In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti aflati in continua concurenta. Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.
Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate, doar sentimental, ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru. Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici, pur si simplu nu am avut noroc, poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?
Vedem diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria.
Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se gaseste o pozitie fata de ceilalti. De fapt fiecare subiect e o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are un titlu si o anumita semnificatie.
Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi.
In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul 99 isi are si el un loc deja istoric, indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum – e al nostru).
Voi incerca sa prezint o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie.
Am fost obisnuiti cu diverse legende, gen IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus, cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi, doar suntem Romani.
PRIMA GENERATIE (1948-1960)
Produse cca 14300 avioane
Odata cu aparitia avioanelor de vanatoare cu reactie a izvorat si necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti militari. Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, a dus la instaurarea razboiului rece, avand ca si consecinta directa o competitie acerba in piata avioanelor de antrenament,
Aparitia motorului cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.
De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta, respectiv Cehoslovacia (desemnata de tratatul de la Varsovia). Armamentul este limitat ca si diversitate, iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf, cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 ) .
Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand pe rand generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29), unele zborand si acum fie in tari din Africa sau Asia sau, sunt inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.
Lockheed T33 at Duxford Airshow 1999
T 33 – Tara: SUA Primul zbor 1948, Nr buc fabricate 6257, Motor reactie centrifugal Allison J33 C tractiune 2000 kgf, Operatori 39, Forte aeriene Avion derivat din P-80 Shooting Star , primul avion de lupta cu reactie america, precursorul lui P 86 Sabre.
FOUGA MAGISTER
Fouga Magister – Tara: Franta Primul zbor 1952 Nr buc fabricate 929 2 motoare reactie cu compresor centrifugal Turbomeca Marboré forta tractiune 400 kgf
Operatori 26 Forte aeriene in principal Franta, Germania, Israel, Finlanda
BAC JET PREVOST
Demonstratie de zbor – https://www.youtube.com/watch?v=0nqg3fyKv-s
Bac jet Prevost – Tara : UK Primul zbor 1954 Nr buc fabricate 741 Motor reactie simplu flux de 1100 kgf Viper Mk-202 Este primul avion cu motor simplu flux – dotat cu o prima varianta de VIPER
Operatori 10 Forte aeriene Retras in 1993
T-37 Tweet
In zbor la Grissom, SUA – 1992 – https://www.youtube.com/watch?v=JL-FgMNGQi4
Cessna T-37 Tweet – Tara : SUA Primul zbor 1954 Nr buc fabricate 1268 2 motore cu reactie cu compresor centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré Operatori 19 Forte aeriene
Hispano HA-200 Saeta
Hispano HA-200 Saeta – Tara : Spania Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 212 2 motore cu reactie compressor centrifugal 400 kgf Turbomeca Marboré Operatori 2 Forte aeriene.
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.
Fokker s-14 Machtrainer
Fokker s-14 Machtrainer – Tara : Olanda Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 21 Motor reactie cu compresor centrifugal Rolls-Royce RB.37 Derwent 1100 kgf Operatori 1 Forta aeriana
Aermacchi MB-326
Aermacchi MB-326 – Tara : Italia Primul zbor 1957 Nr buc fabricate 700 Motor reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf Operatori 16 Forte aeriene
Fuji- T1
Fuji- T1 – Tara : Japonia Primul zbor 1958 Nr buc fabricate 66 Motor reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 2100 kgf Operatori 1 Forta aeriana
Aero L-29 Delfin
Aero L-29 Delfin – Tara : Cehoslovacia Primul zbor 1959 Nr buc fabricate 3500 Motor reactie centrifugal Motorlet M-701 tractiune 870 kgf Operatori 22 Forte aeriene Inca in serviciu activ in cateva tari africane.
– Va urma –