Subiectul apararii antiaeriene a navelor japoneze a fost atins nu doar in articole de pe blogul nostru ci si de autori consacrati care au abordat tema razboiului din Pacific.
In diverse lucrari apar marturii ale veteranilor aviatori americani care povesteau ca, spre sfarsitul razboiului, avioanele de vanatoare americane isi ofereau luxul de a scufunda distrugatoare japoneze doar cu armamentul de bord, in principal mitraliere de 12.7mm.
Cum se face ca o putere militara care a pus accent pe actiunile aeronavale n-a reusit sa gaseasca solutii pentru o protectie antiaeriana adecvata a navelor proprii?
Sa vedem cum au evoluat.
Aparitia avioanelor de lupta, in Primul Razboi Mondial, a facut ca navele de lupta sa-si ia masuri de protectie antiaeriana.
In cazul flotei japoneze, principalele arme antiaeriene utilizate in timpul primei conflagratii mondiale au fost tunul cal. 76.2mm/40, tunul 76.2mm/25 si mitraliera cal.6.5mm/115 3-shiki Kiho.
Tunul antiaerian cal. 76.2mm/40 3rd Year Type a fost dezvoltat in 1914 si a intrat in dotarea navelor japoneze incepand cu 1916.
Nu am date certe dar, foarte probabil, a fost dezvoltat din tunul cu tragere rapida cal.76.2mm/40, achizitionat de la firmele Elswick si Vickers, apoi produs sub licenta si redenumit 41st Year Type, avand ca destinatie lupta impotriva torpiloarelor. Dezvoltarea ar fi similara celei facute de britanici care, la fel, au dezvoltat tunuri antiaeriene din modelele initiale ale Elswick si Vickers.
Dupa trecerea la sistemul centimetric, in 1917, tunul a fost redenumit 8cm/40 (3”) 3rd Year Type.
In 1922 a fost dezvoltata varianta 8cm/40 (3”) 11th Year Type.
In 1928 a fost dezvoltata varianta 8cm/40 Type 88, destinata submarinelor si navelor auxiliare.
Insumand cele trei variante, tunul a fost produs in 530 exemplare pana la sfarsitul lui 1939, alte 295 exemplare fiind produse pana la sfarsitul razboiului.
Tunul antiaerian 8cm/40 (3”) 3rd year Type
Caracteristici:
Masa totala a tunului, pe afet simplu: 3.35to;
Cadenta de tragere: 13-20 lovituri/minut;
Folosea lovitura cuplata, cu masa totala de 9.25kg;
Proiectilele erau de tip HE, cu masa de 5.99kg;
Pentru navele auxiliare, in 1943 a fost dezvoltata o lovitura ASW, cu masa de 5.3kg si bataie maxima de 3.200m;
Viteza initiala: 680-685m/s (HE) si 250m/s (ASW);
Durata de viata a tevii: 1200-2000 lovituri;
Elevatie: -7 / +75 grade;
Bataie maxima @45 grade: 10.800m;
Plafon maxim @75grade: 7.200m;
Tunul era actional complet manual, avand viteza de elevatie de 7-10grade/s si cea de rotatie de 10-11grade/s.
