Romania Military

Alte PC-21 pentru Armée de l’Air

PC-21 la baza de la Cognac

Se pare ca francezilor le place tot mai mult Pilatus PC-21.Pe de alta parte nu prea au de ales, avioanele TB-30 Epsilon si Alpha Jet fiind batrane si trebuind inlocuite.

In 2017, Armée de l’Air et de l’Espace a cumparat 17 avioane turbopropulsoare de antrenament de tip Pilatus PC-21. In 2021, Ministerul Francez al Apararii a decis sa mai adauge alte 9 aeronave de acest tip.

 

Acordul a fost incheiat de DGA (Directia Generala de Armamente) si F-AIR 21 (Cognac Formation Aero SAS France), care vor fi contractantii elvetienilor de la Pilatus Aircraft.

Noile PC-21 vor avea baza la Ba709 Commandant Ménard din Cognac-Châteaubernard, iar primele aeronave vor sosi incepand cu 2023. Deja din 2018, primele promotii de piloti ai Armée de l’Air et de l’Espace au terminat antrenamentele la respectiva baza folosind PC-21, zborul pe acest tip de aparat reprezentand aproximativ 60% din totalul pregatirii. Restul de 40% din timpul de formare se realizeaza folosind simulatoarele de zbor.

Atingand o viteza maxima de peste 600 km/ora si fiind facut sa reziste la suprasarcini de -4/+8g, practic PC-21 se apropie de L-39 Albatros si de M-345 ca performante pentru antrenamentul pilotilor. In Elvetia, PC-21 se ocupa incepand cu 2008 cu tranzitia pilotilor catre F/A-18 Hornet.

Se pare ca se apropie momenul retragerii Alpha Jet, francezii cochetand acum cativa ani si cu varianta achizitionarii de Leonardo M-345 HET.

Ora de zbor pe Alpha Jet costa in jur de 7800 de euro pe cand cea pe PC-21 e de 5 ori mai ieftina, la doar 1500 de euro, ultimul costand in jurul a 9 mil. $… Concurentul M-345 HET costa in jurul a 26 mil.$, iar costul orei de zbor este estimat de producator in zona superioara a turbopropulsoarelor (probabil intre 2000-3000$ in functie de echipare ), pe cand costul cu ora al fratelui mai mare M-346 este estimat ca fiind  de 4 ori mai mic decat al F-16 respectiv de 10 ori mai redus decat al EF Typhoon, deci probabil in jurul a 4000 de euro. M346 Master avea in 2013 pret de achizitie pornind de a 20 mil. dolari cu avionica cea mai simpla, israelieni iasteptandu-se ca in 20 de ani de operare sa mai cheltuie cate 40 mil.$/ aeronava..

Pe acelasi sistem de calcul (vezi Alpha Jet si PC-21), in 2014 (bazat pe legea finantelor din 2013) ora de zbor a Rafale crea un cost de intretinere in jurul a 15.000 de euro (27.000 euro costuri totale de functionare, incluzand si costul pilotilor), un Mirage 2000 peste 8000 de euro iar un elicopter SA-330 Puma spre 6900 de euro.

Costul complet al unei ore de zbor in misiune de lupta deasupra Siriei (fara pretul munitiilor) era dat in 2015 la 25.000 de euro pentru Mirage 2000 si spre 40.000 de euro pentru Rafale. Costul flotei de 147 aeronave Rafale din inventarul fortelor aeriene franceze in 2018 a fost de 611 milioane de euro, adica 4,16 mil. euro/aparat, la o disponibilitate de 53,7%. Deci francezii incearca sa echilibreze altfel bugetul, prin reducerea costurilor bazei antrenamentului.

 

Alti utilizatori ai PC-21 sunt fortele aeriene elvetiene, britanice, emirateze, australiene, catareze, iordaniene si spaniole, precum si Singapore, clientul de lansare.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34122

http://psk.blog.24heures.ch/archive/2020/02/18/plus-de-pilatus-pc-21-pour-l-armee-de-l-air%C2%A0-868651.html

http://f1hde.canalblog.com/archives/2018/10/05/36760680.html

https://www.leparisien.fr/economie/fini-les-epsilon-et-alphajet-pour-les-futurs-pilotes-de-chasse-place-au-pilatus-pc-21-03-10-2018-7909884.php

https://www.leparisien.fr/economie/fini-les-epsilon-et-alphajet-pour-les-futurs-pilotes-de-chasse-place-au-pilatus-pc-21-03-10-2018-7909884.php

 

Articole pe teme similare:

.https://www.rumaniamilitary.ro/calidus-b-250

https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano

https://www.rumaniamilitary.ro/primele-t-345a-het-livrate

https://www.rumaniamilitary.ro/un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2

https://www.rumaniamilitary.ro/ajt-trainer

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259

https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas

https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila

https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca

IAR-109 Swift

http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2

www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

 

Exit mobile version