Mentenanţa pentru tehnica din dotarea Forţelor Terestre costă aproximativ 280 de milioane de lei pe an, bani pe care structura de specialitate din cadrul Ministrului Apărării nu-i are în totalitate, motiv pentru care unele blindate sunt trase pe dreapta, pentru perioade scurte de timp, până când se găsesc sumele necesare pentru a fi reparate, au declarat oficiali ai Forţelor Terestre Române, informează agerpres.ro.
„Mentenanţa întregii tehnici care intră în dotarea Forţelor Terestre pe un an de zile costă aproximativ 280 milioane lei. Nu am avut niciodată alocaţi în buget banii aceştia şi atunci pe unele le întreţinem mai bine, avem grijă de ele mai mult şi reuşim să le menţinem în stare de funcţionare. Mai avem şi unele trase pe dreapta, dar perioadele sunt foarte mici. Nu ne putem permite să le ţinem pe dreapta deoarece există un nivel de operaţionalizare şi trebuie să fim în măsură ca atunci când sună trompeta să meargă toate”, a spus generalul de brigadă Mihai Ciungu, şeful Instrucţiei şi Doctrinei din cadrul Statului Major al Forţelor Terestre.
Potrivit acestuia bugetul Forţelor Terestre pentru anul 2013 este de peste două miliarde de lei.
„Bugetul Forţelor Terestre este de aproximativ 2.227.750 mii lei. În ceea ca priveşte mentenanţa, prioritare sunt mijloacele de tehnică destinate structurilor care sunt puse la dispoziţia NATO, cele care sunt nominalizate să desfăşoare misiuni în teatrele de operaţii, urmează cele pentru iniţiative regionale şi participări la grupurile de luptă europene„, a completat Mihai Ciungu.
În dotarea Forţelor Terestre sunt în prezent peste 1.600 de blindate de diferite tipuri şi generaţii. Câteva dintre blindatele din dotarea Forţelor Terestre sunt aduse în fiecare an la parada dedicată Zilei Naţionale, pentru a fi admirate. Printre acestea sunt cele de tip Piranha, vehiculele de luptă de tip HMMWV şi vehiculele URO VAMTAC.
România urmează să primească ultima tranşă de şapte transportoare Piranha la începutul anului viitor, atunci când vor fi daţi şi banii aferenţi contractului de livrare către firma elveţiană Mowag, blindatele intrând în dotarea Batalionului 26 Craiova, acolo unde sunt şi celelalte 24 transportoare.
„În momentul de faţă, toate cele 24 de blindate Piranha sunt la Craiova, urmează ca şi celelalte şapte să fie livrate undeva în prima parte a anului 2014 şi cu aceasta Batalionul 26 va fi dotat cu transportoare Piranha. Este tehnica cu care ei se instruiesc zilnic şi acolo vor rămâne. Mai avem o tranşă de plătit şi de primit”, a adăugat generalul de brigadă Mihai Ciungu.
În anul 2007, opt dintre transportoarele Piranha au ajuns şi în teatrul de operaţii din Afganistan, însă nu pentru multă vreme. Un an mai târziu, ele au fost aduse în ţară pentru că România ar fi trebuit să aibă un sistem de mentenanţă separat pentru blindatele din Afganistan, iar producătorii i-au sfătuit pe reprezentanţii Armatei să le retragă cât timp mai sunt în garanţie.
„Contractul încheiat cu firma Mowag prevedea distribuirea către România a unui număr de 31 de transportoare amfibii blindate pentru trupe împărţite într-un lot de zece şi încă trei loturi de şapte transportoare. Până la ora actuală au fost livrate 24 de transportoare, toate sunt la Batalionul 26 de la Craiova şi pot să vă spun mai multe despre ele pentru că în momentul în care s-a livrat primul lot de zece transportoare eram comandantul Brigăzii la Craiova şi am avut plăcerea să le primesc. Este o tehnică bună. Ca orice tehnică nouă, la venirea lor urma să avem un plan de testare operaţională pentru aproximativ şase luni de zile al cărui scop a fost verificarea cerinţelor care au fost prinse în contract astfel încât să vedem dacă şi pe teren, tehnica putea să îndeplinească cerinţele respective. După această testare operaţională, s-a luat decizia ca ele să fie testate şi în teatrul de operaţii din Afganistan. Au fost introduse opt transportoare din cele zece, în toamna anului 2007, dacă nu mă înşel, şi au fost retrase la sfârşitul anului 2008. Au fost retrase nu pentru că nu ar fi putut fi utilizate, dar ele nu au fost achiziţionate pentru teatrul din Afganistan ci pentru ţară şi de asemenea ne mai trebuia un sistem de mentenanţă doar pentru opt transportoare. Totodată, ele erau încă în garanţie şi producătorul a zis că ar fi mai bine să le retragem pentru că noi şi acolo mentenanţa trebuia să o facem tot cu producătorul şi asta pentru că în momentul în care le-am cumpărat, le-am cumpărat şi cu un suport logistic iniţial pe toată perioada pe care ele se află în garanţie„, a detaliat generalul Ciungu.
Oficialii Forţelor Terestre spun că pe parcursul anilor transportoarele Piranha au mai avut nevoie de reparaţii.
„Probleme după cinci ani de funcţionare este normal să ai. Unele dintre ele mai sunt în garanţie, depinde de tranşă. Cele care au fost livrate în prima tranşă nu mai sunt în garanţie. Este adevărat că au fost ceva probleme, însă în perioada de garanţie firma şi operatorul le-au reparat. Am descoperit anumite neconcordanţe şi pe timpul testărilor operaţionale. Toate acestea au fost rezolvate de firmă. În Afganistan nu am avut probleme să fie scoase din funcţiune din cauza defecţiunilor„, a mai spus generalul de brigadă Mihai Ciungu. AGERPRES