…doar, doar le-o da cum trebuie, insa orice ar face, orice formula ar folosi, costul de operare a noilor avioane F-35, variantele A si B, nu le iese ca-n pliante! Mai ales variant “B” le cam da frisoane!
US Marine Corps este astfel nevoit să aștepte multi ani și să plătească miliarde de dolari mai mult decât planificase pentru introducerea F-35B în serviciu, o piatra de bolta planificată acum sa devina operational în decembrie 2015.
Dar Corpul incearca sa se foloseasca de această întârziere pentru a ataca costul pe ora de zbor (CPFH), folosindu-se de experienta sa de peste 50 de ani in folosirea aparatelor de zbor si spera sa poata dezvolta proceduri care sa scada costul cu ora de zbor, mai ales pe partea de mentinere a aeronavelor in stare de zbor.
Echipa Cost Analysis and Program Evaluation (CAPE) a Pentagonului a apreciat in fata Congresului, in luna mai, costul cu ora de zbor pentru F-35A la valoarea de 32000 $, cu aproximativ 7000$ peste F-16C/D, unul dintre avioanele pe care F-35A il va inlocui. Raportul nu a facut referire la F-35B, insa generalul Robert Schmidle, comandatul aviatiei Infanteriei Marine a spus ca atat F-35 A cat si variant “B” se asteapta sa aiba costuri de operare cu aproximativ 10% mai mari decat avioanele pe care le vor inlocui, desi estimarile pentru varianta “A” ajunge la un procent de 22% mai mare decat F-16.
In raportul din luna mai inaintat de catre CAPE catre Congres, desi nu se dau cifre pentru F-35B, se specifica totusi ca acesta are un cost de operare putin peste F-35A. Estimarile facute de USMC arata ca F-35B va folosi, in cazul aterizarilor si decolarilor de pe navele de asalt ale Corpului, in proportie de 80% sistemul de aterizare-decolare verticala, ori acest lucru va afecta costurile de operare, crescandu-le, datorita consumului mai ridicat de combustibil si uzurii mai accentuate ale avioanelor. In acest moment avioanele decoleza si aterizeaza folosind destul de rar capacitatea vectoriala pentru ca aceastea folosesc inca alternativ navele si bazele de pe uscat, unde manevrele de aterizare/decolare verticale nu sunt necesare.
Iar in toate aceste calcule nu a fost luate in discutie sumele necesare munitiei pe care aeronavele o vor folosi in fiecare an, ci doar operaea avionului. Deocamadat USMC este optimist ca se mai pot reduce din costuri, folosind experienta Corpului in folosirea aeronavelor.