Dupa mai bine de zece ani de discutii sud-coreeni sau hotarat in sfarsit sa cumpere 36 de elicopetere de atac Apache AH-64E. Problema cea mai spinoasa a fost reprezentata de pretul cam piperat al aparatelor, iar problema pretului era atat de arzatoare incat SUA a venit cu o oferta de elicoptere AH-64 reconditionate, de la trenul de aterizare pana la palaria radarului, la un pret de “doar” 23 de milioane $ bucata, adica o reducere de aproximativ 60% din pretul unui Apache nou-nout.
Aici trebuie sa facem o paranteza si sa specificam ca un AH-64 are o durat de “viata” de 10000 de ore de zbor, dar revenind la dilema sud-coreenilor, trebuie spus ca baietii aia, de ne construiesc noua telefoanele Samsung, sunt oameni onorabili si cu o sira a spinarii cu adevarat dreapta. Politicenii coreeni nu au agreat idea de a cumpara elicoptere second-hand, ci au inceput sa ia in considerare si alte surse, cum ar fi Bell cu AH-1Z sau A-129 produs in Turcia.
Pana la urma, dupa o analiza foarte serioasa, AH-64E a iesit totusi castigator in ciuda unui pret per bucata de 45 miloane dolari, suma care include operationalizarea aparatelor in Coreea, piese de schimb sau pregatirea echipajelor si tehnicienilor.
AH-64 a iesit in fata datorita performantelor deosebite si tehnologiilor introduse recent in dotarea aparatului, care fac din acest elicopter un vanator de temut in orice conditii atmosferice, dar care a ajuns sa exceleze mai ales noaptea, fiind extrem de eficient in cautare si distrugerea eventualelor unitati de comando nord-coreene, care s-ar putea infiltra peste granita comuna in cazul unui conflict intre cele doua tari. De fapt generalii sud-coreeni sunt siguri ca in cazul unui conflict cu nordul, trimiterea de unitati care sa se infiltreze spre sud ar fi una dintre primele masuri luate de nordisti.
AH-64 E a inceput sa intre in dotarea armatei americane in anul 2012, fiind numit initial AH-64D Block III, numai ca datorita diferentelor mari fata de un AH-64D a fost luata decizia de a fi denumit “E”. De asemenea armata americana va moderniza la standardul “E” un total de 634 de elicoptere Apache din modele mai vechi, pana la sfarsitul anului 2020.
Principalele puncte in plus ale unui AH-64E, fata de precedecesorul sau “D”, ar fi: motoarele, mai eficient din punctul de vedere al consumului de combustibli, data-link-ul care-i permite sa schimbe informatii cu orice alt elicopter, avion sau vehicul de la sol, capacitatea de folosi si controla cateva UAV-uri in acelasi timp si de asemenea poate folosi dronele controlate pentru a lansa rachete ghidate spre tinte tinute sub observatie de catre UAV-uri si poate avea la bord 1000 kilograme de armament.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT