Romania Military

Azerbaijan cumpara JF-17C Block-III

Mare contract, mare, pentru Pakistan – cel mai mare din istoria industriei militare pakistaneze – care a semnat de curand pentru livrarea catre Azerbaijan a avioanelor JF-17C Block-III. Suma pusa la bataia de bogata tara caspica este de 1,6 miliarde de dolari.

Nu se cunoaste numarul de aparate achiztionate dar se stie ca este prevazuta pregatirea pilotilor si a tehnicienilor plus o anumita cantitate de armament. Deocamdata nu exista un calendar clar de livrare, dar surse de la Islamabad declara  ca avioanele pentru Azerbaijan vor fi livrate abia dupa ce fortele aeriene pakistaneze isi vor primi cele 62 de aeronave comandate deja.

Azerbaijanul va fi ceea de-a treia tara care cumpara JF 17, dupa Nigeria – 3 aparate Block 2 si Myanmar cu 16 aparate  Block 2 din care 11 livrate deja.

JF 17 Thunder este un avion chinezo-pakistanezo-rusesc, daca vreti, construit pe baza unei platforme chinezesti,  motorizare ruseasca (Klimov RD-93) sau chinezeasca (Guizhou WS-13) si avionica plus arme chinezesti. Aparatul dispune de un radar AESA chinezesc KLJ-7/ Type 1478.

Desi se spune ca JF 17 ar putea sa foloseasca atat armament chinezesc-rusesc cat si vestic, realitatea este ca deocamdata cel putin panoplia include doar sisteme de arme ghidate chinezesti (rachete aer-aer, bombe ghidate aer-sol, rachete anti-nava) si este foarte putin probabil ca producatorii occidentali sa permita integrarea rachetelor lor pe un radar chinezesc.

De asemenea, incarcatura de lupta a JF 17 este mai mica fata de alte mono-motoare NATO, Thunder-ul pakistanez poate decola cu o incarcatura de lupta de maximum 5,5 tone, in timp ce un F 16 Block 50/52 poate decola cu 7 tone, similar cu un Gripen C/D, dar cu toate acestea nu putem sa nu aratam cuvenitul respect pentru industria aeronautica pakistaneza pentru ceea ce reuseste sa faca cu extem de putinele resurse pe care le are la dispozitie.

In acelasi timp se poate remarca ca atunci cand indienii si pakistanezii s-au luat de par (in 2019) ambele tari au pus accentul preponderent avioane vestice: Mirage 2000 de partea indiana si Mirage IIIDA/VPA/ F 16 de partea pakistaneza. Indienii au folosit Su 30 MKI departe de linia frontului bazandu-se pentru aparare pe sistemele SAM, iar pakistanezii au ridicat un numar necunoscut de F 16 si JF 17, dar singura lupta aer-aer s-a dat intre un MiG 21 Bison indian si un F 16 pakistanez, indianul fiind doborat de o AMRAAM…

Pe de alta parte, in 2022 Pakistanul a semnat un acord cu China cu privire la achizitia a 25 de aparate chinezesti Chengdu J-10C, probabil cel mai sanatos si de incredere avion multirol al Beijingului. Dar ce nevoie are aviatia pakistaneza de J 10C daca are JF 17C?!

JF 17 este, posibil, un avion multirol decent, care isi face treaba atat timp cat nu-l pui fata-n fata cu avioane care ii sunt in mod evident net superioare. Printre avantajele clamate de productaor este si posibilitatea de a angaja tinte aeriene de la o distanta exceptional de mare gratie integrarii rachetei aer-aer chinezesti PL-15, cu raza maxima de 300km…

Cum functioneaza in conditii de razboi PL-15 impreuna cu radarul KLJ-7 nimeni nu stie dar pe hartie lucrurile sunt impresionante.

Una dintre problemele perene cu care JF 17 si-a intersectat viata operationala este cea cu motoarele rusesti. Extrem de putin fiabile a facut ca Myanmarul sa-si tina flota la sol o perioada lunga de timp, dar este posibil ca Block III sa dispuna de o motorizare imbunatatita  – RD-33MK rusesc, motorul care echipeaza MiG 35 sau motorul chinezesc WS 10A.

Deocamadata nimeni nu stie daca aceste motoare sunt ceva mai fiabile desi cel mai probabil ca nu sunt, pakistanezii pot trai doar cu speranta, dar una firava, atat timp cat “amici” indieni de peste Kasmir folosesc exact acelasi motor – RD-33MK – pe noile lor MiG 29K si au numai cuvinte grele despre exceptional de proasta calitate a acestor motoare, proiectate gresit, construite in dorulul lelii si care au facut ca MiG-urile K ale marinei indiene sa fie niste aparate demne de tinut la sol.

Motoarele RD-33MK au aratat indienilor ca, cel mai probabil, mai rau de atat nu se poate, inregistrand o rata de retragere din serviciul operational de 62%, pe motiv de defectiuni.

Cum se vor descurca azerii cu JF 17C ramane de vazut, deocamdata fortele aeriene azere au doar avioane sovietice, cateva MiG 29 si un pic mai multe Suhoi Su-25, Vestul – desi prieten cu azerii in problema gazelor naturale – evita sa vanda sisteme de armament prea sofisticate, doar israelienii le-au mai vandut cate ceva, in rest tehnica de lupta sovietica si bineinteles turceasca.

Francezii, cel putin, tin pe fata partea Armeniei, astfel incat – cel mai probabil – ca Baku nu ar fi putut obtine avioane de lupta occidentale nici daca ar fi dorit, singura sansa fiind China/Pakistan. Practic nu cred ca s-a pus problema alegerii unui avion ci doar achizitia a ceva ce era disponibil pe piata, iar JF 17 pare cam singura optiune.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version