Rotem K1A1
Urmeaza Hyunday-Rotem K1, ruda mai sprintena, mai tanara (intrat in productie in 1985) si mai usoara a celebrului M1 Abrams, sud-coreeanul fiind insa mai apropiat de ceea ce era conceptul initial al Abrams – prototipul Chrysler/General Dynamics XM1. Tancul K1 sud-coreean poate fi considerat o versiune imbunatatita si adaptata cerintelor sud-coreene a M1 Abrams, problema lui este ca nu beneficiaza de acelasi pachet de modernizari disponibile pentru Abrams ci de unele specifice sud-coreene in versiunea K1A2, provenite din programul Rotem K2.
Prototip XM1 Chrysler
Vs prototip Rotem XK1
Puncte forte ale ROTEM K1:
Trebuiesc mentionate ca si diferente majore fata de M1 Abrams ale versiunii K1:
-masa mai redusa (55 tone XM1 vs 51 tone XK1), care impreuna cu senilele si suspensiile mai speciale, il fac potrivit pentru terenurile muntoase sau mlastinoase din peninsula coreeana. Daca ROTEMK1 avea o masa de 51 de tone, apropiat de TR-85M1, versiunea A1 atinge 53 de tone iar A2 este posibil sa mai ia putin in greutate. Asta inseamna ca infrastructura existenta si luata in calcul pentru TR-85M1 se potriveste si cu gabaritul lui K1A1;
-un blindaj compozit similar cu Chobham si mai modern, iar in versiunea A1 are si un blindaj suplimentar de tip Korean Special Armour Plate – KSAP.
– sistemul hibrid de suspensii hidro-pneumatice (pe galetii 1, 2 si 6) combinate cu bare de torsiune (galetii 3, 4 si 5), care ii permit sa “ingenuncheze” pentru a se putea adaposti dupa obstacole si a creste sau scadea suplimentar elevatia tunului : +20 la -9,7° XK1 vs +10 la -5° la XM1);
-kit de trecere a raurilor cu adancimi de pana la 4m;
-motorul german diesel MTU MB Ka-501 de 1200CP si transmisia ZF LSG 3000 – ceea ce inseamna ca evacuarea de gaze, grilele de admisie si ventilatoarele sunt asemanatoare cu ale Leopard 2.
– vizoare (cel panoramic al comandantului de pe K1 – util pentru tactici «hunter-killer» – a fost echivalat abia la Abrams M1A2), computer de tragere, si sisteme electronice fabricate de Samsung Electronics;
– desi dotat cu aer conditionat, tancul in versiunea initiala K1 nu are un sistem de suprapresiune a aerului din interior, deci nici protectie CRBN, echipajul fiind obligat sa poarte costume speciale in caz de mediu contaminat.
Tunul cu teava lisa cal.120mm KM256 (sub licenta americanaM256 /Rheinmetall L44) este acelasi cu al M1A1 Abrams si doteaza incepand cu varianta K1A1 intrata in serviciu in 1999, la inceput cele doua tancuri avand acelasi tun K/M68E1 de calibrul 105 mm. Aceasta inseamna ca pachetele de upgrade tun si munitie aplicabile Abram ar putea fi instalate si pe ROTEM K1, inclusiv un autoloader.
Modernizarea K1A1 a fost aplicata in productie unui lot de aproape 500 de tancuri, dincolo de tun si montura modificata cu o noua pozitie, mai inalta, a mitralierei coaxiale, aceasta primind noul blindaj suplimentar KSAP, vizoare zi/noapte si termice de noua generatie.
Incepand cu 2013, versiunea modernizata se numeste K1E1 si va fi aplicata pana in 2026 intregului lot activ de K1, in timp ce lotul (484 bucati) de K1A1 va fi adus la standard K1A2 (sau K1A1 PIP) pana in 2022.
Aceasta modernizare, cu componente dezvoltate pentru K2, include:
- Sistem nou de tuburi pentru traversare/scufundare;
- control automat al comenzilor cu IFF (identificare amic-inamic);
- pozitionare GPS/NS;
- comunicatii si afisaje wireless digital;
- sistem de protectie activa impotriva proiectilelor reactive si rachetelor antitanc.
- C4I Network-centric battle management;
- Camere de luat vederi in unghiuri dificile, pentru constienta operationala 360°;
Senzorii radar ai sistemului de protectie activa pe K2 Black Panther
Si sistemul de protectie activa la K1A2:
Hyundai Rotem K1 a fost produs in peste 1500 de bucati, dintre care in jur de 1000 au ramas deocamdata la versiunea initiala K1 cu tun de 105mm, o parte fiind oferite la export cu diverse pachete de echipare. Este cazul ofertei pentru Malaezia din 1997, de 210 Rotem K1 Modificate, acestia alegand in cele din urma, in 2003, sa cumpere un batalion de PT-91M poloneze.
Este foarte posibil ca noul K2 Black Panther nu va inlocui in totalitate parcul de K1, ceea ce inseamna ca sud-coreenii ar putea sa continue in urmatorul deceniu sa aplice modernizari si pe parcul de tancuri mai vechi.
Puncte slabe ROTEM K1:
- un blindaj probabil putin inferior lui M1A1 Abrams;
- cei 1200CP ai motorului ar putea deveni insuficienti in anumite situatii, dupa cresterea masei cu peste 2 tone (de la 51 la 53 de tone) la versiunea A1 si posibil mai mult in viitorul apropiat. Deja de la K1 la K1A1, raportul tractiune-masa a scazut de la 23,4 CP/tona la 22 CP/tona. Este de asemenea posibil ca modernizand anumite componente ale motorului sa se poata obtine un plus de putere, readucand in parametrii initiali mobilitatea, in cel mai dezavantajos caz putandu-se face inlocuirea cu un motor mai puternic de generatie mai noua, dar cu amprenta similara in sasiu.
- Pretul era similar cu al unui Ariete, la sfarsitul anilor 2000, pe la 4 mil.$/bucata. Pretul in sine nu este ridicat, insa trebuie comparat nivelul de echipare oferit la acest pret, raportat la concurenta;
Video ROTEM K1:
https://www.youtube.com/watch?v=p9EIcNKrBtg
https://www.youtube.com/watch?v=SSSyM0AgXFs
https://www.youtube.com/watch?v=c-d1Z4VpeuQ
Si in final, un video mai comic cu un K1 incapabil sa treaca peste un obstacol de beton din cauza abordarii gresite si a patinajului senilelor:
https://www.youtube.com/watch?v=wxLj0WD4Rb8
Marius Zgureanu
Surse:
http://fighting-vehicles.com/k1a1-tank/
http://fighting-vehicles.com/k1a2-tank/
http://tanknutdave.com/the-korean-k1-series/
http://fighting-vehicles.com/k1-tank/
http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=3115102&offset=30
Marius Zgureanu
Citeste si: