Achizitionate in 2007 din motive pe care nici austriecii nu le mai inteleg acum, cele 15 aparate Eurofighter Typhoon Tranche 1 le-au adus austriecilor numai belele de se intreaba acum singuri ce-au avut in cap cand au dat o caruta de bani pe avioane cu care nu au nici ce face nici nu le pot opera la modul serios.
In primul rand le zboara foarte putin pe motiv de costuri, in al doilea rand nu au nici macar suficienti piloti, prin 2014 aveau 11 piloti la 15 avioane, iar Typhoonul era operational zilnic doar intre orele 08:00 AM si 16:00 PM, in rest oricum se zboara putin spre foarte putin.
Doi austrieci (din cei 11) si cativa nemti…
Acum urmasilor lui Mozart le-a ajuns cutitul la os si presa de la Viena a oferit cateva cifre destul de revelatoare. Astfel o ora de zbor face cam 80 de mii de euro, iar pregatirea unui pilot pentru Typhoon costa cam 8 milioane de euro pana sa zboare simpla.
Asadar achizitia aparatelor este astazi considerata ca fiind una dintre cele mai mari pacaleli pe care austriecii le-au incasat in istoria lor recenta (cu atat mai mult cu cat initial se prevazuse achizitia de aparate Tranche 2) si pe cale de consecinta se cauta solutii. Cum vanzarea Eurofighterelor iese din discutie, nimeni nu vrea sa cumpere Tranche 1, singura varianta ar fi inlocuirea lor cu altceva.
Conform tot presei austriece Suedia ar fi facut deja o oferta pentru vanzarea unor Gripen (presupunem C/D) la pretul destul de modic de 5 milioane de euro per aparat. Deocamdata nu se cunosc amanunte despre oferta suedeza, o fi despre vanzare sau despre leasing, or fi C/D-uri, or fi A/B-uri (vezi sa nu), cert este ca austriecii sunt ferm hotarati sa scape de cele 80 de mii de euro ora de zbor si cauta solutii ceva mai omenesti.
Acum, in cazul nostru particular, n-o fi F 16MLU chiar cutting-edge technology dar nici nu costa 80 de mii de euro ora de zbor, asadar n-am picat noi chiar cel mai bine, dar in mod sigur era loc de mai rau de exemplu ET Tranche 1…
GeorgeGMT