Desi am mai vorbit aici despre obuzierul ultrausor calibru 105mm Mandus Hawkeye, intre timp au aparut si filmari cu ceea ce este capabil sa faca:
Dupa cum se vede in clip, cadenta maxima este de 8 (pana la 12) proiectile/minut timp de 3 minute (sau 3 pana la 6 proiectile/minut in ritm sustinut), atingand o distanta de 11,5km cu munitie normala si pana la 15km cu munitie speciala, reactiva.
Acelasi Hawkeye integrat pe o camioneta Ford F-250 (nu, nu e Duster!), in timpul testelor din 2013:
Si aici instalat pe un sasiu Mack/ RTD Sherpa:
Chestia, dincolo de tunul M20 si afet, este echipata cu: MG 9000 digital fire control system + Northrop Grumman’s LN-270 Inertial Navigation System, Weibel Scientific’s MVR-700C Muzzle Velocity Radar System, Sekai Electronics’ DFS-02 Direct Fire Camera System, Sensor Systems’ S67- 1575-76 Global Positioning System antenna si Mandus’ DK 10 Gunner’s Display Unit.
Foarte important, sistemul intra cu usurinta intr-un container ISO si are distanta de tragere superioara unui aruncator cal.120mm Patria-Nemo (care si ei au prezentat un modul containerizat), iar efectul pe tinta este oarecum similar. Hawkeye cantareste 1 tona si este usor de desfasurat prin transport aeropurtat sau heliopurtat si urmeaza a fi suspus si unor teste de parasutare.
In plus, conform brosurii fabricantului, prin inlaturarea a doar 5 bolturi, tunul cu afetul pot fi transferate rapid pe alta platforma: nava, camion, trailer, aeronava. Intretinerea este si ea simpla, presupunand ungerea odata pe an a mecanismelor de rotire, de inaltare si a celor culisante, alaturi de monitorizarea electronica a nivelului de azot lichid si de ulei in hidraulic. Sistemul de recul si elevatie pot fi reparate in teren, destul de usor.
Interesanta si ideea lui XM204 – obuzierul cu recul redus (soft-recoil) cal. 105mm, putin mai veche, pe care americanii voiau sa-l vada instalat si pe elicoptere grele „gunship”: de exemplu CH-47. Ideea a fost abandonata dupa 1973, cand s-a schimbat vizunea asupra echiparii elicopterelor, misiunea de gunship cu tun de calibru mare fiind preluata de AC-130 Spectre sau aeronave bimotoare cum este A/MC-27J Spartan (Stinger II respectiv Praetorian).
Greu de zis daca Hawkeye este chiar o evolutie peste timp a XM-204 sau doar o reluare actualizata a ideei de recul si masa reduse.
Cel mai probabil intre cele doua nu exista nici o legatura, in afara de intentia de a dezvolta un tun ultrausor si cu recul redus.
Marius Zgureanu
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/obuzierul-samsung-techwin-evo-105-105mm