Si acum este dispus sa permita Arabiei Saudite sa cumpere cele 48 de Eurofighter pe care sauditii doreau de ceva vreme sa le achizitioneze. Ba ca lucrurile sa fie si mai clare, germanii au aprobat livrarea si a 150 rachete aer-aer IRIS T pentru dotarea flotei de Eurofighter saudite.
Ministrul de externe german, Annalena Baerbock, a anuntat ridicarea interdictiei de a achizitiona Eurofighter, pe 6 ianuarie, cu ocazia unei vizite in Israel. Lucrurile sunt destul de transparente, sauditii au pastrat distanta fata de conflictul israeliano-HAMAS din Fasia Gaza, sunt in razboi deschis cu yemenitii Houthi si desi au reluat relatiile diplomatice cu Iranul, nimeni nu se lasa pacalit: cel mai mare inamic al Teheranului din zona Golfului a fost si ramane Arabia Saudita, asadar un gest de buna-vointa fata de Riad n-are cum sa strice, mai ales in conditiile in care sauditii au devenit si mai interesanti in lumina razboiului din Ucraina.
Sauditii dorau sa-si creasca flota de Eurofighter, in prezent 71 de aparate (T2 si 24xT3), cu 48 de unitati inca din 2018, atunci cand au semnat un memorandum de intelegere cu Marea Britanie, dar acesta nu s-a putut materializa pentru ca guvernele german si britanic, ingrijorate de situatia drepturilor omului (mai ales a jurnalistilor) au blocat achizitia.
Londra si-a modificat opinia si in 2020 a fost de acord, dar Berlinul si-a pastrat vetoul pana pe 6 ianuarie anul acesta, cand ministrul de externe german si-a aratat gratitudinea fata de interceptarea de catre fortele saudite a unor rachete lansate de Houthi catre Israel si asupra unor nave comerciale din Marea Rosie.
Evident ca putem crede ca motivatia germanilor sta in picioare, mai ales in aceste vremuri tulburi cand orice nou aliat este un lucru bun, dar mai trebuie sa ne aducem aminte ca industria aero-spatiala germana a facut presiuni foarte mari pentru ca contractul cu sauditi sa fie aprobat.
Logica este ca cele 48 de aparate pentru Arabia Saudita, impreuna cu avioanele Eurofighter comandate de Germania, ar asigura suficient front de lucru pana la intrarea in productie a viitorului aparat franco-germano-spaniol de generatia a VI-a.
Situatia industriei aero-spatiale germane era una destul de grea astfel incat decizia are probabil la baza si calcule economice domestice, dar cu toata situatia dificila Berlinul nu si-a dat acordul pentru achizitia de Eurofighter de catre Turcia (tara aliata) dar a dovedit amabilitate fata de sauditi, lucru care ar trebui sa atraga atentia Ankarei.
Ca lucrurile sa fie clare, din concernul Eurofighter (parte din Airbus) fac parte patru natiuni: Germania, Italia, Spania si Marea Britanie. Fiecare tara are propria sa linie de asamblare, dar avionul in sine se construieste in toate cele patru.
Tara care primeste contractul are cel mai mult de castigat si de-a lungul vremii britanicii si italienii au fost cei mai harnici (sau mai norocosi), supusii Regelui Charles al III-lea reusind sa vanda cele mai multe aparate Eurofighter pana acum: 72 de unitati livrate deja Arabiei Saudite, 12 unitati catre Oman, 24 de avioane catre Qatar si acum inca 48 de unitati pentru Arabia Saudita, totalul de export al britanicilor fiind de 156 de unitati.
Pe locul 2, la o foarte mare distanta, sunt italienii cu doar 28 de aparate comandate catre Leonardo de Kuwait.
Spaniolii n-au vandut nimanui nimic, iar germanii s-au legat la cap fara sa-i doara cu 15 aparate Eurofighter Tranche 1 la mana a doua, vandute Austriei la pret de avioane noi. S-a lasat cu acuzatii de coruptie, austriecii au dat Airbus in judecata sa le dea banii inapoi etc. Mai mare daraua decat ocaua.
Dar indiferent cine gaseste clientul, comanda se imparte intre toate cele patru tari, fiecare avand cate ceva de castigat si evident ca toate cele patru guverne trebuie sa fie de acord. Un fel de UE mai mica, in industria aeronautica, o relatie in patru pentru care francezii (astia vand Rafale cui vor ei) nu au cuvinte foarte delicate.
Dar in fine, asta-i situatia cu Eurofighterul, Arabia Saudita este pe val si pe cale de consecinta este recompensata, ca daca “sade mumos”, Bubico primeste ceva bun. Pe bani multi adevarat, dar primeste…
GeorgeGMT