Romania Military

Americanii ar fi de acord cu trimiterea F 16 pe front

F-16BM danez

Ceea ce nu este deloc la fel de usor precum livrarea de obuziere, tancuri sau chiar sisteme anti-aeriene. Avioanele de lupta implica o logistica deosebita, pregatirea personalului si in acelasi timp, sunt vulnerabile in fata atacurilor asupra propriei infrastructuri. Iar F 16 nu este chiar genul de avion care sa decoleze de pe orice fel de pista.

Dar trecand peste problemele tehnice ale “inrolarii” F 16 sub drapelul ucrainean, care sa fie castigul Kievului daca ar detine 2-3 escadrile de avioane multirol relativ moderne?

In razboiul din Ucraina Rsuia s-a facut de ras si si-a arata imensele slabiciunui care efectiv ii macina capacitatea de lupta. Coruptia endemica din randul fortelor armate si ale industriei de aparare, nepotismul, calitatea execrabila a factorului uman (ofiteri, subofiteri si simpli soldati), lipsa acuta a pregatirii militare, toate acestea, si multe altele, au facut ca cea “de-a doua armata a lumii” sa se impotmoleasca in Ucraina, desi calcul hartiei arata ca de fapt Rusia ar fi trebuit sa termine cu Ucraina cu mult inainte ca Vestul sa poata interveni semnificativ.

Dar poate cea mai dezamagitoare evolutie a fost cea a fortelor aeriene rusesti, forte care detin sute de aparate destul de moderne, dar care n-au reusit sa-si impuna suprematia aeriana deasupra Ucrainei, desi timp au avut berechet. Faptul ca ucrainenii detineau sisteme anti-aeriene nu ar fi trebuit sa insemne mare lucru, intreaga aparare aeriana ucraineana era formata din sisteme sovietice (si asa a ramas vreme de aproape un an), arhicunoscute de Moscova, iar pe de alta parte nici Kievul n-a excelat in militarie, sistemele erau intretinute cum se putea, pregatirea de lupta a personalului la nivel de buget disponibil.

Adica nu discutam despre o armata ucraineana dupa standarde NATO, bine antrenata si dotata, ci mai mult de una pe model sovietic. Ca ucrainenii au facut unele reforme dupa anexarea Crimeii se stie, dar se mai stie, de asemenea, ca lipsa acuta de bani, coruptia si in general mentalitatea de tip sovietic nu prezentau Ucraina ca o forta militara demna sa tina Rusia in sah prea mult timp.

Cu toate acestea, oricat de slabi erau ucrainenii , rusii s-au dovedit si mai slabi, iar daca revenim la componenta aeriana a razboiului, rusii au facut intradevar spectacol dar mai mult prin imaginile cu proprile aeronave doborate deasupra Ucrainei. Elicopterele si avioanele rusesti nu au fost capabile sa se apere in fata unor sisteme anti-aeriene sovietice vechi, nici macar in fata Stinger, un MANPADS batran ca vai de el, nemodernizat si aflat pe punctul de inlocuire in arsenalul american. Ei bine, acum Stinger are noi comenzi.

Daca aviatia rusa ar fi reusit sa detina controlul total deasupra Ucrainei, soarta razboiului ar fi fost probabil cu totul alta, daca aviatia rusa ar fi putut sa loveasca la discretie tinte la sol, concentrari de trupe, centre de comanda, infrastructura vitala, lucrurile ar fi evoluat cu totul altfel, in schimb s-au multumit cu atacuri cu rachete si drone.

Si toate acestea in conditiile in care bazele aeriene rusesti sunt cu totul in afara capacitatii de lovire a ucrainenilor, in timp ce bazele ucrainene ar trebui sa fie la discretia rusilor, ucrainenii continua sa aiba aviatia de lupta.

Iar F 16 va veni probabil, intrebarea este ce vor face rusii cand ucrainenii vor avea la randul lor avioane de lupta capabile sa loveasca in adancime, sa sustina o acopereire aeriana pentru trupele proprii si sa provoace la lupta aviatia rusa.

Dar la ce model de F 16 ar trebui sa ne asteptam? Se stie deja ca premierul olandez, Mark Rutte, a anuntat de curand ca Olanda, Danemarca, Belgia si Marea Britanie vor lua in considerarea transferarea de avioane F 16 catre Ucraina. Marea Britanie nu detine F 16 dar poate sustine o astfel de decizie prin pregatirea pilotilor sau macar din punct de vedere financiar, celelalte trei tari nordice au insa flote de F 16A/B  si toate trei au ales deja ca inlocuitor F 35A, asadar s-ar putea gasi cateva avioane disponibile pentru Ucraina.

Discutam evident despre F 16 A/B MLU, cam aceeasi versiune pe care si Romania o opereza.

