Arhipelagul Spratly
In viitorul apropiat se asteapta ca fortele navale din aceasta zona sa cresca considerabil, cam toate statele, cu exceptia Indiei, au in plan un numar de nave noi si cresterea capacitatii navale de lupta, fiecare dupa puterile sale si bugetul avut la dispozitie.
Planurile facute publice indica comenzi ferme pentru urmatorii ani, care insumeaza circa 300 de nave mari de lupta, incluzand aici si submarinele sau navele de asalt amfibiu, si apoximativ 500 de nave mici de patrulare.
Din totalul acestor nave 60% vor fi construite in China, adevarat nu toate pentru uzul marinei chineze, cam 10-15% din ele fiind comenzi pentru export. Aceasta cursa a inarmarilor pe mare are legatura directa cu zona economic exclusiva a pe care China o revendica in Marea Chinei de Sud, iar pentru indeplinirea acestui scop China isi construieste o flota de razboi mare si cat mai moderna.
Dar oricat de mult am vrea sa criticam agresivitatea crescand a Chinei, trebuie sa spunem ca Beijingul are 100% dreptate, iar inamicii de astazi ai Chinei isi merita soarta, si asta deoarece timp de 200 de ani si-au cam batut joc de Dragonul Chinezesc, folosindu-se de slabiciunile interne pentru ai tot ciugulii din teritoriu si din drepturi. Practic drama Chinei, pe mare cel putin, a inceput in urma 200 de ani atunci cand acest urias a fost pur si simplu jefuit de toate drepturile sale maritime.
Inceputul a fost facut de catre englezi si superioritatea lor pe mare, Razboiul Opiului, fiind poate unul dintre cele mai bune exemple de crima impotriva umanitatii si tupeu ordinar. Superiorittea flotelor europene a fost mai tarziu preluata de catre flota de razboi japoneza. Revenire timida a Chinei in Marea Chinei de Sud a inceput odata cu anii “60, dar abia acum forta economica ii permite cu adevarat sa-si extinda influenta asupra a cea ce Beijingul considera ca ii apartine de drept.
Principala problema a Chinei, din acest punct de vedere, il constiuie cele aproximativ 100 de insulite ale arhipelagului Spratly, a caror suprafata nu depaseste 5 kmp, dar care controleaza peste 410 de mii de kilometri patrati de zona exclusiva economica in Marea Chinei de Sud.
Deocamdata strategia Chinei nu prevede folosirea de nave militare, ci a unor nave civile private, sau nave apartinand diferitelor agentii guvernamentale chinezesti, asta nu datorita faptului ca un razboi in zona ar fi ceva de neconceput, ci pentru ca deocamdata China este prea slaba pentru o astfel de metoda. Deocamdata cel putin…
Sursa: strategypage
GeorgeGMT