Si lanseaza cererea de oferte pentru construirea si dotarea marinei lor regale cu asa-numitele nave de linia a 2-a, sau “Tier” 2, pe limba lor. Despre aceste nave am discutat deja intr-un articol din 23 noiembrie 2023 si este prevazut ca un anumit numar de nave sa fie achizitionate pentru a lupta alaturi de distrugatoarele din clasa “Hobart” si fregatele din clasa “Hunter”.
Astfel, fata de noiembrie anul trecut, acum avem un buget alocat – 11,1 miliarde de dolari americani pentru 11 nave de lupta, din care trei unitati vor fi aduse direct de la producator iar restul de opt urmand sa fie construite in Australia.
De asemenea, ministrul australian al apararii – Richard Marles, a declarat ca se vor construi si sase nave mari care vor putea fi operate si fara personal si care vor avea la bord 32 de VLS-uri. Aceste nave, despre care domnul Marles nu a dat niciun fel de amanunte, vor fi dezvoltate impreuna cu americanii si vor reprezenta probabil un factor multiplicator de forta in cadrul Marinei Regale Australiene. Este foarte posibil ca australienii sa faca referire la programul US Navy – LUSV [Large Unmanned Surface Vehicle]. Nu este inca foarte clar daca cele sase nave cu/fara echipaj sunt bugetate in cele 11,1 miliarde de dolari, dar aici trebuie sa aveti in vedere faptul ca australienii isi fac calculele privind achizitiile luand in considerare si operarea sistemelor de lupta intrate in dotare, transferul de tehnologie etc. Asadar cele 11 fregate nu vor costa 11 miliarde de dolari.
Large Unmanned Surface Vehicle – concept artistic
La final, flota de suprafata australiana va avea 26 de unitati mari: trei “Hobart”-class, sase “Hunter”- class si 11 fregate “Tier” 2, plus cele sase nave cu/fara echipaj dotate cu VLS.
Dar ce anume doresc australienii in cadrul “Tier” 2?! Pai teoretic discutam tot despre fregate care aduc mai mult a corvete pe steroizi, nave cu tonaj ceva mai mic, desi nu este mereu cazul.
Mogami-class
In lupta pentru contractul destinat celor 11 fregate au fost acceptate urmatoarele companii:
- ThyssenKrupp Marine Systems [TKMS] – Germania cu MEKO 200. 3400 tone deplasament, 34 de nave deja construite pentru marine militare. Foarte important, fregatele ANZAC class sunt de fapt MEKO 200ANZ;
- Mitsubishi Heavy Industries – Japonia cu Mogami-class. 5500 tone deplasament, patru nave active + patru in constructie destinate Marinei Japoneze;
- Hanwha – Coreea de Sud cu Daegu-class. 3600 tone deplasament, 8 nave active in Coreea de Sud;
- Navantia – Spania cu Alfa 3000. 3000 de tone deplasament, nave care au la baza Avante-class. Avantajul Navantia este insa substantial, navele clasei Hobart sunt la origine F 100, iar Canberra class sunt de facto nave din clasa “Juan Carlos I”, astfel ca spaniolii si australienii se cunosc foarte bine unii cu altii. Dezavantajul este dat insa de faptul ca Alfa 3000 este deocamdata doar o nava pe hartie, nicio unitate nu a fost construita.
Pe sufletul nostru, al romanilor, australienii nu i-au acceptat in competitie pe francezii de la Naval Group – cu fregata FDI (ca doar astia, in cardasie cu mizerabila noastra clasa politica, ne-au lasat fara corvete). Nici britanicii de la Babcock cu fregata-concept Type 32 nu au fost bineveniti. Pentru cine nu stie, Type 32 va fi o noua clasa de nave a Royal Navy. Se preconizeaza sa fie construite maximum 5 astfel de nave modulare cu un echipaj extrem de redus, doar 50 de membri, restul este automatizare.
Iar cu aceasta ocazie australienii au pus degetul pe rana in mod oficial: programul extrem de ambitios de inarmare are o singura cauza: China.
GeorgeGMT