Solutiile sudafricanilor de la ATE (Advanced Technologies and Engineering, parte a Paramount Group ca si divizia Advanced Technologies), pentru modernizarea MI-24 Hind se pare ca nu au fost aruncate la gunoi dupa scandalul cu partea ruseasca si s-a concretizat la sfarsitul lunii octombrie in livrarea a doua exemplare catre fortele nigeriene… de fapt algeriene. Vestea a reaparut la sfarsitul lui octombrie insa este mai veche, datand din ianuarie 2015, inclusiv cei de la IHS Jane’s Defence Weekly modificand stirea publicata anterior pentru ca apoi sa o retraga cu totul.
Livrarea s-a facut cu concursul ucrainenilor companiei de stat Konotop Aircraft Repair Plant “AVIAKON”, care probabil au furnizat carcasele si o mare parte din revitalizare si modernizare, inclusiv motorizarea. Cei de la Aviakon au experienta cu Super-Hind, participand in 2010-2011 la modernizarile flotei azere de Mi-24K (foste ucrainene) la standard Super Hind MkIV, desemnate ulterior ca Mi-24G ‘Gele’ (Noapte). Inclusiv Mi-24 algeriene sunt foste elicoptere Mi-24V ucrainene, care au fost modernizate in 1999-2004 in principal la uzina Konotop, deoarece cei de la ATE aveau dificultati la momentul respectiv, sudafricanii furnizand insa tehnologia, o parte din know-how si din componente.
Comanda ar arata destul de suspect in caul nigerienilor, acestia avand in curs un contract de livrare de 6 aparate MI-24/35 din Federatia Rusa, alaturi de 12 Mi-171Sh, pe cand algerienii le-au primit pe ale lor, in numar de 34, cu ani buni in urma, la inceputul decadei trecute. Nigerienii au incercat sa mai cumpere elicoptere de atac, inclusiv AH-1 Cobra retrase din uz de Israel in 2013, pentru care au fost refuzati de departamentul de stat al SUA, insa sunt trecuti in registrul Natiunilor Unite pentru arme conventionale din ultima decada ca si cumparatori a 3 elicoptere MI-24 din Ucraina (in 2008) si alte doua din Belarus (2010), elicoptere pentru care ar fi fost mai logica o modernizare sau macar revitalizare.
Cel mai probabil cele 2 MI-24 fotografiate de presa ucraineana (Sumy TV) in octombrie 2014 apartin Algeriei (potrivit schemei de camuflaj in 2 culori specifice operatiunilor anti-Al-Qaeda, schema identificata de analistul militar algerian Akram Kharief), avand déjà modernizarea ATE Super Hind MkIII. Acestea au fost trimise la reparatii capitale si modernizare in Ucraina, in cadrul unui contract semnat in 2013, la 15 ani de la receptia lor in Africa de Sud. In fotografiile ucrainene se pare ca a fost identificata turela de senzori specifica MkIII ai anilor 2000, de tip Argos 550, care nu mai este actualmente in productie, fiind inlocuita in modernizarile actuale de variantele mai recente, mai compacte si mai ieftine : Argos II HDT si IPZ TITAN 410 SD.
Mil Mi-24 Super Hind ATE MKIII apartinand Algeriei – schema de camuflaj tipica
Purtatorul de cuvant al celor de la Paramount Advanced Technologies a infirmat existenta oricarui contract sau cereri din partea Nigeriei cu privire la modernizarea Super Hind.
In final, este posibil ca o livrare catre Algeria sa nu excluda o alta catre Nigeria, deoarece o fotografie facuta la Kiev la sfarsitul anului trecut arata in zbor un Mi-24V nemodificat care urma a fi livrat Nigeriei, purtand déjà schema de vopsire si emblema nigeriana dar si identificatorul NAF 261.
Alaturi de o fotografie a unui MI-24 Super-Hind ATE si a unui demarcator LASER IPZ NP-B, ucrainenii de la Izyum Instrument Plant au sustinut ca au contribuit la modernizarea opticii elicopterului, unde alaturi de demarcator, conform speculatiilor celor de la Jane’s, este inclusa si optronica TITAN 410 SD.
PN-B deschide calea catre compatibilitatea cu rachete dirijate de fabricatie ucraineana, cum ar fi rachetele antitanc Bar’er-V sau rachete ghidate AR-8L.
Video Super Hind ATE Mk.III-V:
https://www.youtube.com/watch?v=J6j1MjXKMZo
Video Mi-24 G ‘Gele’ Super-Hind Azerbaidjan:
https://www.youtube.com/watch?v=tVrnCF0uf9E
Super-Hind ATE este probabil cea mai capabila si mai moderna versiune a elicopterului de asalt MI-24, posibil superioara si ultimelor variante de modernizare rusesti Mi-35. Ca si elemente specifice, versiunea ATE beneficiaza de un tun cal. 20mm (Nexter M693/F2) cu alimentare duala ghidat de optoelectronica turelata similara SOCAT (FLIR/TV), alaturi de rachete antitanc ghidate Ingwe. Elicopterul a primit un nucleu electronic digital, care integreaza sistemele de zbor, senzori si armamentul, datele fiind afisate pe ecrane color in cabina, HUD electro-optic zi/noapte, compatibile cu ochelari de vedere nocturna.
Super Hind MkV
« Oarecum echivalentul » romano-israelian IAR-330M Puma-Socat este inferior la mai multe capitole lui Super-Hind, in special la protectie, si este pacat ca programul nu a fost continuat cu o remotorizare cu mai puternicele Makila1/2 si o protectie adecvata.
Foarte probabil sa fi existat si inainte de revolutie un proiect romanesc pentru un derivat de atac al IAR-330, insa probabil ca acesta sa nu fi trecut niciodata de faza de conceptie, rezultatul asemanandu-se oarecum cu primele variante ale Mi-24 sau cu MkV Super-Hind .
Poate ca in cadrul noului produs H215 (AS332C1E/L1E) produs de Airbus Helicopters la Brasov va exista si un derivat militar care sa fie capabil sa inlocuiasca sau evolueze actualul Puma Socat, in forma unui elicopter de atac pursange sau macar de transport si cu veleitati de asalt.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.janes.com/article/47770/update-nigeria-reportedly-takes-delivery-of-super-hinds
http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=287&p=682642
http://www.africandefence.net/has-nigeria-acquired-superhinds/
http://toocatsoriginals.tumblr.com/post/81584981014/ate-super-hind-mk-iii-mil-mi-24-hind-updated
http://enrique262.tumblr.com/post/113518267085/mil-mi-24-hind-the-original-russian-version-and
http://yoyosims.pl/TOHAddons.html
https://www.flickr.com/photos/frankmoody/6782837527
http://www.forcesdz.com/forum/viewtopic.php?t=41&p=140809
Citeste si :