Romania Military

Armée de l’air et de l’espace vs Dassault Aviation via Guvern

Sau altfel spus rau e sa n-ai clienti pentru avionul tau – dar este bine pentru fortele tale aeriene, rau e sa ai clienti pentru avion si atunci fortele tale aeriene incep sa vocifereze.

Este bineinteles cazul francezilor care s-au trezit din postura de a nu prea avea clienti pentru Rafale in aceea ca au deja destui si se asteapta sa mai prinda cativa, iar in graba guvernului de a asigura exportul aparatului victima directa (nici macar colaterala) a cazut aviatia de lupta franceza care s-a trezit fara avioane suficiente pentru mentinerea pregatirii pilotilor la standardele normale, astfel incat se asteapta ca pilotii sa zboara doar 150 de ore pe an pentru ca efectiv nu au avioane.

In primul rand, 24 de aparate F3-R din inventarul Armée de l’air au “disparut in “buzunarul” grecilor – 12 bucati si croatilor – alte 12 unitati. Iar acum situatia devine chiar mai critica odata ce Franta va livra Ucrainei sase Mirage 2000-5,  aflate inca in uz si care ar trebui retrase abia dupa 2030, asadar inca o gaura de sase aparate, desi surse franceze vorbesc de un numar mai mare de avioane care ar putea sa ajunga in est.

Si deja lucrurile devin ingrijoratoare pentru Seful Statului Major al Fortelor Aeriene Franceze, generalul Jérôme Bellanger, care a solicitat in mod oficial ca livrarile de avioane Rafale F 4 din lotul 5, comandat in ianuarie 2024 si care inseamna 42 de aeronave, sa fie accelerate. Practic odata cu donatia Mirage 2000-5 catre Ucraina avioanele ramase in flota trebuie sa zboare mai mult cu toate neajunsurile care decurg de aici: costuri cu intretinerea mai mari, consumarea resursei intr-un mod neunitar la nivel de flota, oboseala pilotilor etc.

Generalul francez crede ca livrarea catre fortele sale aeriene ar trebui sa aiba prioritate fata de export. Este necesar ca graficul de livrare catre fortele aeriene sa fie accelerat.

Acest lucru se poate face prin doua metode, prima si cea mai de dorit ar fi ca Dassault sa creasca cadenta de fabricare. In prezent ies pe portile uzinei doua avioane pe luna si se asteapta ca spre finalul anului sa se ajunga la trei unitati, dar nici acest ritm nu este unul multumitor pentru francezi.

A doua metoda este chiar mai complicata si ar insemna ca constructorul francez – din ordinul guvernului – sa dea prioritate productiei pentru intern si sa mai amane un pic exporturile. Dar nimeni nu doreste sa-si nemultumeasca clientii cu atat mai mult cu cat Parisul este intr-o competitie extrem de dura pentru a castiga noi piete de export si nu ar face o poza buna daca Franta nu este in stare sa-si respecte graficul de livrari catre export.

Dar nici sa se ajunga ca uzura avioanelor si a intregii infrastructuri aeriene franceze sa creasca prea mult nu-si permite guvernul.

Directorul Dassault spune: “We are going from a cadence, which was almost less than one in 2020, where it was becoming really critical, to a cadence 3. Today, we are at rate 2.” Domnia-sa sustine ca o cadenta de patru aparate lunar este posibila dar ca sunt intampinate dificultati pe lanturile de aprovizionare, dar ca in principiu ar fi posibil, dar – mentioneaza domnul Trappier – patru per luna daca se obtin si alte comenzi la export.

Astfel incat, deocamdata cel putin, trei avioane pe luna este cam tot ce se poate atat din punct de vedere tehnic cat si din punctul de vedere al eficientei economice, pentru ca nu poti sa te apuci sa investesti sume mari de bani, sa angajezi si sa pregatesti personal intru cresterea ritmului de productie, iar peste 3-4 ani, fara alte contracte semnate sa te apuci sa dai oameni afara si sa ramai cu investiile neamortizate.

Ramane doar faptul ca francezii pierd in continuare avioane, cele ramase vor zbura mai mult si nu se intrevede o remediere credibila a acesti probleme in viitorul apropiat.

PS Cel mai probabil ca livrarile la intern nu vor primi prioritate fata de exporturi, Franta isi va tine cuvantul in fata clientilor sai cu atat mai mult cu cat are nevoie de cati mai multi clienti externi asta si in fata unui posibil fiasco al programului FCAS si atunci ar fi bine sa existe bani si expertiza necesara dezvoltarii unui urmas al Rafale fara Germania.

GeorgeGMT

Exit mobile version