Romania Military

AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (II)

GENERATIA A-II-A

 

NR APARATE  CONSTRUITE:  3200

 

Aceasta a doua generatie, fabricata in anii ’60 a incercat sa satisfaca cerintele specifice avioanelor de antrenament pentru pilotii  ce urmau sa zboare avioanele  de lupta moderne, aflate in continua evolutie, in general cu o generatie inaintea trainerelor.

Dupa razboiul din Corea, cand Sabre F -86  a luptat cu adversarul direct MIG-15,  aparitia unei noi generatii de avioane de vanatoare gen F-4 contra MIG -21, in special in razboiul din Vietnam, a adus ca necesitate si introducerea unor avioane de antrenament mai performante.

Pe langa marile puteri – SUA si UK – apar si tari mai mici, la care tehnologia a ajuns mai tarziu, sub licenta sau poate  doar lasata  a fi copiata cu intentie si ajutor   din motive  politice, tari care incearca sa patrunda de fapt in cercul celor mari, bineinteles,  cu o generatie in urma de fapt.

Motoarele cu reactie simplu flux, aflate intr-o permanenta evolutie, inlocuiesc motoarele cu compresor centrifugal, care aveau ca principal dezavantaj un diametru foarte mare, plafonand caracteristicile aerodinamice alle avioanelor.

Daca Yugoslavia, ca si Italia anterior, a apelat la motorul RR VIPER aflat in primele variante, Polonia a incercat sa isi dezvolte propriul motor cu reactie, de fapt tot o copie a Viperului.

FOLLAND GNAT T1

 

FOLLAND GNAT T1 – Tara :  Marea Britanie       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 449     Motor   reactie simplu flux Bristol Siddeley Orpheus 701-01 2200 kgf

A fost folosit in Marea Britanie ca avion de antrenament avansat, fiind intre 1965 si 1979 avionul  celebrei formatii Red Arrows.
A participat in razboiul indo-pakistanez cu victorii impotriva Sabre 86 si atacuri la sol.

Operatori: Marea Britanie, Finlanda,  India si Yugoslavia (doar 2 bucati pentru testare)

T 38 Talon

T 38 Talon – Tara:  SUA      Primul zbor  1959        Nr buc fabricate 1146     Motor   reactie simplu flux        2 × General Electric J85   900 kgf  fiecare sau 1700 kgf cu postccombustie
Unul din cele mai reusite avioane de antrenament avansat, cu o viteza maxima de M 1.3.
Peste 560 avioane sunt in serviciu in SUA pana in 2020, circa 70 000 piloti ale  celor mai moderne avioane de  vanatoare sau bombardament fiind antrenati pe acest jet trainer. Majoritatea aparatelor au peste 15 000 ore zbor.
NASA a operat permanent 32 avioane, fiind de obicei in folosinta permanenta  a astronautilor.

Operatori: SUA, Germania, Turcia, Portugalia, Coreea, Taiwan

In 18 ianuarie 1982 a avut loc un tragic accident in timpul unui  zbor de antrenament al formatiei de acrobatie Thunderbirds USAF. Patru avioane T 38  zburand in formatie „diamond” (romb) trebuiau sa execute un looping urmat de redresare la cca 100 m. Din nefericire, capul formatiei a lovit solul in mare viteza, urmat solidar de ceilalti trei, toti cei patru piloti pierzandu-si viata. US Airforce a decis stergerea casetei care inregistrase accidentul.
Dupa 18 luni de la tragicul accident, Thunderbirds zburau din nou.

T-2

 ATERIZARE CATASTROFALA PE PORTAVIONUL LEXINGTON 1989 – 5 victime

T-2 – Tara :  SUA      Primul zbor  1959     Avion destina antrenamentului in marina – portavioane    Nr buc fabricate 529     Motor   reactie simplu flux 2x  General Electric J85   1300 kgf  fiecare  Operatori  3    Forte aeriene   SUA, Venezuela, Grecia ( inca activ)

 CANADAIR CT 114 TUTOR

Tara :  CANADA      Primul zbor  1960        Nr buc fabricate 212     Motor   reactie simplu flux 1x   Orenda J85-CAN-40   1100 kgf  Retras in 2000

Operatori  2   Forte aeriene  Canada, Malaiezia

 

                                                      PZL TS-11 ISKRA

 Tara :  Polonia       Primul zbor  1960    Avion destinat antrenamentului in pactul de la Varsovia – a pierdut competitia in fata L-ului 29    Nr buc fabricate 424     Motor   reactie simplu flux        WSK SO-1, de fapt copie a motorului Armstrong Siddeley Viper 8 cu o tractiune de 960 kgf

Operatori  3    Forte aeriene   Polonia, India (76 buc)

SOKO G-2 GALEB

Tara :  Yugoslavia    Primul zbor  1961        Nr buc fabricate  248     Motor   reactie simplu flux    Viper ASV.11 Mk 22-6   1100 kgf  construit sub licenta

Operatori  2   Forte aeriene  Yugoslavia, Libia (116)

-Va urma –

Grigore Leoveanu

 

Exit mobile version