B 21 Raider, concept
Se pare că programul pentru dezvoltarea noului bombardier strategic american cu rază lungă – B-21 Raider merge bine, oficiali din cadrul Pentagonului anunţând că se aşteaptă ca primul zbor să fie executat chiar în 2020.
US Air Forces a hotărât şi prima bază aeriană care va primi B-21 Raider şi aceasta este Ellsworth Air Force Base, din Dakota de Sud. Anunţul a fost făcut în martie 2019. În prezent pe Elisworth sunt operate bombardiere B-1B Lancer. Alte baze aeriene avute în vedere pentru dislocarea B-21 sunt: Whiteman Air Force Base, Missouri, unde se află B-2 Spirit şi Dyess Air Force Base, Texas, unde zboară B-1B Lancer.
Dacă totul merge bine, primele bombardiere operaţionale vor fi livrate începând cu 2025/2026.
În principiu, spun „în principiu” pentru că americanii s-au mai răzgândit în cazul altor tipuri de aparate ce trebuiau retrase (vezi cazul A-10 Warthog), odată cu intrarea în serviciul operativ al B-21 Raider, B-1B Lancer şi chiar B-2 Spirit vor începe să fie retrase. Se estimează că B-1B va mai zbura măcar până prin 2036, în timp ce B-2-ul va „lupta” cel puţin până în 2032.
Dar excepţionalul B-52 Stratofortress va fi foarte zburdalnic măcar până prin 2050 şi poate chiar mai departe, în cele din urma şi el va fi înlocuit de Raider…
B-21 a primit undă verde în 2014, atunci când Pentagonul şi-a întrebat constructorii fiecare cam ce ştie să facă, iar câştigătoarea a fost o companie legendară: Northrop Grumman. Numele de „Raider” onorează raidul asupra oraşului Tokyo, organizat în 1942 de la bordul portavionului Hornet de către Lt. Col. James Doolittle, folosind bombardiere cu rază medie (16 aparate) B-25 Mitchell.
Costul total al programului este de aşteptat să depăşească 55 de miliarde de dolari şi se aşteaptă achiziţionarea a cel puţin 100 de aparate, dar speranţele sunt în jurul a 145 de B-21 Raider.
PAK DA, tot concept, sursa Pravda
PAK DA, să aruncăm adică şi un ochi pe la concurenţă…
Între timp, ivanii cu al lor PAK DA sunt foarte aproape nu de primul zbor ci de renunţarea la program. Cică nu le mai trebuie PAK DA, cum nu le trebuie nici Suhoi 57, au Tu-160 reşapat (şi construite noi) plus Tu-95 şla de opreşte calcanul de la împerechere prin Baltica când trece peste ape (acest prim paragraf reprezintă opinia mea proprie şi personală 🙂 ).
PAK DA-ul trebuia să fie livrat începând din 2020, acum se speră din 2023, dar între timp nimeni n-a văzut nici măcar o machetă din plastic, teste pentru noile motoare, nici pomeneală de vreun prim zbor undeva în prima parte a deceniului viitor.
Au început cu proiectarea prin 2008…
Cum scria şi Nicolae: „Northrop Grumman, ză best!”, în traducere liberă, „Northrop Grumman este mult mai bună decât biroul de proiectare Tupolev”. Cum care Tupolev?! Ăia de au reuşit ceva cu adevărat unic în istorie: să copieze la indigo un bombardier strategic şi să-i pună numele lor – Tu-4 copie a B-29, adevărat că americanii, cât copiau ruşii de zor B-29, au dezvoltat B-36 (primul zbor în 1946, operaţional din 1948, retras înainte ca ivanii să retraga Tu-4…), sub ale cărui aripi încăpeau câte un B-29 şi un Tu-4…
Devenim serioşi şi recunoaştem cu ruşine că nu avem ce scrie despre PAK DA decât că producătorul său este acelaşi birou de proiectare, adică Tupolev şi mă gândesc că poate ivanii aşteaptă să-şi termine americanii Raider-ul şi să-l copieze?!
Se aud vorbe prin târg că PAK DA şi Suhoi 57 vor folosi aceleaşi motoare, de unde apare întrebarea, care motoare?! Cele ale Suhoi 35S sau cele noi, dedicate Suhoi 57 şi care, ale dracu motoare, nu se lasă construite sub nici un chip? Rămânem cu întrebarea în minte şi mergem mai departe, prin 2012 „porcul” de Rogozin îngrozea lumea susţinând că PAK DA-ul va avea viteza hipersonică!
Noi ştim, ştiu şi ruşii, că aşa ceva nu se poate deocamdată şi oricum nu punem bază pe ce spune „porcul”, dar mi s-a părut haioasă afirmaţia, am zis să v-o împărtăşesc şi vouă. Sau poate bolovanul a vrut să spună că bombardierul va transporta rachete hipersonice, că doar aripa zburătoare şi zborul hipersonic nu sunt chiar foarte compatibile? Nobody knows şi nici nu ne pasă…
Şi, la fel ca în cazul F-35/F-22 vs Suhoi 57, programul PAK DA este mai puţin jmecher decât B-21 americănesc, adică bombardierul sovietic va avea unele caracteristici inferioare (raza mai ales şi ceva pe la invizibilitatea radar) faţă de ăla imperialist, dar nu pentru că Rusia n-ar putea ci pentru că (la fel ca şi în cazul Suhoi 57) n-au nevoie de aşa rază mare şi nici de foarte mult stealth. În fine, minciuni de-ale lor…
Cel mai optimist termen de livrare este în zona 2029, cu primul zbor (în varianta foarte optimistă) prin 2026. Iniţial primul zbor ar fi trebuit să fie în 2019. Nici pomeneală…
Şi cam aceasta ar fi comparaţia între PAK-ul sovietic şi B-ul imperialist, ca de obicei ăla vestic va zbura la timp şi va face tot ce trebuia să faca, ăla „eliberator” va fi o parodie (precum Konkordski), mult întârziat şi vedem dacă va fi până într-un final.
Succesuri multe le dorim rusnacilor şi nouă F-35 A!
GeorgeGMT