Ministrul Apararii de la antipozi, David Johnston, a declarat ca tara sa ar putea sa cumpere si avioane F-35B, care sa fie operate de la bordul noilor nave de asalt din clasa Canberra (Juan Carlos class), nave care au puntea de decolare inclinata permitand astfel avioanelor de tip STOVL sa decoleze.
Anuntul lui David Johnston vine dupa ce luna trecuta Australia a comandat in mod ferm 72 de aparate F-35A de la Lockheed Martin. Pana acum doar USMC si Royal Navy au comandat varianta F-35B STOVL.
Australia va detine doua nave din clasa Canberra, una deja fiind destul de aproape de operationalizare (2014), in timp ce HMAS Adelaide va fi gata de lupta in 2016. Aceste nave, desi nu sunt chiar portavioane dedicate – ambele nave fiind incadrate in clasa Landing Helicopter Dock (LHD), ar fi primele nave purtatoare de aviatie cu aripa fixa dupa ce Marina Australiana a retras din serviciu ultimul portavion – HMAS Melbourne – in 1982.
Motivul pentru care “cangurii” se gandesc la o astfel de abordare pare a fi planul Chinei de a-si dota marina cu patru portavioane in urmatorii zece ani. Pe acelasi principiu se pare ca merg si japonezii cu navele din clasa Hyuga, denumite oficial distrugatoare, dar a caror punte de decolare ar putea sa suporte fara probleme F-35B, cu decolare – aterizare verticala.
GeorgeGMT