F 35A al Fortelor Aeriene Regale Australiene
Atat de multumiti incat se discuta cresterea numarului de aparate achizitionate de la 72 in prezent la 96 de unitati. De remarcat ca cele 72 de aparate deja comandate (60 primite, 12 unitati urmand sa fie livrate pana la sfarsitul lui 2023) sunt impartite in 3 escadrile, fiecare cu cate 24 de aparate.
F 35A australiene au atins Initial Operational Capability (IOC), in decembrie 2020 si se asteapta ca Final Operational Capability (FOC) sa fie atins spre sfarsitul lui 2023.
In acest moment, oficialii australieni se declara foarte multumiti de performantele aparatului si din acest motiv se discuta despre achizitionare a inca 24 de unitati, pentru o a patra escadrila.
Pana la sfarsitul lui 2022, flota australiana de F 35A a atins pragul de 23 de mii de ore zburate, dar aici apare diferenta intre o tara extrem de bogata precum Australia si alte tari mai putin avute. In aprilie, un inalt oficial australian a declarat ca costurile cu exploatarea celor 72 de aparate F 35A pentru urmatorii 30 de ani (pana in 2030), pe durata de viata a aparatelor, se ridica la 10,87 miliarde de dolari, adica in jur de 5 milioane de dolari /an/aparat.
Din punctul meu de vedere nu este chiar o suma mare, dar nu stim excat ce cuprinde suma discutata, oficialul australian referindu-se la intretinerea avioanelor. Cel mai probabil ca la cele aproape 11 miliarde se mai adauga si alte costuri semnificative, dar cu toate acestea, australienii se declara public foarte multumiti de performantele aparatului.
Se stie deja ca avioanele F 35A au reusit “scoruri” spectaculoase in exercitiile de tip Red Flag, rata de succes fiind de 20:1, dar sunt voci care sustin ca de fapt realitatea arata chiar mai bine pentru F 35A, in raport cu avioanele de generatie 4.5.
In acelasi timp, up-gradarile se fac in continuare iar standardul F 4 urmeaza in curand. Pe langa alte lucruri, F 4 va permite folosirea rachetei anti nava JSM, a rachetei anti-nava LRASM, a rachetei anti-radiatie Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM-ER). De asemenea, cala interna va putea primi sase rachete in loc de patru in acest moment.
Sistemul informatic va fi si el modernizat, ca si sistemul de razboi electronic, motorul F135 Pratt & Whitney a fost si el up-gradat in cadrul programului Engine Core Upgrade (ECU), iar un nou motor va fi disponibil dupa anul 2028.
Cat de performant este F 35A ramane de vazut, in mod clar va fi un avion decent, primul de generatia a cincea vandut la nivel mondial, ceea ce este de remarcat are legatura cu potenta financiara a eventualilor cumparatori. F 35A nu este un aparat ieftin de folosit, ai nevoie de bani multi, iar acest avion se incadreaza in linia generala a noilor sisteme de armament care nu mai sunt pentru toata lumea ci doar pentru cei care au conturi bancare mari si suficiente.
F 35A, HIMARS, Patriot, NASAMS, doar cateva sisteme foarte performante, dar al caror costuri de achizitie si mai ales de operare sunt exceptional de mari, daca ne gandim ca o racheta HIMARS sare de 100 de mii de dolari, o AMRAAM pentru NASAMS in jur de un milion, in timp ce rachetele Patriot se duc binisor spre 6 milioane de dolari bucata.
Daca ai bani sa le operezi cum trebuie, vei avea o aparare credibila, daca nu (chiar daca le cumperi pana la urma) le tii sa faci poze cu ele…
Tragand o linie si unitandu-ne la rezultatele F 35A, deocamdata nimeni nu renunta la el, strange clienti noi si nu pare deloc un esec rasunator asa cum il considera unii, ci dimpotriva coada la portile Lockheed se ingroasa pe zi ce trece.
In privinta F 35B, ei bine, pastrand proportia, el este vedeta. Se vinde bine, are agenda plina de noi comenzi, iar prezumtivii operatori sunt cu ochii pe el.
F 35C are un singur client – US Navy – care nici el nu este foarte multumit de aparat, dar deocamdata merge cu el inainte pe motiv ca US Navy chiar nu are alternativa, iar F 35C niciun alt client potential.
GeorgeGMT