Britanicii de la BAE Systems au dezvaluit versiunea modificata a conceptului prezentat in 2018 (M8 Armored Gun System) si destinat programului american MPF (Mobile Protected Firepower), adica al sprijinului cu foc, mobil si blindat. Aceste tancuri usoare, dupa unii, sunt destinate si a sprijini tancurile principale, de tip Abrams, pe campul de lupta.
Conform conceptului din imagini pare sa fie vorba de un tanc usor echipat cu tun de tip M35 cu teava ghintuita calibrul 105mm. Datorita sistemului de incarcare automata a munitiei se estimeaza o cadenta de tragere de pana la 12 lovituri pe minut.
Armamentul este completat de mitraliere grele cal. 12,7mm și medii in calibrul 7,62mm.
MPF proiectat de BAE Systems poate fi transportat pe o platforma relativ usoara, pe roti
Motorizarea este asigurata de un agregat diesel MTU de 550CP conectat la o transmisie Allison 3040MX. Vehiculul are autonomia de 480km si poate fi transportat in cala aeronavelor de transport de tip C-130 Hercules
Fata de M8, dimensiunea si protectia turelei au fost imbunatatite, adaugand si protectie activa, formata din cea hardkill de tip Elbit Iron Fist si softkill, BAE Raven DIRCM . Echipajul este format din trei militari: conductor, ochitor si comandant.
Mostenirea M8 Armored Gun System, include design-ul cu profil redus si cel al blocului propulsor, cu acces simplu la motor si transmisie fara a fi nevoie de echipament greu de ridicare/demontare.
Blindajul suplimentar se fixeaza cu ajutorul unor bolturi, fiind usor de demontat si inlocuit. Cu aceste pachete modulare de blindaj, BAE au avut si obiectivul de a il face aerotransportabil, intr-un C-17 putand fi transportate doua astfel de tancuri usoare. Cerinta pentru o masa de maxim 38 de tone este specifica IBCT (Infantry Brigade Combat Teams), MPF fiind viitorul mijlocul de lupta impotriva blindatelor si tintelor fortificate ale acestor brigazi usoare.
Echipare MPF si obiective de livrare
BAE Systems au anuntat ca livrarea celor 12 prototipuri catre U.S. Army in programul MPF a inceput la sfarsitul anului 2020 fiind intarziata,in timp ce concurentul GDLS a anuntat ca planul de livrari nu va fi intarziat din cauza pandemie de COVID19, ultimele doua exemplare urmand a fi livrate pana in ianuarie.
Ca sa mentionam putin si concurentul celor de la GDLS, sa ne amintim de demonstratorul Griffin de doar 27 de tone, care combina un sasiu de Ajax Scout-SV si o turela mai usoara din aluminiu derivata din cea a Abrams SepV2 impreuna cu sistemul de tragere al acestuia, dotata cu un tun usor cal. 120mm XM360 sau un tun M58 cal. 105mm. Acesta trebuia de asemenea sa poata fi transportat cate doua bucati intr-un Boeing C-17 Globemaster III sau pe o nava de desant amfibiu LCAC..
Si conceptul GDLS a mai evoluat de la prezentarea lui Griffin pentru a se potrivi cat mai bine cerintelor armatei SUA, prototipul fiind deja scos la testare la Centrul de Teste Aberdeen al U.S. Army. Acesta urmeaza sa fie supus in curand testelor de preproductie si evaluarii ca vehicul pentru soldati. Cei din 3rd BCT/ Divizia 82 Aeropurtata vor testa in 2021 tancul usor al GDLS in cadrul Formarii Limitate a Utilizatorului (Limited User Training).
Turela sudata din aliaj de aluminu, dezvoltata din cea a Griffin I, are blindaj suplimentar si blindaj spatiat. Ca si contracandidatul, GDLS MPF este echipat cu tunul M35 si o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm. Protectia pasiva poate fi suplimentata cu protectie activa, prezenta pe demonstratorul initial dar deocamdata absenta pe prototipul pozat in teste la U.S. Army.
Detaliu lateral turela – GDLS MPF
Motorul este amplasat frontal iar esapamentul este condus pana in partea din spate, in timp ce suspensia hidropneumatica deserveste sase perechi de galeti. Atat evacuarea gazelor de motor cat si sistemul de racire au fost reproiectate fata de Griffin I. Potrivit unor surse, motorul este probabil un diesel conceput in SUA iar transmisia este Allison.
Echipajul este de 4 militari cu urmatoarele roluri: comandant, sofer, ochitor si incarcator.
Pentru constienta situationala, vizorul ochitorului este localizat in fata statiei de arme a comandantului iar vizorul electro-optic stabilizat al comandantului este de tip Safran Paseo. Pentru detectia directiei atacului cu focuri de arma, in partea din spate a plafonului turelei se afla sistemul PILAR V Gunshot.
Bila electro-optica Safran Paseo
Pentru cele 12 prototipuri de preproductie si 2 carcase balistice ale fiecaruia din cei doi producatori si dezvoltarea asociata, U.S. Army a bugetat peste 750 mil.$.
Inceperea testarii prototipurilor este prevazuta pentru 4 ianuarie 2021 la Fort Bragg, iar castigatorul va trebui sa echipeze prima unitate a U.S. Army in 2025.
Comanda totala se asteapta a se ridica la 504 vehicule MPF, fiecare IBCT urmand a fi echipata cu cate 14 astfel de vehicule de sprijin in lupta.
Tancurile usoare din programul MPF sunt cu cel putin 5 tone mai usoare decat ASCOD-2 incadrat ca tanc mediu de producator: MMBT (Medium Main Battle Tank).
ASCOD 2 MMBT
Daca ne uitam insa la sasiul ASCOD2 MMBT si sasiurile celor 2 concurenti din MPF, se poate observa, pe langa diferenta de grosime a blindajului lateral si un profil mult mai jos al MPF-urilor, comparativ cu cel ASCOD clasic, ultimul fiind practic sasiul de transportor trupe cu turela de calibru mare adaugata pe plafon, in timp ce celula echipajului MPF-urilor este similara cu cea a tancurilor.
Si asta ar putea contribui la diferenta de masa intre MPF-uri si ASCOD2 MMBT.
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si:
Tancul expeditionar usor si parasutabil al BAE systems
Un nou tanc usor pentru parasutistii americani
Noi concepte de vehicule blindate de lupta a infanteriei
http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
http://www.rumaniamilitary.ro/tunul-pe-roti-o-clasa-de-vehicule-necesare
http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda
http://www.rumaniamilitary.ro/mli-84-m2-posibilitati-de-modernizare-suplimentara
http://www.rumaniamilitary.ro/concepte-mli-ul-romanesc-dupa-mli-84m