Si incepem cu ultimul succes al BAE
Australia a anuntat ca viitoarea sa fregata multirol va fi Type 26 modificata. BAE a castigat „afacerea” fara ca macar sa aiba nava, dar la fel ca in cazul submarinelor (contract castigat de Naval Group tot cu un submarin absolut nou aflat doar in faza de proiect), australienii au preferat sa cumpere o tehnologie care promite sa fie, cand va pluti sub forma de fregata/submarin, cea mai noua si performanta din lume.
Au bani, deci isi permit, dar de ce au ales Type 26 si nu FREMM (o nava deja matura), sau F 100 de la Navantia cand deja au experienta cu spaniolii (Australia operand deja Canberra-class si Hobart class, ambele fiind proiecte ale Navantia)?
Pai intrebarea isi gaseste raspuns tocmai in numele noii clase de fregate, Hunter- class, un nume care ne explica rolul predominant anti-submarin al noilor fregate, desi toate cele noua nave vor fi dotate cu sistemul AEGIS. De altfel si declaratiile oficialiilor din tara cainilor Dingo au subliniat extrem de clar ca Type 26 a fost aleasa pentru ca este o nava proiectata de la inceput pentru misiuni anti-submarin, restul caracteristicilor tactico-operative mulandu-se pe langa ASW.
Ok, fiecare isi cumpara ce-l duce capul, dar de unde pana unde „spaima” cangurilor de pericolul de sub ape? Crede guvernul australian ca in urmatorii 10 ani, sa spunem, pericolul submarinelor chinezesti va fi asa de mare? Va deveni China agresiva, amenintand liniile comerciale australiene? Sau asa s-au inteles cu americanii, fiecare acoperind ceva in zona Pacificului de Vest?
Ne mai aducem aminte ca Marea Britanie, in timpul Razboiului Rece, era responsabila (alaturi de alti memebrii NATO) in Atlanticul de Nord (printre altele) de razboiul anti-submarin contra sovieticilor. Datorita acestui motiv Londra a construit Type 22 mai traziu Type 23 si stim cu totii ca Type 22 cel putin este o nava magnifica dedicata aproape in exclusivitate vanarii submarinelor sovietice.
Iar baietii din Tara ursului Koala, la fel precum neamurilor lor britanice, se tem de submarine si probabil ca au la baza acelasi motiv: si ei sunt o natiune aproape oceanica. Taierea liniilor de comunicatii pe mare afectand grav Australia.
Asadar o nava dedicata razboiul anti-submarin, dar si cu pronuntate capabilitati pentru lupta antiaeriana si anti-nava. Dupa tonaj, senzori si armament, „fregata” Hunter-class bate binisor spre un distrugator serios, dar fiecare cu clasificarea lui, putand duce lupta in toate cele trei medii.
Si ca o ultima remarca, nu putem sa nu observam cum razboiul anti-submarin devine din nou „vedeta” in cadrul unor marine cu foarte multa experienta in acest domeniu, daca nici britanicii nu stiu ce-i aia ASW nimeni nu mai stie.
Valoarea programului de constructie a celor noua fregate Hunter-class – 35 miliarde de dolari australieni! Au nene astia niste oferte de pret…
In privinta celui de-al doilea succes a celor de la BAE Systems, aici lucrurile sunt mai putin spectaculoase si mult mai „subtiri” din punct de vedere financiar si are a face cu USMC si o mai veche cunostinta a noastra – Iveco SuperAV.
Un transportor pe care si noi l-am fi putut avea in dotare, italienii au avut o aferta clara, n-a fost sa fie ne bucuram ca au castigat la „marinelii” Varului nostru Sam, sa mearga baietii lui cu Fiatul la razboi 🙂 .
Serios acum, un transportor care m-a impresionat atunci cand l-am vazut cu ocazia unei BSDA, sperante au fost, sperantele s-au dus, mergem acum cu Rheinmetall si AGILISul (care…speram chiar sa fie al nostru).
Si cu asta basta, stirea doar, n-avem ce comenta, n-avem ce compara, nu putem sti daca am pierdut ceva sau dimpotriva vom castiga, ciudata insa alegerea USMC pentru roata in fata senilei, cunoscandu-se ca senila are un avantaj destul de decisiv pe un teren moale, nisipos, dar pe de alta parte un transportor pe senile este si mai greu si mai scump si presupunem noi ca americanii au stiut ce-au cumparat.
Desi daca ne uitam la epopeea LCS-urilor am avea poate motive rezonabile sa ne indoim…
GeorgeGMT