Firma turcă Baykar (n.r. – Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş.’ / Baykar Machine Industry and Trade Inc. – cunoscută pentru dronele sale, în special Bayraktar) a fost aprobată de guvernul italian să cumpere gigantul italian de aviație Piaggio Aerospace (n.r. – cunoscută pentru aeronava civilă P-180 Avanti I/II+, precum și prototipurile militare P.1HH HammerHead UAV/UAS și P.180 Avanti MPA – Maritime Patrol Aircraft, a lucrat și ca furnizor secundar pentru programul F-35, din care Turcia a fost exclusă în 2019), într-o mișcare despre care compania spune că își va extinde raza în Uniunea Europeană.
„Relansarea companiei este garantată, cu o viziune industrială clară și ambițioasă”, a declarat ministrul Industriei Adolfo Urso, potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor și Made in Italy. „După șase ani de așteptare, oferim lui Piaggio Aerospace un viitor, un atu strategic pentru țara noastră, cu o perspectivă de producție pe termen lung, protejând complexele corporative și forța de muncă.”
Baykar depășește alte două oferte de vânzare, potrivit declarației ministerului, deși valoarea tranzacției nu a fost dezvăluită.
Piaggio Aerospace a fost selectat în 2004 de Pratt & Whitney America să producă și să furnizeze componente ale motorului F-135 pentru F-35. Odată cu achiziționarea Piaggio, este posibil ca Turcia să-și recapete accesul la programul de furnizori F-35. Purtătorii de cuvânt ai Pratt & Whitney nu au răspuns la o solicitare de comentarii până la ora presei cu privire la rolul actual al Piaggio pe linia de producție a motoarelor F135 sau dacă respectiva companie a avut îngrijorări cu privire la acest rol.
”O revenire completă la programul F-35 este „improbabilă” atâta timp cât Turcia are S-400”, a spus Caglar Kurc – analist de apărare și profesor asistent la Universitatea Abdullah Gül – pentru Breaking Defense.
PS – la 26 Noiembrie 2024, trei noi P.180 Avanti „EVO+”, din cele 15 contractate pentru modernizare, au fost livrate forțelor armate/aeriene italiene.