Navele pe care s-a aflat in dotare:
Denumire | Tip | Clasa | Anul introducerii
(nr.piese) |
Modificari
anul (nr.piese) |
Retragere
/inlocuire – anul |
2 nave | Cuirasat | Kashima | 1916 (2) | – | 1922 |
Satsuma | Cuirasat | Satsuma | 1916-17 (2) | – | 1923 |
Aki | Cuirasat | Aki | 1916-17 (2) | – | 1923 |
2 nave | Cuirasat | Settsu | 1916-17 (4) | – | 1918-22 |
Fuso | Cuirasat | Fuso | 1918 (4) | 1923-24 (+2) | 1930-32 |
Yamashiro | Cuirasat | Fuso | 1918 (4) | 1923-24 (+2) | 1930-35 |
Ise | Cuirasat | Ise | 1921 (4) | – | 1935-37 |
Hyuga | Cuirasat | Isa | 1921 (4) | – | 1934-36 |
Kongo | Cuirasat* | Kongo | 1918 (4) | 1923-25 (+3) | 1932-33 |
Hiei | Cuirasat* | Kongo | 1918 (4) | 1923-25 (+3) | 1936-40 |
Haruna | Cuirasat* | Kongo | 1918 (4) | 1923-25 (+3) | 1932-33 |
Kirishima | Cuirasat* | Kongo | 1918 (4) | 1923-25 (+3) | 1932-33 |
Nagato | Cuirasat | Nagato | 1920 (4) | 1925 (+3) | 1932-33 |
Mutsu | Cuirasat | Nagato | 1921 (4) | – | 1932-33 |
Notoro | Seaplane tender | Notoro | 1924 (2) | – | 1937 |
Tsurumi | Seaplane tender | Notoro | 1924 (2) | – | N/A |
Ikoma | Armored cruiser | Tsukuba | 1919 (2) | – | 1922 |
Idzumo | Armored cruiser | Idzumo | 1924 (1) | – | 1945 |
Iwate | Armored cruiser | Idzumo | 1924 (1) | 1937-39 (+2) | 1945 |
2 nave | Armored cruiser | Kasuga | 1924 (1) | – | 1935,42 |
Adzuma | Armored cruiser | Adzuma | 1924 (1) | – | 1941 |
Yakumo | Armored cruiser | Yakumo | 1924 (1) | – | 1946 |
2 nave | Armored cruiser | Asama | 1922-24 (1) | – | 1945-46 |
2 nave | Heavy cruiser | Furutaka | 1926 (4)** | – | 1932-33 |
Chitose | Protected cruiser | Chitose | 1924 (1) | – | 1928 |
Tsushima | Protected cruiser | Tsushima | 1924 (1) | – | 1930 |
Tone | Light cruiser | Tone | 1924 (2) | – | 1931 |
3 nave | Light cruiser | Chikuma | 1924 (2) | – | 1931-40 |
2 nave | Light cruiser | Tenryu | 1919 (1) | – | 1940 |
5 nave | Light cruiser | Kuma | 1920-21 (2) | – | 1934-40 |
6 nave | Light cruiser | Nagara | 1922-25 (2) | – | 1932-37 |
Yubari | Light cruiser | Yubari | 1923 (1) | – | 1933 |
3 nave | Light cruiser | Sendai | 1924-25 (2) | – | 1933-35 |
19 nave | Dragor (conv) | Azakaze | 1923-25 (2) | – | 1928-30 |
2 nave | Dragor (conv) | Umikaze | 1930 (4) | – | 1936 |
2 nave | Patrol ship | Ex.Arend | 1942-44(2)** | – | 1945 |
2 nave | Patrol ship | Ex.USN | 1943 (2)** | – | 1945 |
1 nava | Patrol ship | Ex.Bankert | 1944 (2)** | – | 1945 |
1 nava | Patrol ship | Ex.Fazant | 1944 (1)** | – | 1945 |
15 nave | Sub.chaser | 13-Go | 1940-42(1)** | – | 1943-45 |
33 nave | Sub.chaser | 28-Go | 1942-44(1)** | – | 1944-45 |
Saga | Gunboat | Saga | 1941(3)** | – | 1945 |
Ataka | Gunboat | Ex.Nakoso | 1923 (2) | – | 1937 |
Atada | Gunboat | Ex.Yat Sen | 1938(3)** | – | 1945 |
Okitsu | Gunboat | Ex.Lepanto | 1944(1)** | – | 1945 |
Toba | River gunboat | Toba | 1935(2)** | – | 1945 |
4 nave | River gunboat | Seta | 1923(2) | 1940 (2)** | 1945 |
2 nave | River gunboat | Atami | 1940(1)** | – | 1945 |
2 nave | River gunboat | Fushimi | 1942-43(1)** | – | 1945 |
