HSV-2
Americanii au reinventat balonul de supraveghere aeriana, folosit in anii Primulu Razboi Mondial. Astfel baloane umplute cu heliu vor fi ridicate pe puntea pupa a navelor de transport de mare viteza ale US Navy. Aceste nave, niste catamarane gigantice din clasa HSV-2, vor folosi baloanele in tanden cu un radar usor destinat sa acopere o raza de 80 de kilometri, mult mai mare fata de actual performanta a radarelor de la bordul HSV-urilor care acopereau doar 8 kilometri.
Navele din clasa HSV-2 sunt catamarate de transport rapide, care pot incarca pana la 800 de tone de marfuri si vehicule a caror masa individuala sa nu depaseasca 70 de tone. Acest tip de coca este destinata sa atinga viteze mari, fiind relativ stabila pe mare nu foarte agitata, dar in acelasi timp nu poate fi folosita in largul oceanului datorita istabilitati acestui tip de solutie constructiva. Asa ca americanii le folosesc in zona Caraibelor si in apele costiere, Golful Mexic, etc. Acolo un port nu este niciodata foarte departe, insa cel mai important aspect al acestei noi nave de transport este viteza, care poate ajunge la 83km/h si mai mult de atat, poate fi mentinuta foarte multe ore, insa viteza de croaziera este de 63 km/h, mai rapida decat orice nava militara din prezent, poate cu exceptia LCS-urilor.
Armata Americana a are o istorie serioasa in utilizarea aerostatelor, numai in Irak si Afganistan folosind peste 100 de bucati. Initial aerostatele erau folosite pentru a supraveghea imprejurimile tabelrelor, cu ajutorul unor camere video zi/noapte, dar in cazul navelor HSV-2 nacela balonului va fi echipata cu radar miniatural AN/ZPY-1 Starlite, in greutate de numai 30 kilograme si un volum de doar 1.2 m2.
AN/ZPY-1 Starlite
Pretul micutului radar care bate la 80 de kilometri, este de 2.3 milioane dolari si a fost construit pentru a echipa initial UAV-ul MQ-1C Sky Warrior. AN/ZPY-1 foloseste o suita de camera video si senzori IR care-i permit sa surpinda orice obiect pe o raza de 80 de kilometri indiferent de conditiele atmosferice, iar datorita balonului radarul este operational 24/24.
Inaltimea de lucru al radarului va fi in mod obisnuit, conform standardelor US Navy, de 640 metri, iar cablul de ancorare al aerostatului serveste si alimentarii cu energie si de asemenea fluxului de informatii. AN/ZPY-1 va avea ca scop primar supravegherea apelor de coasta in cautarea traficantilor de droguri sau a oricarei alte nave mici suspecte.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT