GENERATIA A-II-A
NR APARATE CONSTRUITE: 3200
Aceasta a doua generatie, fabricata in anii ’60 a incercat sa satisfaca cerintele specifice avioanelor de antrenament pentru pilotii ce urmau sa zboare avioanele de lupta moderne, aflate in continua evolutie, in general cu o generatie inaintea trainerelor.
Dupa razboiul din Corea, cand Sabre F -86 a luptat cu adversarul direct MIG-15, aparitia unei noi generatii de avioane de vanatoare gen F-4 contra MIG -21, in special in razboiul din Vietnam, a adus ca necesitate si introducerea unor avioane de antrenament mai performante.
Pe langa marile puteri – SUA si UK – apar si tari mai mici, la care tehnologia a ajuns mai tarziu, sub licenta sau poate doar lasata a fi copiata cu intentie si ajutor din motive politice, tari care incearca sa patrunda de fapt in cercul celor mari, bineinteles, cu o generatie in urma de fapt.
Motoarele cu reactie simplu flux, aflate intr-o permanenta evolutie, inlocuiesc motoarele cu compresor centrifugal, care aveau ca principal dezavantaj un diametru foarte mare, plafonand caracteristicile aerodinamice alle avioanelor.
Daca Yugoslavia, ca si Italia anterior, a apelat la motorul RR VIPER aflat in primele variante, Polonia a incercat sa isi dezvolte propriul motor cu reactie, de fapt tot o copie a Viperului.
FOLLAND GNAT T1
FOLLAND GNAT T1 – Tara : Marea Britanie Primul zbor 1955 Nr buc fabricate 449 Motor reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 701-01 2200 kgf
A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat, fiind intre 1965 si 1979 avionul celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol.
Operatori: Marea Britanie, Finlanda, India si Yugoslavia (doar 2 bucati pentru testare)
T 38 Talon
T 38 Talon – Tara: SUA Primul zbor 1959 Nr buc fabricate 1146 Motor reactie simplu flux 2 × General Electric J85 900 kgf fiecare sau 1700 kgf cu postccombustie
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat, cu o viteza maxima de M 1.3.
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020, circa 70 000 piloti ale celor mai moderne avioane de vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer. Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane, fiind de obicei in folosinta permanenta a astronautilor.
Operatori: SUA, Germania, Turcia, Portugalia, Coreea, Taiwan
In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF. Patru avioane T 38 zburand in formatie „diamond” (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m. Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.
T-2
ATERIZARE CATASTROFALA PE PORTAVIONUL LEXINGTON 1989 – 5 victime
T-2 – Tara : SUA Primul zbor 1959 Avion destina antrenamentului in marina – portavioane Nr buc fabricate 529 Motor reactie simplu flux 2x General Electric J85 1300 kgf fiecare Operatori 3 Forte aeriene SUA, Venezuela, Grecia ( inca activ)
CANADAIR CT 114 TUTOR
Tara : CANADA Primul zbor 1960 Nr buc fabricate 212 Motor reactie simplu flux 1x Orenda J85-CAN-40 1100 kgf Retras in 2000
Operatori 2 Forte aeriene Canada, Malaiezia
PZL TS-11 ISKRA
Tara : Polonia Primul zbor 1960 Avion destinat antrenamentului in pactul de la Varsovia – a pierdut competitia in fata L-ului 29 Nr buc fabricate 424 Motor reactie simplu flux WSK SO-1, de fapt copie a motorului Armstrong Siddeley Viper 8 cu o tractiune de 960 kgf
Operatori 3 Forte aeriene Polonia, India (76 buc)
SOKO G-2 GALEB
Tara : Yugoslavia Primul zbor 1961 Nr buc fabricate 248 Motor reactie simplu flux Viper ASV.11 Mk 22-6 1100 kgf construit sub licenta
Operatori 2 Forte aeriene Yugoslavia, Libia (116)
-Va urma –