Karatsu | River gunboat | Ex.Luzon | 1942 (2)** | – | 1945 |
Narumi | River gunboat | Ex.Carlotto | 1943 (2) | – | 1945 |
18 nave | Land.tank ship | SS | 1944-45(1)** | – | 1944-45 |
6 nave | Land.tank ship | SBD | 1944 (1)** | – | 1944-45 |
63 nave | Land.tank ship | SB/SBT | 1944-45(1)** | – | 1944-45 |
Katsuriki | Puitor | Katsuriki | 1931(2)** | – | 1944 |
Istukushima | Puitor | Istukushima | 1929(2)** | – | 1938 |
2 nave | Puitor costier | Kamone | 1929(1)** | – | 1944-45 |
2 nave | Puit-drag costier | Natsushima | 1933-34(2)** | – | 1944 |
Sarushima | Puit-drag costier | Sarushima | 1934(2)** | – | 1944 |
Okinoshima | Puitor | Okinoshima | 1936(2)** | – | 1942 |
9 nave | Puitor costier | Hirashima | 1940-43(1)** | – | 1943-45 |
Ajiro | Puitor costier | Ajiro | 1944(1)** | – | 1944 |
Wakataka | Puitor | Hatsutaka | 1941(2)** | – | 1945 |
4 nave | Puitor | Hatsushima | 1940-41(1)** | – | 1945 |
4 nave | Puitor auxiliar | 1-Go | 1942(1)** | – | 1942-45 |
101-Go | Puitor auxiliar | Ex.Barlight | 1942(1)** | – | 1945 |
4 nave | Dragor | 1-Go | 1923-24(1)** | – | 1942-45 |
2 nave | Dragor | 5-Go | 1929(1)** | – | 1941,44 |
Kamoi | SeaplaneTender | Auxiliar | 1940(2) | – | NA |
3 nave | Aux.cruiser | Conversii | 1941(1) | – | 1942-43 |
3 nave | Submarin | Vickers L3 | 1933-34(1)*** | – | 1945 |
9 nave | Submarin | Vickers L4 | 1922-26(1)*** | – | 1941-45 |
2 nave | Subm.costier | Kaichu-5 | 1935-37(1)*** | – | 1942-43 |
18 nave | Subm.costier | Kai-Sho | 1942-44(1)*** | – | 1943-45 |
18 nave | Subm.costier | Kaichu-6 | 1943-44(1)*** | – | 1943-45 |
* Initial battlecruiser, reconstruit ca fast battleship;
** Varianta 8cm/40 (3”) 11th Year Type;
*** Varianta 8cm/40 (3”) Type 88;
Tunul antiaerian cal. 76.2mm/25, redenumit 8cm/25 (3”) din 1917, destinat initial canonierelor si submarinelor, a fost convertit in tun antiaerian in primul razboi mondial.
Navypedia il mentioneaza sub numele 76/23 41st Year Type.
Datele despre el sunt incomplete dar este posibil sa fi fost o dezvoltare/versiune japoneza a tunurilor americane 3”/23 Mk9 si Mk14.
Produse initial ca tunuri pentru nave mici si ca tunuri de debarcare, tunurile americane au evoluat in varianta Mk9, cu teava de 23 calibre si elevatie de +65 grade, pe afet pliabil, destinata submarinelor, si Mk14, cu teava de 23.5 calibre si elevatie de +75 grade, destinata apararii antiaeriene a distrugatoarelor (din 1913).
In cazul tunurilor japoneze lungimea tevilor era de 23.07 si 23.37 calibre.
Si cele americane, si cele japoneze foloseau lovituri fixe, proiectilele americane cantarind 5.9kg iar cele japoneze 5.67 si 5.79kg.
Viteza initiala era de 503m/s la cele americane si 450-455m/s la cele japoneze.
La tunurile americane bataia maxima era de 8.050m la 45grade iar plafonul maxim de 5.490m la 75grade. Pentru cele japoneze lipsesc datele dar, ochiometric, performantele ar fi trebuit sa fie cu cca 10% mai reduse.
Cadenta de tragere era de 8-9 lov/minut la cele americane si cca 15 lov/minut la cele japoneze.
