Si castiga in fata unui competitor de sange albastru – Rheinmetall cu al sau KF 41 “Lynx”. Coreenii de la Hanwha Defense vor construi 129 de MLI-uri pentru fortele terestre australiene +17 vehicule de sustinere. O victorie mare dar un numar redus substantial fata de intentiile initiale ale australienilor care prevedeau achizitia a 450 de MLI-uri.
Pana intr-un final si 146 sunt bune, mai ales ca spre deosebire de tancurile K2 Black Panther, sau – mai ales – fata de obuzierele K9 Thunder – MLI-urile coreenilor nu prea s-au vazut la export iar alegerea australienilor s-ar putea sa ofere un imbold si pentru altii.
Deschidem o paranteza si spunem ca, pe surse, si armata romana era cu ochii pe Australia, invingatorul din Tara Cangurilor fiind de luat in calcul si pentru programul nostru de dotare cu MLI-uri. Si cum numarul de vehciule dorit de Romania (298 de unitati) este dublul contractului australian ne putem astepta – DACA intentia MApN chiar este serioasa – sa fim deja in centrul atentiei companiilor coreene. Si spun asta pentru ca se asteapta si o comanda ferma pentru obuziere K9 si exista chiar o speranta pentru o comanda de peste 250 de tancuri. Inchidem paranteza.
Ca date tehnice, AS 21 Redback, este ceea ce poate fi numit o MLI grea, cu o masa de 42 de tone, atinge o viteza maxima de 65km/h, are un echipaj format din trei membri si poate transporta opt militari. In privinta armamentului, aici totul tine de ce anume doreste fiecare client in parte: ce tip de turela, ce calibru pentru tunul principal, sistem activ de protectie etc. Mai multe amanunte gasiti AICI.
Nivelul de protectie este de la un minim de 2 si poate urca pana la nivel 6 STANAG.
In sine, AS 21 este o platforma suficient de modulara pentru a satisface cam toate pretentiile care pot aparea si poate fi oferita in diverse configuratii.
Daca sunteti tentati sa comparati suma pusa la bataie de Romania – 3 miliarde de euro pentru 298 de MLI – cu bugetul alocat de australieni (intre 3 si 4,3 miliarde de euro), mai bine va lasati pagubasi, australienii isi calculeaza bugetele pentru achizitii intr-un mod foarte diferit de noi.
Pe de alta parte, chiar inainte ca castigatorii sa fie anuntati, guvernul australian a luat decizia ca in cazul oricarui contract de achizitie pentru tehnica militara sa fie avute in vedere stocuri mult mai mari de munitie si piese de schimb.
In acest context ramane sa vedem daca anuntata competitie pentru MLI in Romania va fi lansata, desi lansarea in sine nu cred ca mai impresioneaza pe nimeni, in toamna asa cum mai vorbeste lumea pe la colturi, desi cu deficitul bugetar cu adevarat monstruos cu care se confrunta bugetul de stat, chestia cu alocarea a 2,5% din PIB pentru MApN in 2023 s-ar putea sa fie doar o alta casuta bifata in mod fraudulos de guvern.
Revenind la australieni, va fi interesant de aflat de ce au ales AS 21 in defavoarea Lynxului german, cu atat mai mult cu cat Australia opereaza deja transportorul de trupe Boxer, program in care Rheinmetall este foarte implicata, compania-mama a Lynx detine 64% din actiuniile consortiului care fabrica Boxer.
Dar desi nu avem inca un raport oficial, ceva zvonuri sunt si au legatura cu faptul ca motorul Lynxului (un Liebherr de 1140 cp) ar induce vibratii si zgomot greu de suportat in habitaclul masinii de lupta.
Dar cu toate acestea, lucrurile sunt ciudate pentru ca Rheinmetall are deja un (aproape) contract pe masa in valoare de aproximativ 660 milioane de euro pentru vanzarea a peste 100 de Boxer produse in Australia catre Bundeswehr. O intelegere preliminara in acest sens a fost semnata la inceputul lunii iulie a.c. la Berlin cu ocazia vizitei premierului australian. Acest contract, daca se va ajunge la semnarea lui, este de departe cel mai mare contract de export de armament din istoria Australiei si cu toate acestea Lynxul n-a castigat.
Este cu totul imposibil ca germanii sa fi ajuns la aceasta intelegere cu australienii fara sa aiba contractul pentru MLI-uri in gand. Si daca premierul australian stia deja ca AS 21 este castigatoare, i-a spus acest lucru si cancelarului german? Pentru ca daca nu i-a spus, australienii au reusit inca o figura “frumoasa” in fata europenilor si este greu de crezut ca Berlinul sa-si mai importe propriile transportoare blindate Boxer din Australia cand le poate obtine foarte usor de la uzina din Germania, platind in acelasi timp salarii germanilor si nu australienilor.
Una dintre motivatiile AS-21 ar fi si, citam: „will support up to 600 direct jobs and more than a thousand jobs in the Australian industry supply chain.” Oare cum vor privi germanii aceasta explicatie?!
Asadar Lynxul trebuie ca are ceva necazuri zdravene daca australienii fac o astfel de miscare si risca sa-si strice relatia cu Germania.
GeorgeGMT