F 16 ar veni sa completeze cercul apararii aeriene ucrainene, lucrand in tandem cu apararea AA de la sol, cu aparatele AWACS ale NATO. Ce aduce F 16 in plus fata de MiG 29 ucrainean este o tehnologie care desi este cam batraioara inca face fata. Un radar destul de performant chiar si astazi, rachete aer-aer care si-au dovedit eficienta (AMRAAM si AIM-9), bombe ghidate.

Si acum vine randul apararii anti-aeriene ruse sa-si arate in sfarsit eficienta mult laudata. Vor reusi sistemele S 300 si S 400 sa faca interdictie in fata F 16 A/B? Dar Tor sau Buk, Pantsir S 1? Cum se vor descurca radarele rusesti in fata batranului F 16? Care vor fi performantele aviatiei ruse, pentru ca daca pana acum rusii si-au cam ferit Su 30/Su 35S de lupta direct deasupra frontului, odata cu aparitia F 16 pe front vor trebui sa iasa la lupta si atunci ce va fi?

Ce mai ramane din industria de aparare ruseasca, si asa drastic umilita prin Ucraina, daca F 16 A/B va da de pamant cu Su 30SM sau Su 35S? Ce se va alege de comenziile pentru export daca S 300/ S 400 nu vor reusi sa opreasca aviatia ucraineana dotata cu F 16 la mana a doua, batrane de 30 de ani?!

Lucrurile sunt foarte complicate, pentru ca daca rusii reusesc sa faca fata onorabil F 16 A/B americanii nu au ce pierde, este pana la urma un avion destul de vechi, dar daca rusii vor da inapoi in fata A/B-ului sau vor superi pierderi, sau daca ucrainenii vor rusi sa obtina o anumita superioritate aeriana deasupra frontului, lucrurile vor degenera rapid pentru ceea ce a mai ramas din mitul fostei industrii militare sovietice.

In principiu, F 16A/B nici n-ar trebui trimis in Ucraina in fata rusilor pentru ca teoretic n-ar avea nici o sansa, dar daca totusi A/B-ul va face “o figura frumoasa” si va reusi sa tina piept rusilor? Iar logica care deriva de aici este simpla: F 16A/B face fata Suhoi Su 30SM, Suhoi Su 35S, face fata cu succes sistemelor anti-aeriene moderne rusesti, pai atunci ce sanse au rusii in fata Eurofighter, Rafale, F 15, F 16 C/D-F 16 Block 70, in fata F 35A?!

Teoretic rusii ar trebui sa dea de pamant repede cu “batranul” A/B, dar daca n-o vor face, daca S 400 nu va reusi sa blocheze misiuniile aparatelor ucrainene in zonele sale de responsabilitate lucrurile devin tragice.

Din acest punct de vedere experienta israeliana s-ar putea dovedi aici foarte importanta, sa nu uitam ca pilotii israelienii au fost atat de buni incat au reusit sa-i fac pe rusi sa-si doboare singuri un avion de cercetare Il-20. Ca mai apoi s-a dat vina pe “prostii” de sirieni alta discutie, rusii mereu au dat vina pe “prostii” de arabi, pana cand, in Ucraina arabii n-au mai fost disponibili ca “prostii” de serviciu si s-a dovedit ca “prostii” poate ca erau mai putin destepti dar si hodoroagele rusilor erau de tot rasul.

India si Turcia isi vor contempla atunci miliardele de dolari aruncati in vant pe S 400 si vor constata ca de fapt nu au aparare anti-aeriana cu raza lunga, fiind la mila competitorilor lor. Turcia ar putea concluziona ca grecii, dotati cu Rafale, Mirage 2000 si in curand cu F 16 Block 70, nu vor avea nici-o o problema in a strapunge apararea aeriana turca.

India, pe de alta parte, va fi la mila F 16 C/D pakistaneze asa cum de altfel a remarcat in ultima confuntare avuta, atunci cand Pakistanul a tinut la respect Suhoi Su 30 MKI indiene prin simpla ridicare in aer a aparatelor F 16 C/D. Singurele avioane indiene care au patruns in spatiul aerian pakistanez au fost avioanele Mirage si un ghinionist de MiG 21 Bison doborat de o AMRAAM.

Su 30 MKI a zburat in interiorul granitelor indiene si oricate explicatii savante am gasit pana cum, care incercau sa explice nus ce strategie indiana, realitatea este simpla: F 16 C/D pakistaneze au iesit la bataie, Suhoiurile indiene au stat la adapost.

Simplu pana la urma, nimic complicat.

Astfel ca pentru rusi, aparitia pe front a F 16A/B MLU s-ar putea dovedi un cosmar. NATO a mai trimis deja sisteme de arme vechi si deocamdata au functionat impecabil impotriva rusilor, asa ca de ce n-ar face si A/B-ul o figura cu totul deosebita chiar in momentul in care este cu un picior in desertul american?! Sa se retraga in glorie si sa ofere in acelasi timp o gura de speranta pentru unii care abia acum intra in era F 16 A/B MLU.

GeorgeGMT

Exit mobile version