Tunul 8cm/25 (3”), la bordul submarinului RO63, 1924
Navele pe care s-a aflat in dotare:
Denumire | Tip | Clasa | Anul introducerii
(nr.piese) |
Modificari
anul (nr.piese) |
Retragere
/inlocuire – anul |
Satsuma | Cuirasat | Satsuma | 1910(4) | – | 1923 |
Aki | Cuirasat | Aki | 1911(4) | – | 1923 |
Settsu | Cuirasat | Settsu | 1912(4) | – | 1923 |
Kawachi | Cuirasat | Settsu | 1912(4) | – | 1918 |
32nave | Distrugator | Azakaze | 1905-09(4) | – | 1923-24 |
2 nave | River gunboat | Atami | 1929-30(1) | – | 1940 |
2 nave | River gunboat | Fushimi | 1939-40(1) | – | 1942-43 |
22 nave | Dragor | Auxiliare | 1942-43(1) | – | 1942-45 |
2 nave | Submarin | Kaichu 1 | 1919(1) | – | 1931 |
3 nave | Submarin | Kaichu 2 | 1919-20(1) | – | 1931-32 |
2 nave | Submarin | Vickers L1 | 1920(1) | – | 1932,40 |
10 nave | Submarin | Kaichu 3 | 1920-23(1) | – | 1932,36 |
4 nave | Submarin | Vickers L2 | 1921-22(1) | – | 1938-40 |
3 nave | Submarin | Vickers L3 | 1922-23(1) | – | 1933-34 |
5 nave | Submarin | FiatLaurenti | 1923(1) | – | 1930 |
3 nave | Submarin | Kaichu 4 | 1923-24(1) | – | 1940 |
Mitraliera antiaeriana cal. 6.5mm/115 (0.26”) 3rd Year Type Kiho
In 1896-1987 Japonia a organizat o competitie pentru a stabili modelul optim de mitraliera cu care sa-si doteze fortele armate.
Competitia a fost castigata de firma Hotchkiss, in dauna producatorului mitralierelor Maxim.
Pe japonezi i-au atras simplitatea modelului, masa redusa si sistemul de racire cu aer, spre deosebire de cel cu apa al mitralierelor Maxim.
In 1897 Japonia a cumparat un lot de mitraliere dar si licenta de productie, realizand cca 1000 bucati, sub denumirea HO-Shiki, pana la momentul razboiului ruso-japonez din 1904-1905, ocazie cu care le-a si intrebuintat in lupta.
Mitraliera produsa de japonezi avea mici modificari ale extractorului precum si camera modificata pentru a folosi munitia 6.5 x 50 mm, utilizata si de pustile Arisaka. Era alimentata de o lamela cu 30 cartuse, introdusa din stanga.
Japonezii au mai operat mici modificari ale modelului, cea mai importanta fiind adaugarea, in 1905, a inca 2 inele de racire a tevii, fata de cele 5 initiale.
In 1914 armurierul japonez Kirijo Nambu a modificat puternic mitraliera, punand bazele unei lungi serii de mitraliere care-i vor purta numele.
A inlocuit manerul de pistol cu doua manere aflate in partea din spate, a modificat forma si a crescut mult numarul inelelor de racire a tevii si a introdus practica ungerii cartuselor cu ulei pentru o extractie mai usoara.
Modelul a fost denumit Taisho 3 si a fost adoptat de armata japoneza in 1914 sub numele de Type 3 Kikanho (Kikanju, dupa alte surse).
Marina Japoneza a adoptat modelul in 1916 sub denumirea 3rd Year Type Kiho, primele nave dotate fiind crucisatoarele de batalie din clasa Kongo.
Evolutia modelelor mitralierei cal. 6.5mm/115
Caracteristici:
Masa: 28.1kg neincarcata;
Lungime totala: 1.37m;
Lungimea tevii: 0.75m;
Cadenta de tragere: 400-500 lov/minut;
Tip munitie: 6.5 x 50mm;
Masa glontului: 9g;
Viteza initiala: 740 m/s;
Raza maxima: nu am gasit date concrete dar, in timpul razboiului ruso-japonez, au executat trageri de acoperire, pe deasupra trupelor proprii, pana la 1600m;
Montaj pe nave: afet simplu, cu elevatie de la -25 la + 85 grade si deriva de 360 grade.
