Tipurile de avioane pe care tarile apartinand NATO le au in dotare si sunt similare cu cele ale aviatiei ucrainiene, sunt MiG-29 si Su-25
Dintre acestea cele mai apropiate de configuratia ucrainienilor sunt cca 14 avioane Su-25 ale Bulgariei, carora le-a fost prelungita durata de viata in Belarus (ultimul livrat prin noiembrie anul trecut), avioane ce au inca avionica ce se bazeaza pe sisteme de navigatie GPS/GLONASS, insa sistemele de comunicatie, HUD-ul si display-ul multifunctional au fost upgradate. Ca si armament folosesc inca R-73 si B-8M cu munitie neghidata.
Este insa dificil de crezut ca bulgarii vor renunta la ele (nici nu se stie exact cate sunt operationale), deoarece F-16 block 70/72 le vor fi livrate cu intarziere si nu vor avea efectiv cu ce sa le inlocuiasca (MiG-29 ale lor sunt intr-o stare jalnica). Si daca ar fi sa primeasca F-16 vechi (Bl 50/52 sau MLU de aliatii europeni) tot nu ar scoate-o la capat: pilotii sa ii pregateasca pe modelele mai vechi, ca odata ce le sosesc F-16 block 70/72, sa mai treaca odata printr-un ciclu de formare, e greu de crezut.
Slovacii se pare ca au cele mai moderne MiG-29, insa si ei sunt cam in aceasi oala cu bulgarii: asteapta dupa F-16 block 70/72 si oricum au o mana de aparate.
MiG-29 ale polonezilor sunt mai mult sau mai putin aduse la standardele NATO (era firesc), avand TACAN de la Rockwell Collins (https://www.rockwellcollins.com/-/media/Files/Unsecure/Products/Product_Brochures/Navigation_and_Guidance/Direction-Finding/TCN-500_data_sheet.ashx ). Sistemul ANV-241MMR care cuprinde VHF omni-directional radio-range (VOR) si instrument landing system (ILS) , soft-ul de navigatie si interfata lor TGR-29A vor trebuii schimbate de asemenea. Radarul este unul asemanator cu cel de pe Mirage 2000 (Doppler de la Thomson-CSF https://www.pinterest.com/pin/517069600943418853/ ). IFF model Radwar SC-10 Suprasl va trebui schimbat (nu stiu zau daca le va trebui la ce aparare au déjà rusii prin zona, probabil vor zbura fara IFF, la altitudine joasa, insa cu riscul de a fi loviti de MANPADS).
Sistemele de comunicatie sunt diferite fiind de provenienta US: radio VHF/UHF Rockwell Collins AN/ARC-210 (https://www.rockwellcollins.com/~/media/Files/Unsecure/Products/Product%20Brochures/Communcation%20and%20Networks/Communication%20Radios/ARC-210%20Gen5%20brochure.aspx )
Subsistemele de gestionare a transmisiei de date (data bus-ul) este conform MIL-STD-1553(https://www.milstd1553.com/ ) cu care ucrainieni nu au nici o treaba.
Probleme vor aparea pentru pilotii ucrainieni cand vor trebuii sa lucreze cu noile MDF (display-ul multifunctional), cu panoul frontal schimbat de polonezi si computerul de lupta (mission computer), care ma indoiesc ca va ramane acelasi.
Probleme nu se termina aici…
Polonezi doreau sa inlocuiasca MiG-29 cu F-35 comandate. Ce vor face? Vor lua F-16 vechi (block 50/52 pentru care au piloti si personal de sol, insa acestia vor fi la limita, trebuind sa deserveasca si F-16 deja in dotarea aviatiei poloneze)? Vor solicita americanilor sprijin (pe langa F-16 primite la schimbul MiG-29, americanii sa trimita avioanele lor proprii cu echipaje cu tot? Vor primii F-35 destinate initial altor clienti sau aflate in dotarea USAF? Greu de stiut cu exactitate.
Cert este ca la nevoie, pot sa mai adune piese si repere de la tarile din fostului pact de la Varsovia sau chiar sa canibalizeze avioanele luate de americani din Moldova (daca mai stiu pe unde sunt), ca sa faca un downgrade la actualele MiG-29, astfel incat pilotii ucrainieni sa le poata utiliza .
Sunt sceptic ca va iesii mare branza, nu vor avea din pacate prea multe ore pe cerul Ucrainei tinand cont de AA si de MANPADS ale rusilor si de avioanele déjà angajate in razboi ca numar si tipuri. E ca si cand ai lua un pilot de Formula 1 si i-ai da o masina de raliu, daca stau sa ma gandesc bine, nu este nici macar atat de radical, e ca si cand ai lua un pilot de Formula 1 de la o echipa si i-ai cere sa performeze imediat, al acelasi nivel, insa pe o masina de Formula 1 de la o echipa adversa.
Ceea ce ma duce cu gandul ca e foarte posibil, ca mecanicii pe care ii mai au ucrainienii sa faca parte din echipele care vor pune la punct avioanele si de asemenea pilotii ucrainieni sa aiba parte de o minima pretaire si cateva ore de zbor in afara Ucrainei, inainte de a le aduce acasa ca sa se angajaze in razboi cu “noile” aparate de zbor impotriva rusilor.
Un efort destul de mare pentru o mana de aparate, care nu stim cat vor rezista.Si foarte probabil si un sacrificiu a catorva oameni care stiu ca se angajeaza intr-o lupta inegala.
Sttiind ce-i asteapta pe pilotii ucrainieni, e greu sa le urezi “cer senin” mai ales vazand zi de zi imaginile din tara lor.
PS Deocamdata cel putin propunerea polonezilor a fost respinsa de americani care s-au aratat chiar surprinsi de oferta Varsoviei.
IAT