Romania Military

Batrane dar inca foarte utile

Doua aeronave, una legendara, alta mai modesta si abia scapata de la lasarea la vatra, arata ca si astazi sunt in mare forma.

B 52H, batranul bombardier strategic conceput sa-i “nuclearizeze” pe sovietici isi asterne astazi umbra peste China si Rusia. De foarte curand americanii l-au incarcat cu 15 mine marine “QuickStrike” sa vada cum se descurca intru minarea de precizie si de la mare altitudine (a Stramtorii Taiwan si a Marii Baltice 🙂 ).

Mine mai lanseaza si alte avioane americane, de fapt americanii folosesc doar avioane, dar B 52H lanseaza mai multe odata. Cinci B 52H si ai deja un camp de mine respectabil de 75 de bucati, suficient de respectabil pentru orice sovietic sau chinez cu ochii mici. Se stie deja, mina marina nu este o arma infailibila, poate fi distrusa, dar asta cere timp si resurse alocate, iar timpul si resursele fac diferenta intre infrangere si scrierea istoriei (de catre invingatori).

Istoric vorbind, lansarea de mine marine din avion este o idee veche din WW2, problema a fost mereu precizia. Era foarte dificil sa creezi un camp de mine datorita lipsei preciziei la lansare, dar astazi, odata cu GPS-ul si noile sisteme de navigatie intertiala foarte performante, minarea unei zone de coasta de la mare altitudine este foarte posibila.

Testul americanilor a avut in vedere minarea rapida a unei portiuni de coasta pentru crearea unei zone de excludere pentru navele inamice, mai ales a unei debarcari amfibii, iar rezultatele au fost pe masura istoriei acestui aparat deosebit.

Familia “QuickStrike” are mai multi membri in familie, printre care amintim: Mk 62 (225kg), Mk 63 (500kg) si Mk 65 1000kg). Detecteaza singura navele, senzori pasivi, si cu asta basta. Sunt la fel de periculoase si impotriva submarinelor ca si impotriva navelor de suprafata.

Si daca in fata unei rachete AN mai putem discuta despre avarii mai mult sau mai putin grave, o mina rupe nava-n doua, s-a terminat discutia. O astfel de solutie rapida ar fi de luat in considerare si de catre Romania, doar ca la noi nimeni nu mai gandeste si chiar de vor mai fi unii, n-au loc de majoritatea calificata care n-are nici o legatura cu orice fel de activitate mintala…

Pentru ca, naval vorbind, nimic nu-i mai eficient si mai ieftin pentru protejarea propriilor porturi decat un camp de mine, iar in caz de razbel ar fi foarte util sa le poti pune la treaba cat mai repede, adica lansate din aer, pana cand inamicul isi iteste navele pe orizontul tau.

Al doilea aparat care mai are inca de zburat este A-10 Warthog (pe numele lui oficial Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II), avion despre care se discuta cu doar 2-3 ani in urma ca ar trebui retras definitiv, dar care a primit un milliard de dolari, prin Boeing, pentru inlocirea aripilor a 112 aparate.

Un milliard acum, parte a unui program mult mai amplu, dovada ca tehnologia este foarte utila (F 35 in toate rolurile principale, drone etc) dar si o bata data in cap cu responsabilitate, cand trebuie si cui trebuie, are inca loc in razboiul modern…

Vor intra in lucru 27 de aparate, urmand ca restul sa-si astepte randul. In acest moment US Air Forces are in dotare 283 de A 10 Warthog, din care 173 au trecut deja prin reparatii si refacere de resursa.

Bine ca le-a venit mintea la cap si au avut congresmeni destepti care s-au opus retragerii A 10, desi USAF a facut presiuni mari sa scape de el. Asta e, cand ai totusi politicieni destepti, fosti militari adevarati…

A 10 a intrat in lupta in 1976, iar ultimele aparate au fost produse in 1984.

Renumit pentru cele doua motoare enorme, dar mai ales pentru “inumanul” tun Gatling de 30mm (GAU-8/A), Warthog-ul s-a dovedit atat un foarte bun vanator de blindate cat si un foarte util aparat pentru sustinerea trupelor de la sol, demonstrandu-si valoarea atat prin Irak cat mai ales in Afganistan.

Un avion magnific, frumos si puternic, dar destul de scump de operat, niciodata exportat, dar daca eu eram dictatorul Romaniei, il aveati in dotare macar in 12 exemplare (de-o parada mai mare) cum este traditia pe la noi…

Programul de inlocuire a aripilor (Enhanced Wing Assembly) va lua sfarsit pe 23 august 2030.

PS Ciudat cum imperialistii astia isi pot calcula astfel de programe pana la nivel de zile si culmea este ca le mai si iese.

GeorgeGMT

Exit mobile version