Navele pe care s-a aflat in dotare:
Denumire | Tip | Clasa | Anul introducerii
(nr.piese) |
Modificari
anul (nr.piese) |
Retragere
/inlocuire – anul |
Suwo | Cuirasat | Ex.Pobeda | 1916(4) | 1922 | |
Akagi | Portavion | I.versiune | 1927(22)* | 1935 | |
Kaga | Portavion | I.versiune | 1928(22)* | 1934 | |
Ryujo | Portavion | Ryujo | 1933(24)* | 1936 | |
2 nave | Armored cruiser | Tsukuba | 1916(2) | 1917,19 | |
Aso | Armored cruiser | Aso | 1916(2) | 1930 | |
Tsugaru | Protected cruiser | Ex.Pallada | 1916(2) | 1922 | |
3 nave | Light cruiser | Chikuma | 1916(2) | 1931,40 | |
2 nave | Light cruiser | Tenryu | 1919(2) | 1937 | |
5 nave | Light cruiser | Kuma | 1920-21(2) | 1934-38 | |
6 nave | Light cruiser | Nagara | 1922-25(2) | 1932-34 | |
3 nave | Light cruiser | Sendai | 1924-25(2) | 1933-35 | |
Yodo | 2nd cl.cruiser | Yodo | 1916(1) | 1927 | |
Mogami | 2nd cl.cruiser | Mogami | 1916(1) | 1928 | |
2 nave | Submarin | Vickers C1 | 1916(1) | 1928 | |
3 nave | Submarin | Vickers C2 | 1916(1) | 1928 | |
Uji | Gunboat | Uji | 1916(6) | 1932 | |
Saga | Gunboat | Saga | 1916(3) | 1941 | |
Sumida | River gunboat | Sumida | 1916 (4) | 1935 | |
Fushimi | River gunboat | Fushimi | 1916 (3) | 1935 | |
Toba | River gunboat | Toba | 1916 (6) | 1940 | |
13 nave | Puitor dragor | Natsushima | 1916-21(2) | 1932-45 |
* se pare ca ideea mea cu portavionul umplut cu mitraliere a avut precursori 😉
Sintetizand:
Tunul cal. 76.2mm/40 (toate cele trei variante) a avut o larga utilizare in perioada interbelica, variantele Type 88 si 11th Year Type fiind produse in cateva sute de exemplare si in timpul razboiului. In timpul WWII a echipat numeroase nave de patrulare, vanatoare de submarine, canoniere maritime si fluviale, nave de debarcare pentru tancuri, puitoare, dragoare si cca 50 de submarine.
Tunul cal. 76.2mm/25 (de fapt, 23.07 si 23.37) a fost instalat pe nave inainte de primul razboi mondial dar, foarte probabil, modificarea lui pentru trageri antiaeriene s-a produs undeva in 1914-1915. A echipat o serie de cuirasate si distrugatoare antebelice pana la retragerea acestora din serviciu precum si o serie de submarine din primele serii construite dupa primul razboi mondial si retrase din serviciu pana in 1940. In timpul WWII a echipat cateva canoniere fluviale si mai multe dragoare auxiliare.
Mitraliera cal. 6.5/115 a avut o utilizare interbelica mai restransa datorita aparitiei succesive a mitralierelor cal.7.7mm si 13.2mm. A echipat portavioanele Akagi si Kaga, in primele variante constructive, si portavionul Ryujo pana la modernizare. Tot pana la modernizare a echipat crucisatoarele usoare din clasele Tenryu, Kuma, Nagara, Sendai. A mai echipat modele vechi de crucisatoare blindate, canoniere maritime si fluviale, submarine si crucisatoare usoare, retrase din activitate pana in 1940. In timpul celui de-al doilea razboi mondial a echipat un numar limitat de puitoare-dragor.
Pe langa navele pentru care am gasit date privind echiparea, marina imperiala japoneza a mai dispus de un numar foarte mare (sute) de nave civile convertite in nave de patrulare, vanatori de submarine, escortoare, dragoare, nave pichet etc si e foarte posibil ca, macar tunul 76.2mm/25 si mitraliera 6.5mm/115, sa fi fost folosite si pe unele dintre ele.
In episodul urmator vom trece in revista armamentul antiaerian de calibru mic si mediu, intrat in dotarea flotei japoneze in perioada de dupa primul razboi mondial.
Eroul Bula