In data de 19 august comandamentul US Air Force a cerut blocarea la sol a 82 de aparate biloc F-16D ca urmare a descoperirii unor fisuri in structura cadrului din apropierea cabinei. Crapaturile au fost detectate in urma unei inspectii standard la intoarcerea din zbor a unui aparat F-16D.
Imediat dupa aceea comandamentul fortelor aeriene ale SUA a cerut inspectarea pana in 18 august a tuturor celor 157 aparate F-16D pe care le detine. Astfel au fost gasite 82 de aparate cu simptome similare, urmand ca acestea sa intre intr-un program de reparatii. Inginerii Lockheed-Martin si US Air Force lucreaza la gasirea unei solutii pentru aceasta problema. Intre timp, restul flotei de F-16D poate continua misiunile de zbor.
F-16 D
Crapaturile sunt similare cu cele care au provocat prabusirea unui aparat F-15C in noiembrie 2007. Varsta medie a aparatelor F-16D din dotarea SUA este de 24 de ani, ceea ce inseamna o resursa expirata echivalenta cu aproximativ 5500 ore de zbor.
Block 15 SLEP
In acelasi timp se considera ca F-16 C/D are inclusa in structura sa lectiile programelor de revitalizare si extindere a vietii structurii – SLEP (Service Life Extension Program) si MLU (Mid-Life Update), structura fiind garantata pentru 8000 de ore de zbor de catre producatorul Lockheed-Martin.
In legatura cu lotul de avioane F-16A/B destinate Romaniei, daca in articolul «Perspective ale F-16A/B in Fortele Aeriene Romane » am identificat 18 aeronave F-16A cu suficienta resursa pentru a se alatura lotului initial cumparat din Portugalia si a forma cel putin 2 escadrile (2×14 aparate), mai jos ne focalizam pe varianta biloc, de antrenament, F-16B, aflat in stocurile USAF. Cu siguranta versiunea biloc este cea care va duce greul in primii ani de tranzitie a Fortelor Aeriene Romane catre F-16, de aceea aceste aparate trebuiesc alese cu suficienta resursa si trecute cu mare atentie printr-un program de inspectie si prelungire a resursei pentru a nu ajunge peste cativa ani, la peste 5500 de ore epuizate, in situatia aparatelor F-16D.
Interesant de remarcat, Pakistan opereaza o parte semnificativa a fostului parc de F-16B ADF! Un alt lot a fost folosit in leasingul catre Italia – programul “Peace Caesar”. Majoritatea F-16A/B din inventarul US Air Force au in jurul a 20 de ani de uzura sau peste, ceea ce inseamna ca trec de 5000 ore epuizate/ per structura, antrenamentele in dubla comanda facandu-se actualmente majoritar pe F-16D.
Pentru estimarea resursei deja cheltuite am luat in considerare maxim 250 de ore de zbor/an de activitate (estimare confirmata si de media prezentata mai sus de 5500 ore de zbor in 24 de ani, adica 230 ore de zbor/an), pentru a avea o mica marja in cazul exploatarii mai intensive a anumitor aparate.
F-16B al ADF
Asa ca, daca tot e sa cautam prin ce arunca sau conserva altii, mi-am suflecat manecile si iata ce am gasit aici – 6 aparate F-16B (duble) pentru necesarul a 2 escadrile:
- F-16B Block 10D Aircraft: serie 80629: serviciu 19 Sep 1981 – 28 Jun 1994 => 13 ani x 250 ore = 3250 ore resursa epuizata.
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/768/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||
80-0629 | 62-71 | Delivered: | 80629 | F-16B Block 10D | 19 Sep 1981 | [act] | Details | ||
Current: | AAFG0176 | USAF AMARC | F-16B Block 10D | 28 Jun 1994 | [sto] |
Aparatul a fost parte a 159 FS”FANG” (USAF ANG).
