Dupa ce pe 31 octombrie tara sud-americana s-a aratat dispusa sa cumpere 24 de aparate Gripen E fabricate in Brazilia pentru o suma de 2,9 miliarde de dolari, a venit reactia Londrei care a tratat cu un “NU” categoric o astfel de posibilitate.
Astfel ca Buenos Airesul s-a vazut in imposibilitatea de asi moderniza fortele aeriene, pe filiera braziliana, si cu aceasta ocazie a izbucnit si un scandal serios, pe motiv ca guvernul a neglijat pana acum achizitia de noi avioane de lupta in locul batranelor Mirage III/V.
In acesta situatie analistii argentinieni considerau ca o solutie de stop-gap ar fi putut sa fie achizitia aparatelor Mirage F 1 spaniole sau Kfir – revitalizate si modernizate – israeliene (avioane oferite si Bulgariei cu radar AESA).
Insa problema lipsei avioanelor moderne are legatura, spun aceiasi analisti cu bugetul foarte mic directionat catre aparare, buget care a fost aspru redus din 2003 atunci cand presedinte a devenit Nestor Kirchner si a continuat sa ramana foarte scazut si sub actuala presedentie a doamnei Cristina Fernandez aleasa in 2007 si care este sotia fostului presedinte Nestor Kirchner…
Mai intai sotul, apoi sotia si se mai mira ca le merge prost! Mai urmeaza copiii, nepotii, cumnatii… Ciudata democratia in Argentina!
Revenind la avioane, optiunea spaniola este ca si exclusa din motive tehnice. Spania nu mai are capacitatea tehnologica sa ofere suport si certificare pentru Mirage F 1, iar francezii cer un pret foarte mare, incercand in acelasi timp sa vanda Argentinei niste Mirage 2000, avioane care ar corespunde din punct de vedere tehnic cu ce vor sud-americanii.
Surse militare spun ca sunt de preferat avioane vestice, dar daca acestea nu sunt disponibile nici solutia ruseasca nu-i de lepadat, rusii oferind si conditii bune pentru finantarea contractului. Astfel Vladimir Putin a declarat in septembrie – intr-o vizita oficiala in Argentina – ca Rusia ar putea accepta ca plata pentru tehnica sa de lupta si carne de vita, cereale sau alte bunuri.
Dar pe langa europeni si rusi mai sunt si chinezii. Astfel se considera ca FC-1/JF 17 ar fi un avion care s-ar incadra perfect in cerintele argentinienilor, atat din punct de vedere tehnic cat si financiar vorbind. Se pare ca FC-1 a fost oferit da catre China Argentinei chiar anul trecut – la Paris Air Show – incluzand aici si o linie locala de asamblare, nu mai ca in acea perioada sud-americanii erau mult mai tentati de Mirage din Spania sau Franta sau de Kfir 60 israeliene, optiuni care intre timp s-au cam inchis.
Relatiile militare dintre China si Argentina nu sunt chiar un lucru nou, chinezii exportand deja Changhe Z-11, sub forma de cooproductie, elicopterul fiind cunoscut ca CZ-11 Pampero.
Astfel ca Argentina are acum doua alternative: Rusia care ofera avioane ultramoderne si cu raza mare, insa scumpe la pret si scump de operat/mentinut si China cu al sau FC-1 mai ieftin din toate punctele de vedere, dar cu o raza si o incarcatura utila ceva mai mica. Insa ambii potentiali furnizori sunt deschisi sa ofere Argentinei o modalitate cat mai buna de plata.
Asadar refuzul britanic si problemele tehnice cu aparatele Mirage si Kfir, ii poate face pe argentinineni sa se indrepte spre avioane rusesti sau chinezesti/pakistaneze, atrasi de finantarea facila si de pretul mai mic (in cazul Chinei) al avioanelor, cu atat mai mult cu cat China sprijina la nivel oficial pretentiile sud-americanilor asupra insulelor Falkland, asadar din punctul chinez de vedere n-ar fi nici o problema politica cu Londra.
GeorgeGMT