Romania Military

AN-2. Spărgătorul de granițe

Cred că retragerea AN-2 din serviciul MApN a fost o mare greșeală. Un excelent avion pentru penetrarea apărării antiaeriene, un avion care transformă F-35 într-un aparat desuet…

Povestea este simplă: conform răspunsului MApN furnizat celor de la Newsweek România, „în data de 7 august, la ora 06:28, Centrul de Operaţii Aeriene a fost informat de către Structura Poliţiei de Frontieră Vicovul-de-Sus, că o patrulă a observat şi a auzit un aparat de zbor de mici dimensiuni care a survolat frontiera de stat din Ucraina în România. Ca urmare a informării primite, au fost luate măsurile specifice prevăzute în planurile elaborate pentru astfel de situaţii, cu accent pe întărirea supravegherii aeriene în zonă, concomitent cu reanalizarea înregistrărilor informaţiilor furnizate de radarele în funcţiune. Din analiza informaţiilor la dispoziţie nu au rezultat date care să confirme, în mod obiectiv, utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional în zona de referinţă.”

Pe scurt, băieții de la Centrul de Operații Aeriene au primit pontul de la Poliția de Frontieră care au observat și confirmat – eu înțeleg vizual și au auzit un aparat care a trecut în România din Ucraina. Au aruncat un ochi pe ecran, n-au văzut nimic, așa că au concluzionat că dacă nu apare pe radar, nu există. Asta deși aveau confirmarea unui contact vizual de la Poliția de Frontieră.

Au luat dar, de fapt, n-au luat măsuri. Asta pentru că, zice MApN-ul:

„În situația descrisă nu au fost întrunite criteriile legale (Legea nr. 257/2001, republicată) pentru intervenția cu aeronave militare aflate în Serviciul de Luptă Permament – Poliție Aeriană.

Dar hai să vedem ce zice legea.

Art. 6. – Situaţiile în care aeronavele utilizează neautorizat spaţiul aerian al României sunt următoarele: c) intrarea în spaţiul aerian al României fără autorizarea dată de organele în drept prevăzute la art. 4 (n.a. Ministerul Transporturilor, MApN); d) aterizarea, amerizarea sau apuntarea fără autorizare;

Art. 8. – Împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României Ministerul Apărării Naţionale va lua succesiv următoarele măsuri:

a) stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia;
b) transmiterea de la sol a informaţiilor şi dispoziţiilor către pilotul sau echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spaţiului aerian al României;
c) interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spaţiul aerian al României;
d) executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;
e) executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;
f) executarea focului de nimicire de către mijloacele terestre de apărare aeriană.

Art. 9. – (1) Stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, a legăturilor radio cu aceasta şi determinarea identităţii ei se realizează de către organele de trafic aerian, folosindu-se mijloacele specializate aflate în serviciu sau care sunt puse în funcţiune special în acest scop.

(2) La identificarea aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, la solicitarea Ministerului Apărării Naţionale, pot participa aeronave aparţinând Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii şi altor deţinători de aeronave.

Art. 10. – Organele de trafic aerian se informează reciproc asupra descoperirii şi identificării aeronavei, cauzelor care au determinat încălcarea prevederilor prezentei legi şi, pe baza informaţiilor de care dispun, dau dispoziţii piloţilor sau echipajelor în vederea utilizării legale a spaţiului aerian al României.

Art. 11. – (1) În cazul imposibilităţii stabilirii legăturilor radio cu aeronava care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, aceasta se interceptează cu aeronave militare.

(2) Interceptarea se realizează şi în situaţia în care piloţii sau echipajele nu execută dispoziţiile primite de la organele de trafic aerian.

(3) Interceptarea aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian se execută cu respectarea reglementărilor aeronautice şi are drept scop identificarea vizuală a acestora, indicarea direcţiilor de urmat pentru revenirea la traiectele de zbor autorizate, acordarea de asistenţă în caz de nevoie, dirijarea în afara zonelor reglementate ca fiind zone interzise, restricţionate, periculoase sau a celor rezervate temporar ori îndrumarea la aterizare pe aerodromul, aeroportul sau heliodromul indicat.

(4) Pe timpul interceptării pentru transmiterea dispoziţiilor aeronavele interceptoare vor folosi frecvenţele radio autorizate, iar în cazul lipsei legăturii radio vor folosi semnalele vizuale şi manevre conform reglementărilor internaţionale stabilite în acest scop.