- F-16B Block 10B Aircraft: serie 79432: 26 May 1981 – 31 Jan 1997=> 15,5 ani x 250 ore => 3875 ore resursa epuizata
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/612/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||||||
79-0432 | 62-64 | Delivered: | 79432 | F-16B Block 10B | 26 May 1981 | [act] | Details | ||||||
Current: | AAFG0408 | USAF AMARC | F-16B Block 10B | 31 Jan 1997 | [sto] | ||||||||
Aparatul a fost parte a 61st Fighter Squadron „Top Dogs”
- F-16B Block 5 Aircraft: serie 78103: 16 Nov 1979 – 01 Jul 1994 => 14,5 ani x 250 ore => 3625 ore consumate din resursa
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/103/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||
78-0103 | 62-29 | Delivered: | 78103 | F-16B Block 5 | 16 Nov 1979 | [act] | Details | ||
Current: | AAFG0177 | USAF AMARC | F-16B Block 5 | 01 Jul 1994 | [sto] |
Aparatul a fost parte a 311th Fighter Squadron „Sidewinders”, 1982 – 1984 si apoi a 388th Fighter Wing.
- F-16B Block 10C Aircraft: serie 80623: 02 Jun 1981 – 27 Jul 1994 => 13 ani x 250 ore => 3250 ore consumate din resursa
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/762/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||
80-0623 | 62-65 | Delivered: | 80623 | F-16B Block 10C | 02 Jun 1981 | [act] | Details | ||
Current: | AAFG0193 | USAF AMARC | F-16B Block 10C | 27 Jul 1994 | [sto] |
- F-16B Block 10A Aircraft: serie 79426: 23 Feb 1981 – 01 Apr 1994 => 13 ani x 250 ore => 3250 ore consumate
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/606/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||
79-0426 | 62-58 | Delivered: | 79426 | F-16B Block 10A | 23 Feb 1981 | [act] | Details | ||
Current: | AAFG0126 | USAF AMARC | F-16B Block 10A | 01 Apr 1994 | [sto] |
Aparatul a fost parte a 465 FS „Okies” (USAF AFRC).
- F-16B Block 10B Aircraft: serie 79432: 26 May 1981 – 31 Jan 1997 => 16 ani x 250 ore = > 4000 ore resursa epuizata.
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/612/
Aircraft | T/V | Local S/N | AF/Unit | Version | Date | Status | Details | ||
79-0432 | 62-64 | Delivered: | 79432 | F-16B Block 10B | 26 May 1981 | [act] | Details | ||
Current: | AAFG0408 | USAF AMARC | F-16B Block 10B | 31 Jan 1997 | [sto] |
Aparatul a fost parte a 148 FS „Kicking Ass” (USAF ANG).
Iar in incheiere, ar trebui gasit poate un al 19-lea aparat F-16A cu o resursa in stare buna, care completeaza lotul de 18 gasite in articolul “Perspective ale F-16A/B in Fortele Aeriene Romane ”.
Aceste aeronave s-ar putea adauga, cu modernizarile si revitalizarea de rigoare, « lotului de aur portughez », de 9 aparate, formand un efectiv complet de 2 escadrile, adica 28 aparate simpla comanda + 6 aparate dubla comanda (polonezii au 16 aparate F-16C/D per escadrila, cele 48 de aparate formand de fapt 3 escadrile si nu 4). Intregul lot suplimentar de 19+3 aparate ar avea un cost de maxim 220 mil.$ (10 mil.$/aparat), fara armament si piese de schimb.
Si poate peste niste ani, nu foarte multi, aparatele ar putea fi aduse la standardul V, care va fi «stabilizat» in urmatorii ani si introdus in productie de serie (sau modernizare), vezi comanda Taiwanului.
Marius Zgureanu
Sursa : Altair.pl
Citeste si :
Perspective ale F-16A/B in Fortele Aeriene Romane
Impactul deciziei de achizitie a avioanelor F-16 din Portugalia
F-16V un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane
Afacerea avioanelor F-16 portugheze, nesansa Romaniei
Un viitor program Lancer pentru F16, baza a parteneriatului strategic romano-israelian?
Multirolul construit in Romania
Multirolul si optiunile Romaniei