Vești foarte bune pentru MBDA UK, dar foarte proaste pentru rușii de la Vympel NPO care pierd astfel o parte dintr-o piață foarte importantă (captivă până nu demult), cea a armamentului pentru aparatele Suhoi 30MKI aparținând Indiei.
La început a fost bătrânul SEPECAT Jaguar, aparat pe care indienii l-au convertit de la atacul la sol (SEAD) și la vânătoare (probabil mai mult în scop de autoapărare), montându-i pe extradosul aripii lansatoare pentru ASRAAM.
Jaguar cu ASRAAM
Ajunși aici ivanii n-au pus la suflet, până la urmă fiecare cu avionul lui și armele sale (Jaguarul este un aparat franco-britanic), necazul a venit când India a anunțat că programul de integrare a ASRAAM pe Suhoi 30 MKI se află în stadiul final, iar rezultatele par a fi foarte bune, India având de gând să-și doteze întreaga flotă cu astfel de rachete și să renunțe la sovietica Vympel R-73.
De notat că ambele rachete sunt aer-aer, rază medie, ghidate IR.
Revenim, MBDA UK a dat mâna cu hindușii pentru integrarea ASRAAM pe Jaguar prin 2014 pentru 285 milioane de euro și (lucru rarisim în India), după doar patru ani, Jaguarul va fi declarat operațional cu ASRAAM pe extrados în 2019. Vestea cu adevărat excepțională vine din partea celor de la HAL (constructorul sub licență a Suhoi 30MKI pentru India) care declară că tot în 2019 primul Suhoi cu ASRAAM integrată va fi gata de luptă.
Pe lângă ineditul situației asistăm și la o premieră, este pentru prima dată (în India) când două avioane diferite folosesc aceeași rachetă (ne referim bineînțeles la rachete similare), cutuma locului fiind că fiecare aparat să vină cu rachetele „de acasă”, să spunem așa, un coșmar logistic dincolo de orice imaginație.
Iar ASRAAM-ul ar putea avea o carieră de mare succes în forțele aeriene indiene, fiind luată în considerare ca rachetă cu rază scurtă/medie ghidată în IR și pentru băștinașul LCA Tejas sau pentru înarmarea aparatelor de antrenament avansat „Hawk”.
Ba se discută ca și modernizarea flotei de MiG 29 ar avea în plan integrarea ASRAAM în dauna aceleiași Vympel R 73.
De ce ASRAAM, o rachetă nu foarte cunoscută, sau măcar nu la fel de celebră ca altele?! În 2013 racheta celor de la MBDA UK a fost declarată câștigătoare în urma unei competiții la care au mai participat: Diehl cu IRIS T, Rafael cu Python 5, Raytheon cu AIM-9X Sidewinder.
Nu cunoaștem parametrii competiției, ce au cerut indienii, ce au oferit participanți, dar știm sigur că MBDA UK a oferit ca partea finală a asamblării rachetei să fie făcută în India în colaborare cu compania de stat Bharat Dynamics Ltd. Iar asta a contat probabil foarte mult.
ASRAAM este o rachetă aer-aer cu ghidare în IR, rază maximă 50 km, viteză de M 3, capabilă să manevreze la 50 g. Până în acest moment este folosită doar de britanici, australieni și indieni.
CBU 105
Vympel R 73 este o rachetă din aceeași categorie, dar o racheta care la vremea ei (reunificarea Germaniei) a speriat Vestul la modul cel mai propriu. Manevrabilitatea sa (cuplată și cu sistemul de ghidare de pe casca MiG 29 est-germane) i-a făcut pe americani să dezvolte AIM 9X, iar pe europeni IRIS T și ASRAAM, dar probabil că în timp și-a mai pierdut din vigoare sau indienii, sătui de toate mizeriile făcute de ruși, au ajuns la concluzia că o schimbare n-are ce să strice la casa omului.
Rușii vor rămâne mofluzi de o parte din piața de rachete indiană și ar trebui să bage la cap, hindușii au integrat pe Jaguar și racheta anti-navă Harpoon Block II sau bomba cu sub-muniții anti-tanc CBU 105.
Jaguar si Harpoon
Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua.GeorgeGMT