Astazi sovieticii, olandezii si belgienii
Sovieticii
Astia au un talent cu totul special sa-si doboare, cateodata foarte spectaculos, propriile avioane de lupta. Adevarat ca in Rusia un submarin care ia foc, un altul care-si activeaza sistemul de stingere a incendiilor (fara nici un foc la orizont) si omoara +20 de oameni, o macara care se incaiera cu un doc plutitor – care o enerva mai demult – si-l scufunda, o racheta de croaziera care loveste tinta (o gradinita pe langa Vladivostok), sau o racheta – tot de croaziera dar si nucleara – care zboara atat de bine inca rusii o mai cauta si acum prin Marea Barent, sau un submarin care se torpileaza singur, sunt lucruri banale, se intampla des in armia ivanilor.
Cu toate acestea sa-ti dobori un avion de lupta, cu o racheta aer-aer lansata de un alt avion, este lucru mare.
Intamplarea s-a petrecut in Republica Buryatia, undeva prin sud-estul siberian al Rusiei si a avut drept eroi doua MiG 31 BM ( „BM” adica MiG 31 modernizat) ce efectuau un zbor de antrenament. Astfel, unul dintre aparate, asa din senin, si-a activat radarul si, ca bairamul sa fie complet, a activat si o racheta aer-aer R 33, ba a si lansat-o. Succes total pentru avionul-lansator si pentru racheta, aceasta din iurma si-a atins tinta, doborand MiG-ul 31 din prima lovitura, un lucru nu foarte usor daca ne gandim ca MiG-ul 31 este un avion urias, bi-motor etc. Asadar, racheta buna rau…
R 33 este o racheta aer-aer cu raza lunga ghidata de radarul avionului lansator (dedicata MiG 31), cu alte cuvinte ofiterul cu armamentul (cel din spate) porneste radarul, armeaza racheta si are grija ca aceasta sa faca totul bine, in timp ce pilotul (cel din fata) ia decizia si lanseaza. Greu de explicat cum ambii pilotii au dat-o in bara, probabil ca aveau ceva de impartit cu ceilalti doi (aia doboratii). Vestea buna este ca ambii piloti au scapat cu bine, avionul insa a lovit cu promtitudine solul si praf s-a facut.
„Fericitul” eveniment s-a petrecut in aprilie 2017 si de atunci Fortele Aeriene Ruse refuza orice comentariu pe marginea necazului, pe principiul:”s-a prabusit, s-a prabusit, ce sa mai dezgropam mortii.”
Doar ca aviatia rusa are o mare traditie in as dobora singura avioanele, de exemplu, in razboiul cu Georgia ivanii i-au invins net pe georgieni la absolut toate capitolele cu adevarat relevante intr-un razboi serios, inclusiv la numarul de avioane rusesti doborate de fiecare parte. Georgienii, mai modesti si slab tehnologizati, au reusit sa doboare doar 2 (maxim 3) aparate, restul de patru (minim trei) fiind doborate de ivani sau aliatii lor, osetinii de sud. Moscova insa nu recunoaste decat patru aparate doborate, per total, din care trei „victorii” trecute in contul propriu. Intre timp insa s-a aflat c-ar fi fost sase…
Asadar, daca razboiul din Georgia mai continua aviatia rusa ar fi avut probleme cu avioanele…
Olandezii metafizici
Un pilot de F 16 olandez a reusit ceva ce legile fizicii acestui univers nu permit (sau macar asa credeam): a tras cu tunul de bord in propriul avion in timp ce se afla in zbor. Spunem ca legile fizicii nu permit pentru ca un proiectil de tun Vulcan atinge o viteza colosala la gura tevii, greu de crezut ca avionul sa depaseasca proiectilul si sa-i vireze in fata, pocnit fiind pe loc.
Ciudat putin spus, deocamdata se cauta o explicatie si chiar de va fi gasita, tot haios ramane.
Belgienii…
Astia, mai modesti, au reusit sa-si incendieze singuri un F 16 MLU tot cu tunul, la sol, pe timp de liniste si pace, prin octombrie 2018. Dee Dee, sora lui Dexter…ma rog, un mecanic de intretinere, a vrut si el sa vaza cum se…vede un F 16 prin colimator, a vazut dar a si apasat pe ce nu trebuia si POC!, a ras pur si simplu cu tunul de bord al unui F 16 un alt F 16 vecin si cum tunul de 20mm Vulcan M61A-1 este o arma foarte performanta, aparatul luat la ochii a luat foc si scrum s-a facut.
Nefericita „victima”
„Victima” tocmai ce fusese alimentata si pregatita de zbor, impreuna cu un alt F 16, astfel ca artificii s-a facut imediat ce proiectilele l-au atins. Explozia care a urmat a mai avariat alte doua aparte F 16, astfel ca mecanicul-tintas va trebui sa-si caute o a doua slujba pentru plata daunelor. Si bineinteles va trebui sa traiasca peste 150 de ani…
Dar putea fi mai rau, mecanicul-tintas sa fie in concediu parental si sa-si reia slujba cand belgienii aveau cateva F 35A pe pista, alimentate si gata de zbor. Pai abia atunci le dadeau lacrimile de emotie, marcand insa si prima victorie impotriva unui F 35A, doborat inainte sa se inalte, incendiat inainte sa apuce sa-si porneasca motorul, trimis la fier vechi inainte de a apuca sa fie vandut second-hand Romaniei prin 2040.
Si ar fi fost pacat…
Hristos a Inviat!
Paste Fericit!
GeorgeGMT