(5) Împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian pot acţiona şi forţe şi mijloace aeriene aparţinând altor state membre NATO, în condiţiile stabilite prin înţelegeri.

(6) Utilizarea spaţiului aerian al altor state de către aeronave interceptoare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, pentru a acţiona împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian, se face în conformitate cu prevederile înţelegerilor încheiate în acest sens.

Din punctul meu de vedere, erau întrunite toate condițiile legale pentru a trimite o aeronavă care să verifice și să constate dacă frontiera de stat a României a fost sau nu a fost… penetrată.

După cum ne spune și MApN-ul, detecția radar a aparatelor care zboară la altitudini foarte mici (sub 300 m) și cu viteze reduse (sub 200 km/h) este foarte dificilă, mai ales în condițiile unui relief variat, cu dealuri și văi, în care respectivul aparat de zbor se poate camufla. În acest condiții, obținerea unui ecou consistent este îngreunată și de paraziții care sunt generați de sol și de formele de relief de la sol. Să nu uităm însă că așa zboară de obicei rachetele de croazieră gen Kalibr sau Tomahawk…

Problema este destul de spinoasă și se caută o rezolvare inclusiv la nivelul Frontex, un proiect dedicat descoperirii obiectelor care zboară jos și încet fiind în desfășurare. Mai multe informații aici.

După cum spuneam mai deunăzi, AN-2 este un avion ideal pentru acțiuni de contrabandă cu atât mai mult cu cât poate fi întâlnit încă în România.

Sursa foto: wikipedia

Un incident asemănător s-a petrecut în 2019 când un elicopter Kamov Ka-26 s-a prăbușit pe raza comunei Săpînța, județul Maramureș, pilotul fiind găsit mort. Conform informațiilor de la acel moment, pilotul era din Belarus, având gradul de maior în armata aceluiași stat. Dmitrii Evghenevici Kostikov, cetăţean belarus, născut în 1971 era dat dispărut încă din 5 martie 2019, când a urcat într-un tren cu destinaţia Lvov, iar de atunci a fost de negăsit. De profesie pilot, bărbatul fusese comandant adjunct al unei escadrile de elicoptere, dar îşi postase CV-ul pe site-uri de job-uri, astfel că probabil lucra ca „freelancer”. Pilotul a fost identificat pe baza pașaportului găsit asupra sa.

Sursa foto: wikipedia

 

Accidentul de elicopter din 2019 și cazul avionului AN-2 de acum câteva zile sunt o dovadă concretă că violările frontierei de stat a României din direcția Ucraina nu sunt un caz izolat, din contră. Piloții care vin din Ucraina știu exact pe unde să zboare astfel încât să nu fie detectați de radarele militare și doar norocul a făcut ca patrula Poliției de Frontieră să repereze vizual și auditiv avionul.

În opinia mea, MApN-ul privește problema cu mult prea multă lejeritate. Asta dacă nu cumva aceste încălcări repetate sunt cunoscute și tolerate din varii motive. Oricum, atitudinea MApN în fața sesizării și confirmării vizuale a aparatului care a utilizat neautorizat spaţiul aerian al României de către Poliția de Frontieră mi se pare un fel de politica struțului cu capul în nisip: dacă nu-l vedem noi, înseamnă că nu există.

Mă întreb, ce condiții legale trebuiau îndeplinite pentru a trimite o celulă de Mig-21/F-16 de la Câmpia pentru a verifica informația? Informație care venea de la Poliția de Frontieră, nu de la badea Cârțan… Chiar nu aveam niciun avion disponibil? A încercat careva să contacteze radio avionul cu pricina? Nu știm, că nu ni se spune…

MApN promite să se prezinte mai bine data viitoare: „În scopul întăririi apărării spaţiului aerian naţional şi evitării situaţiilor specificate anterior, Statul Major al Forţelor Aeriene colaborează permanent cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu prin luarea unor măsuri specifice precum: repoziţionare de radare şi reconfigurare a parametrilor de descoperire, intensificarea zborurilor de antrenament, cercetare şi observare în proximitatea frontierei de stat şi suplimentarea periodică a forţelor şi mijloacelor din serviciul de luptă pentru creşterea capacităţii de reacţie împotriva mijloacelor aeriene care evoluează la înălţimi şi viteze mici.”

În încheiere, doar atât am de spus: azi țigări, mâine…

Nicolae

Exit mobile version