ARIPI ROMANESTI: MIG-19 in FAR
MIG-ul -19 (FARMER, in terminologia NATO), a reprezentat incununarea in FAR a experientei MIG-15/17, ducand zborul pe coordonate superioare si anume, ZBORUL SUPERSONIC.
„FERMIERUL” a fost un avion de care pilotii n-au fost deloc multumiti, greu de pilotat, care nu ierta nicio greseala a acestora.
El a aparut in dotarea FAR in anul 1958, in variantele MIG-19 PM (10 bucati) si MIG-19 P (16 bucati), fiind bazate pe Deveselu (un nume cunoscut, nu-i asa dragi prieteni?), ulterior intrand si in dotarea unitatii de la Timisoara. Noutatea introdusa in FAR de catre MIG-ul 19, pe langa zborul supersonic, a fost si armamentul reactiv.
Datorita faptului ca era considerat o tehnologie noua si foarte moderna, MIG-ul 19 avea in FAR statutul de „Strict Secret”, fiind protejat ca atare, pilotii si tehnicienii neavand voie sa vorbeasca despre acesta. Ba mai mult decat atat, celelalte escadrile si personalul acestora, trebuiau sa se faca a nu-l vedea –o prostie monumentala specifica oranduirii de atunci!
Avionul era periculos de pilotat, fiind instabil, ceea ce a dus la numeroase incidente, unele dintre acestea tragice, provocand moartea unor piloti de supersonice. Totusi, zborul in regim supersonic si armamentul reactiv au reprezentat pentru FAR trecerea la un alt nivel de pregatire, dotare si lupta aeriana. A fost inceputul aviatiei supersonice in Romania.
Desi avea performante ridicate pentru acele vremuri de inceput, viteza ascensionala si armament modern, MIG-ul 19 si-a castigat o reputatie proasta, fiind numit de catre piloti „Cosciugul zburator”. Cu toate acestea el este inca activ in armatele Chinei, Coreei de Nord, Bangladesh-ului si Pakistanului; avioane modernizate si construite sub licenta in China.
MIG-ul 19 a iesit din inzestrarea FAR in anul 1974, dar el a pregatit intrarea in forta, pentru mai bine de 40 de ani, in spatiul aerian al Romaniei, a MIG-ului 21 –„LANCEA” din prezent a zburatorilor supersonici romani.
WW