PCMA Rus, societatea mixtă deţinută de PSA Peugeot Citroen şi Mitsubishi Motors în Rusia, a anunţat vineri că va suspenda temporar producţia modelelor Peugeot, Citroen şi Mitsubishi, la fabrica din Kaluga, şi va concedia 100 de angajaţi, transmite Reuters.
„Continua deteriorare a situaţiei de pe piaţa auto ne forţează să adoptăm decizii dureroase”, se arată în declaraţia PCMA Rus.
În perioada 27 aprilie – 10 iulie va fi oprită producţia modelelor Citroen C4 Sedan şi Peugeot 408 iar fabricarea SUV-urilor Outlander şi Pajero Sport va fi stopată din 2 aprilie până în 12 mai.
Peugeot deţine o participaţie de 70% în societatea mixtă, în timp ce Mitsubishi deţine restul de 30%. Primele modele au fost fabricate în 2012 iar capacitatea anuală a fabricii se ridică la 125.000 de unităţi.
Şi Volkswagen, cel mai mare producător auto european, s-a alăturat săptămâna aceasta companiilor occidentale care şi-au redus operaţiunile în Rusia. VW va reduce producţia şi va introduce o schemă de plecări voluntare pentru angajaţii săi de la fabrica din Kaluga (Rusia), în urma scăderii accentuate a vânzărilor.
Pe lângă scăderea vânzărilor, producătorii auto se confruntă cu diminuarea marjelor de profit cu 10-15%, din cauza deprecierii rublei, care a majorat costul componentelor din import.
Companiile auto au început din 2014 să reducă producţia şi numărul de angajaţi la fabricile din Rusia. Pentru a contracara aceste tendinţe, Guvernul de la Moscova a anunţat că va acorda producătorilor auto subvenţii de zece miliarde de ruble (166 milioane de dolari) pentru a sprijini industria auto.
Opel, marca europeană a General Motors (GM), a anunţat recent că se va retrage de pe piaţa din Rusia până la finele acestui an. De asemenea, GM a precizat că, până la jumătatea acestui an, va opri producţia uzinei sale din apropiere de Sankt Petersburg şi va înceta producţia de automobile Chevrolet la uzina companiei ruse GAZ.
Grupul american a menţionat, totodată, că aceste decizii îi vor provoca cheltuieli excepţionale de ordinul a 600 de milioane de dolari care vor afecta rezultatele sale pe primul trimestru.
Vânzările de automobile în Rusia sunt în cădere liberă din cauza crizei economice, care se traduce printr-o depreciere puternică a rublei. Economia Rusiei suferă de pe urma scăderii preţului petrolului, dar şi de pe urma sancţiunilor impuse de Occident pentru rolul Moscovei în conflictul din Ucraina.
Conform datelor publicate săptămâna trecută de Association of European Businesses (AEB), vânzările de maşini şi vehicule comerciale uşoare au scăzut, în februarie, cu 38% pe piaţa rusă – cel mai semnificativ declin din 2009 – din cauza dificultăţilor din economie şi a deprecierii rublei. Luna trecută au fost livrate în Rusia 128.298 de maşini şi vehicule comerciale uşoare, faţă de 206.526 în februarie 2014.
Şi Ford Motor a anunţat că va acorda discounturi de 23%, anunţuri asemănătoare fiind făcute şi de Renault, Daewoo şi Great Wall Motor din China. Renault a oprit producţia fabricii sale de lângă Moscova în perioada 16 februarie-6 martie.
În februarie, rata inflaţiei a accelerat la 16,7%, cel mai rapid ritm de creştere din 2002. Piaţa auto din Rusia nu se va redresa până în 2019 sau 2020, a estimat compania PricewaterhouseCoopers LLP.
Vânzările auto s-ar putea contracta, anul acesta, cu 24%, la 1,89 milioane de unităţi, după un declin de 10% în 2014, conform estimărilor AEB. Declinul economiei şi deprecierea rublei au determinat producătorii auto să-şi reducă producţia, să ofere reduceri sau să scadă preţurile.
Sursa: Independent.md