Daca in urma cu doua saptamani va anuntam ca francezii au pus ochii pe australieni si au de gand sa le vanda noul lor submarin de atac SSK Ocean, ei bine v-am informat corect, pentru ca DCNSul tocmai ce si-a deschis un birou in Australia pentru promovarea noului lor sub.
DCNS-ul are ambitii mari in Australia, compania franceza a incercat sa-si promoveze si fregatele din clasa FREMM, pentru programul anti-submarin australian dar aici se pare ca au ratat, “cangurii” alegand tot un proiect spaniol – Álvaro de Bazán class frigate (F 100) – al celor de la Navantia (aceeasi compania care a construit si cele doua nave din clasa Canberra). Navele australiene sunt cunoscute ca Hobart Class si sunt incadrate in Marina Australiana ca distrugatoare AEGIS.
Daca au pierdut contractul pentru distrugatoare, francii nu au de gand sa rateze si competitia pentru dotarea cu submarine clasice, iar francezii vin cu argumente.
Hobart class
Astfel CEO-ului DCNS, Xavier Mesnet, sustine ca submarinul sau are o raza operationala de 10 mii de km, cea mai mare dintre toate submarinele non-nucleare existente. Mesnet mai spune ca Ocean-class este mai mult decat un concept ci o nava care poate fi construita imediat. De asemenea directorul DCNS vin cu argumentul experientei si calitatati submarinelor construite de compania sa de-a lungul timpului.
Punctul slab al francezilor pare insa a fi cerinta australienilor ca la bordul noilor submarine sa fie instalate sisteme de arme si electronica americane, iar francezii nu prea au a face cu americanii, modificarile necesare putandu-se dovedi destul de scumpe.
Programul Australian pentru o viitoare clasa de submarine va cuprinde 12 nave si deocamdata exista o vie dezbatere daca navele sa fie construite in Australia sau dimpotriva sa fie cumparate direct de la producatorul care va castiga competitia.
In carti sunt japonezii cu submarinele din clasa Soryu si germanii cu nave Type U 214, acestia din urma fiind intr-un fel cu un pas in fata niponilor, pentru ca ei propun ca un submarin sa fie construit in Germania iar urmatoarele 11 in Australia, un lucru dorit de catre o parte importanta a guvernului, desi nu de catre intreg guvrenul pe motiv de costuri.
Politic vorbind, conform unor studii facute publice de catre Submarine Institute of Australia in 2009, in anul 2030, jumatate din submarinele operationale vor fi in vecinatatea zonei de interes strategic a tarii, astfel ca o flota de nave moderne este mai mult decat strict necesara.
GeorgeGMT