Cel putin aceasta este declaratia celor de la Raytheon& Kongsberg, si anume ca primele teste de zbor ale noului AMRAAM-ER, destinat sistemului antiaerian NASAMS II (National Advanced Surface-to-Air Missile System), sunt o reusita. Tragerea reala a avut si scopul de a confirma ca elementele componente – racheta echipata cu cap de lupta real, lansatorul NASAMS, Radarul Sentinel si FDC (Fire Distribution Center) – colucreaza corect pentru a dobora o drona-tinta. In 2015 s-au incheiat testele in laborator ale rachetei, acestea fiind urmate de testele reale si de integrare in sistem.
AMRAAM ER Raytheon plecand din lansator NASAMS
AMRAAM-ER va extinde raza de actiune a NASAMS cu 50% (la un total de 40km) iar altitudinea cu 70% (la un total de 14km), comparativ cu varianta utilizand SL-AMRAAM, adaugand sistemului capacitatea de a dobora rachete de croaziera si drone. Racheta este practic un hibrid, folosind motorul racheta al ESSM si capul de lupta si ghidajul AMRAAM.
NASAMS este in uz in Norvegia, Spania si SUA (protejand spatial aerian al Casei Albe din Washington D.C.), fiind in curs de fabricatie pentru Oman. Operatorii actuali de NASAMS2 sunt Chile, Norvegia, Olanda, si de curand Finlanda. Lituanienii si-au exprimat si ei in 2015 intentia sa cumpere doua baterii (companii) cu cate 2 lansatoare si un FDC fiecare, negocierile incheindu-se in septembrie a.c., cu suma de 112 mil.$ (100 mil. euro).
Improved Sentinel AN/MPQ-64 radar
In cazul finlandez, NASAMS inlocuieste SA-11, investitia fiind de 460 mil.$ si a devenit operationala in 2015. Atat SA-11 BUK cat si concurentul in achizitie – ASTER-30 Eurosam au raza dubla de actiune, de peste 30km, insa NASAMS a fost mai ieftin – permitand achizitia unui numar mai mare de sisteme, network-centric folosind interconectare Link-16 (specific NATO) si va avea in curand disponibila racheta AMRAAM-ER. Programul include si suma de 176 mil. Euro pentru modernizarea radarelor finlandeze cu raza lunga de catre Thales-Raytheon Systems Company.
SISU 8×8 pentru lansatoarele AMRAAM ale NASAMS
De asemenea, achizitia include si offset de 100%, o parte din el constand intr-o comanda pentru 82 de camioane fabricate de Sisu Defense, valorand 25 mil.$, urmand ca in colaborare cu Kongsberg sa se promoveze camioanele SISU si pentru alte contracte internationale, iar Patria vor fi implicati si ei in obligatia de offset. Sisu Defence Oy au livrat alte 82 de camioane speciale de teren, tip SISU 8×8, SISU 6×6 si SISU 4×4, destinate containerelor, radarelor si transportului in cadrul programului de modernizare a apararii antiaeriene.
Lansare AMRAAM
O baterie completa de NASAMS 2 include:
- 12 lansatoare de rachete (LCHR), fiecare a cate 6 rachete;
- 8 radare (AN/MPQ-64 F1 Improved Sentinel X band 3D / Raytheon MPQ-64F2);
- Un centru de control al tragerii (CTOC);
- Vehicul cu senzor electro-optic (MSP500, cu telemetru LASER, camera TV si camera termografica) – utilizabil in mod pasiv;
- Vehicul cu centru de control tactic (Tactical Control Cell);
- Vehiculele sunt interconectabile prin radio-link, cablu radio-multirol (TADKOM);
Sistemul este considerat unul antiaerian cu raza medie cu arhitectura network-centric, distribuit, capabil de angajare simultana a 72 de tinte aeriene, atat in mod active cat si pasiv.
Pe langa capacitatea de a folosi familia AMRAAM, NASAMS a integrat si este capabil sa interfunctioneze cu alte sisteme de tunuri si rachete antiaeriene, cum ar fi: tunuri L-70, rachete cu raza foarte scurta RBS-70, cu raza medie MIM-23 Hawk (vezi si variante de modernizare Hawk) si cu raza lunga Patriot, dar si cu arme cu energie dirijata. Acestea ar fi motive in plus pentru care si noi ar trebui sa urmarim cu atentie acest sistem, mai ales ca o racheta ghidata laser gen RBS-70 ar complementa perfect o alta cu raza scurta ghidat infrarosu, gen SIRET/IRIS-T SLS! De precizat ca IRIS-T SLS este in curs de integrare in NASAMS II pentru uzul armatei suedeze, pentru inlocuirea RBS-70, dar si armatei norvegiene, devenind astfel un sistem cu raza scurta si medie cu multiple optiuni de vectori. AMRAAM/-ER ar putea fi astfel folosite pentru interceptarea unor tinte inalt manevriere in timp ce Hawk ar putea lucra integrat, complementar, pentru a intercepta tinte balistice sau de dimensiuni mai mari (bombardiere).
Teste integrare IRIS-T SLS cu NASAMS – Sursa: fofo.no
Ajungand pe nisa fortelor terestre, care au nevoie de mobilitate si posibilitatea de angajare din mers, tot IRIS-T SLS este propus de polonezii de la WZU in colaborare cu Diehl pentru modernizarea SA-8, care in armata romana au primit deocamdata IFF ca si singura modernizare. Dar in acest caz, CA-95 ar trebui probabil inlocuite nu tot cu SIRET, cum era propunerea pentru Romania, ci cu ceva ghidat LASER sau radio (familia Crotale, SAAB RBS-23 BAMSE , s.a.), lucru confirmat si de polonezii de la Mesko, care dezvolta racheta ghidata radio Blyskawica, probabil tot pentru modernizarea SA-8.
Tot la capitolul lansator mobil de rachete pentru fortele terestre, dar de aceasta data la categoria raza medie-lunga, trebuie reamintita optiunea de modernizare a SA-6 cu RIM-162 ESSM/RIM-7P Sparrow, oferita de Raytheon – WZU, prin reconfigurarea lansatorului Pelican si a radarului de iluminare/urmarire (mai multe alternative pentru SA-6 aici). Mentiunea ESSM este importanta, deoarece in fazele initiale de dezvoltare AMRAAM-ER, ESSM a fost integrata si folosita in tragerile cu NASAMS in 2012, in Norvegia.
NASAMS lansand ESSM:
https://www.youtube.com/watch?v=KmHh37312zQ
In sens invers, ESSM a fost integrata si in HAWK XXI (hibridizat cu NASAMS), tot la norvegieni, pentru a integra in final SL AMRAAM-ER, existand si intentia de a integra AIM-9X…
O optiune extrem de ieftina pentru vehicul lansator de SL-AMRAAM integrat in NASAMS este Humvee, care poate primi si AIM-9:
https://www.youtube.com/watch?v=oTKDAL3lgWs
Lansator Humvee su SL-AMRAAM si AIM-9
Ne oprim aici, deoarece “ghiveciul” de variante de mai sus poate cauza serioase dureri de cap, concluzia fiind ca daca dorim o modernizare cat mai ieftina dar integrata si eficienta a apararii antiaeriene romanesti, folosind cat mai multe elemente comune intre fortele aeriene si cele terestre, cararea cea mai batatorita trece prin NASAMS si Raytheon-Kongsberg-Diehl (respectiv vectorii SL AMRAAM-ER/ESSM, IRIS-T SLS, Hawk si Sidewinder).
Deci asteptam cu interes intrarea in serviciu a AMRAAM-ER!
Marius Zgureanu
Surse: