius Zgureanu