Ca tot ne intrebam zilele astea cum va arata TBT-ul dezvoltat de Moreni cu ajutorul Rheinmetall, cazul ATOM-ului franco-rus, colborare RTD-Uralvagonzavod, ar putea fi un etalon.
ATOM este un vehicul greu de lupta a infanteriei, pe roti, o evolutie amfibie a platformei VBCI 8×8 (Véhicule blindé de combat d’infanterie) a Renault Trucks, care insa beneficiaza de solutii de blindaj ale productorului lui T-90, Uralvagonzavod.
Conceptul a fost prezentat prima oara in 2013 la Russian Arms Expo din Nizhny Tagil, iar in iunie 2014 partea franceza a considerat inghetat proiectul datorita sanctiunilor catre Federatia Rusa si refuzului guvernului suedez de a permite instalarea motoarelor Renault- Volvo diesel de 600CP, rusii continuand sa lucreze apoi pe cont propriu.
ATOM, un sasiu modificat de VBCI, construit din placi de otel sudate, beneficiaza de transmisie automata si suspensie independenta. Firma Petrel s-a ocupat de designul turelei automatizate, care nu perforeaza plafonul compartimentului, echipate cu un tun BM-57 cal. 57mm de provenienta ruseasca, un derivat al antiaerianului S-60. Tunul poate lovi tinte aflate pana la 6km distanta, cu o cadenta de pana la 140 lovituri/minut, incarcatorul din turela avand o capacitate de pana la 100 de proiectile, o cantitate echivalenta putand fi depozitata in sasiu, ca si rezerva. Elevatia tunului este de −8° la +70°, si poate angaja inclusiv tinte aeriene iar tipul de munitie la tragere poate fi schimbat in maximum 3 secunde. Alaturi de tun se afla o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm.
Soferul se afla in stanga fata, alaturi de motorul plasat in dreapta, iar pentru acces dispune de un chepeng rabatabil spre stanga, cu 3 periscoape frontale pentru timp de zi. In spatele soferului se afla postul comandantului, care are si el un chepeng similar. Compartimentul pasagerilor de 10,7mc are loc pentru inca doi membri ai echipajului (comandant+tragator) si 8 infanteristi, cu acces prin rampa hidraulica spate cu deschidere verticala (cu usa de urgenta incastrata) si 4 trape in plafon. Echipajul beneficiaza de scaune antimina fixate in plafon, cele din compartimentul trupei fiind asezate fata in fata, pe laterale.
Ca si dimensiuni, sasiul are o lungime de 8,2m, o latime de 2,5m si o inaltime de 3m, iar garda la sol este de 600mm.
Protectia prin blindaj poate urca pana la nivel 5 al STANAG 4569, cu placi suplimentare modulare de blindaj reactiv sau spatiat, aplicabile pe carcasa, ceea ce inseamna rezistenta la proiectile cal.25mm perforante (APDS-T) trase d ela minim 500m. Vehiculul este dotat si avertizor la iluminare LASER si poate primi si sistem de protectie activa.
Daca VBCI atinge 28,9 tone echipat de lupta, ATOM poate atinge 32 de tone (18,75CP/tona), avand o masa utila de 7- 8 tone (in functie de echipare), putand atinge o viteza maxima de 100km/h cu o autonomie de 750km. Rulajul poate fi asigurat si in conditiile in care pneurile au fost perforate, vehiculul dispunand de un sistem de mentinere a presiunii in pneuri (“runflat tyres”). Pentru propulsia amfibie, ATOM dispune de doua propulsoare cu elice montate pe lateral, in partea din spate a carenei.
ATOM a fost prezentat si in alte variante: transportor de trupe (RAE 2013), vehicul de lupta a infanteriei inzestrat cu aruncator cal. 120mm, tun cal. 120mm sau rachete antitanc, ambulanta, vehicul de reparatii, vehciul de lupta electronica, vehicul blindat de politie, chiar si versiune parasutabila din IL-76.
Desi partea franceza s-a retras din asociere, rusii au continuat in 2015 si 2016 sa promoveze produsul la targurile internationale, sub marca Uralvagonzavod.
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=sud_efBJCsE
https://www.youtube.com/watch?v=FDiEyILgbxg
Cazul ATOM ne arata ca modificarea unor concepte si sasiuri existente este posibila intr-un timp scurt, de 1-2 ani, atunci cand este interes si sunt prezenti parteneri cu experienta. Iar masa de peste 30 de tone (24-37 de tone in cazul Boxer), nu pare a fi un impediment pentru a face un vehicul amfibiu, cel putin in versiunea de baza, fara kit-ul aditional de protectie maxima. Un hibrid amfibiu Boxer-TBT nu ar fi deci o tinta imposibila, putand sa se ajunga la omologare si productie de serie intr-un timp relativ scurt, de pana la 2 ani, dupa cum confirma si primele declaratii aparute dupa semnarea asocierii Automecanica Moreni – Rheinmetall.
Ca si raspuns al asocierii Nexter-KMW, Rheinmetall pare sa adopte o strategie diferita, intrand in joint-venture cu companii de armament din Europa de Est (Polonia si Romania) si vizand aceasta piata a flancului estic al NATO, lituanienii fiind primii cumparatori de Boxer din zona.
De vazut cu ce costuri si performante si, si mai important, cu ce procent din cercetare, componente si productie realizat local va fi realizat noul TBT…
Hai cu TBT-ul!
Si in incheiere, un concept Boxer-Agil… adic SAUR + marca Cristian Goila!
Marius Zgureanu
Surse: