Ministerul Apararii Belgian a trimis recent o RFI (Request for Information) catre cinci agentii guvernamentale straine, doua americane si trei europene, cu privire la cei cinci posibili candidati pentru a inlocui vechile avioane de vanatoare F-16 ale Fortelor Aeriene Belgiene.
RFI-ul, desi nu inseamna obligatoriu ca guvernul belgian va cumpara sau va selecta un anume model de aeronave militare de lupta, „tinteste strangerea de informatii” in afara de datele stranse independent pana acum pentru evaluari initiale. „Nu este un RFP (Request for Proposals)”, a afirmat purtatorul de cuvant al ministrului apararii.
Publicata pe 3 iunie, doua saptamani dupa alegerile generale, RFI este totusi primul pas dintr-un proces lung care ar trebui sa duca in final la achizitionarea unui nou tip de avion de vanatoare inainte ca flota de F-16 sa fie retrasa in 2023.
Conform unei surse, RFI a fost elaborata de statul major general si a fost aprobata de stafful ministrului in functie, Pieter de Crem.
Cele cinci agentii de stat carora le-a fost trimisa cererea sunt:
– Joint Program Office (JPO) ce se ocupa cu programul F-35 Lightning II al lui Lockheed Martin;
– Navy Integrated Program Office (NIPO) pentru Boeing F/A-18F Super Hornet;
– Directorate General of Armaments (DGA) din cadrul Ministerului de Aparare al Frantei pentru Dassault Rafale;
– Agentia Suedeza de aparare si Export de Securitate (FXM) pentru Saab JAS-39 Gripen;
– UK Ministry of Defence pentru consortiul Eurofighter, a precizat agentiei Belga purtatorul de cuvant al MApN-ului implicat.
Conform unor surse se pare ca ministerul prefera un acord guvern-guvern si nu o vanzare-cumparare comerciala de la un contractor. In decembrie 2013 De Crem a afirmat pentru prima data ca este in favoarea cumpararii a 40 de noi avioane de vanatoare in timpul actualei legislaturi, pentru a permite Belgiei sa ramana un partener de incredere in cadrul NATO si Uniunii Europene.
Cumpararea celor 40 aparate ar costa cam 4 miliarde de euro. Ideal, selectia unui nou model ar trebui decisa in 2015 sau devreme in 2016, pentru a putea intra in serviciu intre 2023 si 2025, cand flota de F-16 va fi retrasa.
Belgia a achizitionat initial 150 F-16, primele intrand in serviciu in 1979. Flota curenta, dupa accidente si retrageri contine 54 aeronave, toate fiind trecute prin Mid-Life Update (MLU).
Sursa: Defense-Aerospace