La show-ul aerian parizian de anul acesta (ca si la cel din 2013), cei de la IOMAX au adus o versiune reproiectata pentru misiuni de recunoastere si atac usor a unui avion agricol, denumit « Archangel » in noua versiune. Si asta dupa ce in trecutul apropiat au iesit pe piata cu versiunile AT-802 Block1 si 2 destinate patrularii de granita (BPA).
IOMAX “ARCHANGEL” – platforma de recunoastere inarmata la Paris Air Show 2015
Archanghel a fost conceput incepand cu 2012 pe specificatiile Emiratelor Arabe Unite, principalul client al AT-802 si care a transferat in 2013 o parte a propriului parc existent (6 aparate) catre Iordania. Este probabila incheierea unui contract de 24 de aparate cu Emiratele Arabe Unite, potrivit declaratiilor lui Ron Howard, CEO al IOMAX. Daca AT-802 era doar o versiune militarizata a unui simplu avion de stropit culturile agricole din anii ’50 ai secolului trecut, Arhanghel, adica ThrushS2R-T660 echipat cu un motor turbopropulsor de 1600CP PT6A-67F Pratt & Whitney, este cu totul altceva.
Bazdagania IOMAX cu toate cele atarnate
De aceasta data cei de La IOMAX au intrat in parteneriat cu firma aeronautica Thrush Aircraft, pe toata durata fazelor de design, integrare si productie, tocmai pentru a evita problemele avute cu AT-802 la trecerea catre o platforma de arme de altitudine medie.
Acest nou design a primit o remodelare a ampenajului vertical, a varfurilor si bazei aripilor, precum si o imbunatatire aerodinamica fuselajului, pentru reducerea rezistentei la inaintare.
Cu un design simplu, tren de aterizare fix, sarcina utila semnificativa si capacitate de operare de pe piste improvizate (forward arming and refuelling – FARP), Arhanghel pare sa aiba un cost de operare sub 1000$/ora si un pret scazut, potrivit producatorului. Anduranta aparatului poate atinge 8-10,4 ore, potrivit brosurii, iar viteza maxima este de 390 km/h. Elicea are un design optimizat pentru zgomot redus si tractiune marita.
La o lungime de 11 metri si o anvergura de 17,4m, avionul atinge o masa maxima de 6,7 tone, putand urca la o altitudine de 7600m si parcurge o distanta de 2500km.
Munitia, care poate fi la alegere intre mitraliera Gatling GAU-19B 12.7 mm (.50 calibre), bombe ghidate de precizie GBU-12/58, rachete antitanc AGM-114 Hellfire sau rachete ghidate cal.70mm Cirit, poate fi dispusa pe 6 piloni sub aripa plus un pilon ventral. Pilonii pot gazdui pana la 2,17 tone si o gama larga de senzori, de la turela electro-optica/IR L3 WESCAM MX-15 (FLIR Systems Star SAFIRE 380HLD sau MX-20), radar cu apertura sintetica si radar de indicare a tintelor terestre in miscare, alaturi de conexiunile de date aferente.
Turela optoelectronica pe pilonul central
Cabina, dotata cu instalatie de oxigen, rezistenta la impact si optiune de scaune catapultabile, a fost mutata spre in fata pentru o mai buna vizibilitate, comparativ cu AT-802 si are 2 locuri, copilotul operand senzorii de recunoastere si fixare a tintei. De asemenea cabina a primit o versiune imbunatatita a CMC-Esterline Cockpit 4000 (cu head-up display), compatibilitate cu ochelari de vedere nocturna si protectie balistica.
Avionul mai dispune de un rezervor auto-etansabil in caz de impact.
Contramasurile si avertizarea radar constau intr-un sistem TERMA AN/ALQ-213, alaturi de optiunea pentru Modular Aircraft Self Protection System (MASE), tot al TERMA.
Video :
https://www.youtube.com/watch?v=ovCV2BrDL8c
Se pare ca si oaresce tari din Europa de Est ar fi interesate de capabilitatile platformei Arhanghel…
Marius Zgureanu
Sursa :
http://www.miltechmag.com/2015/06/paris-air-show-2015-iomax-showcases.html
http://www.janes.com/article/42680/iomax-flies-archangel-border-patrol-aircraft-prototype