IAR 99
Tara : Romania Primul zbor 1985 Nr buc fabricate 28 Motor reactie simplu flux Viper 632 1800 kgf
Operatori 1 Forta aeriena
HONGDU JL -8
Tara : China Primul zbor 1990 Nr buc fabricate 500 Motor reactie dublu flux AI 25/Garrett TFE731-2A 1600 kgf
Operatori 14 Forte aeriene
GENERATIA a-IV-a
Anii ’90 au adus o stagnare in dezvoltarea avioanelor de antrenament. Piata era saturata de avioanele generatiei a-III-a si dezvoltarea urmatoarei generatii a necesitat timp, foarte multi bani si a dus totodata la o reducere dramatica a numarului de competitori.
Zarurile nu sunt aruncate inca, dar noua generatie, mult mai performanta si mult mai scumpa in acelasi timp, isi gaseste noii clienti si treptat devine un nou standard pentru avioanele de antrenament.
In competitie sunt deocamdata Coreea, Italia, China, Rusia, Cehia …si mai nou SUA
YAK 130
Tara : Rusia Primul zbor 1996 Numar construite 115 Motor reactie dublu flu 2 × Progress AI-222-25 turbofan, 2400 kgf fiecare
Operatori : Rusia, Bangladesh, Bielorusia
KAI T-50
Tara : Corea Primul zbor 2002 Nr buc fabricate 82 Motor reactie dublu flux 1X 1× General Electric F404 5300 kgf , 7800 Kgf cu postcombustie
Operatori : Coreea, Filipine, Iraq, Indonezia, Tailanda
Prezentare T 50
AERMACCHI MB-346
Tara : Italia Primul zbor 2004 Motor reactie dublu flux 2 × Honeywell F124-GA-200 2800 kgf fiecare
Operatori : Italia 18 buc , Israel 30 buc, Singapore 12 buc , Polonia 8 – TOTAL 68
JL-15
Tara : China Primul zbor 2006 Numar construite? Motor reactie dublu flu 2 × Progress AI-222-25 turbofan, 2400 kgf fiecare
Operatori : China, Zambia 6, Venezuela 24
JL-9
Tara : China Primul zbor 2003 Numar construite ? Motor reactie dublu flux 1 × Guizhou Liyang WP-13 afterburning 4300 kgf , 6300 kgf cu postcombustie Operatori China
TEXTRON SCORPION
Tara : Cehia Primul zbor 2013 Numar construite 2 Motor reactie dublu flux 2 × Honeywell TFE731
L 39 NG
Tara : Cehia Primul zbor 2015 Numar construite 1 Motor reactie dublu flux 1 × Williams FJ44 4M 1689 Kgf
BOEING/SAAB TX
Tara : Cehia Primul zbor 2016 Numar construite 1 Motor reactie dublu flux 1 X General Electric F404 4800 Kgf si 7800 kgf postcombustie
Northtrop Grumann
Tara : USA Primul zbor 2016 Numar construite 1 Motor reactie dublu flux 1 X General Electric F404 4800 Kgf si 7800 kgf postcombustie
Sierra Nevada TAI
Tara : USA TURCIA Primul zbor – Numar construite 0 Motor reactie dublu flux 1 × Williams FJ44 4M 1689 Kgf
MB 345
Tara : Italia Primul zbor 2016 Numar construite 1 Motor reactie dublu flux 1 × Williams FJ44 4M 1689 Kgf
SR 10
Tara : Rusia Primul zbor 2015 Numar construite 1 Motor reactie dublu flux 1 ×Ivchenko AI-25V turbofan
In 2015 si 2016 am asistat la un numar record de noi lansari de prototipuri: L 39 NG, SR 10, Boeing /SAAB TX, Northrop Grumann TX, MB 345 si urmeaza Sierra Nevada.
Desigur, exista o accelerare pentru competitia avionului TX, ce se va desemna anul acesta trainerul pentru UASF. Cele 350 de avioane comandate, pot ajunge la 1300 pentru cine va castiga licitatia.
Oricum daca tragem o linie in competitia trainerelor, s-au aliniat la start cele mai mari forte in aviatie; SUA, Rusia, China, Coreea, Italia si Cehia.
Se disting doua tendinte: avioane mci cu motor foarte economic si avioane mai performante cu evidente capabilitati CAS.
De remarcat ca cehii au incercat varianta L 139 ALCA, un fel de IAR 99 TX/TD, proiectul avand rezultate modeste , fiind exportat doar in Irak si in SUA ca varianta civila.
Acum sa ne amintim si de IAR-ul 99 al nostru, care a aparut tarziu, respectiv penultimul din generatia a III a si a fost practic ultimul trainer cu motor simplu flux.
Performantele sale aerodinamice sunt foarte bune, avionica a fost adusa la nivel maxim, dar nefiind exportat, numarul de bucati produse este nesemnificativ.
Daca in anii ’90 ar fi avut sanse in pietele din Africa si America de Sud, datorita unor motive greu de explicat, nu a reusit.
Veniti mai tarziu, chinezii cu al lor K 8 au facut cele mai mari vanzari pe aceasta nisa.
Pentru un astfel de avion , sub un numar de 100 – 150 buc fabricate, orice proiect este sortit esecului.
Asta inseamna piata din tara producatoare si inca cel putin 6-7 tari.
Despre IAR 99 TD in actualele conditii de concurenta, cred ca este foarte dificila dezvoltarea si mai ales promovarea sa…
Dar IAR 99, este ” al nostru ” – probabil ultimul avion cu reactie proiectat si fabricat in Romania – adica deja e istorie ….cu bune si cu rele,,, dar e acolo !! si inca mai zboara !!