Romania Military

Black-Hawk, Venom sau Super-Puma?

Avand deja o fabrica de elicoptere medii la noi in tara, IAR Brasov (actualmente in parteneriat cu Airbus Helicopters), alegerea nu ar fi trebuit sa fie atat de grea… dar nu ne putem impotrivi la ce isi doreste armata! Dar armata oare stie ce isi doreste ? Probabil ca da…

Oryx – „SOCAT”

Black Hawk este un elicopter construit de la inceput pe standarde militare, fiind rezistent in caz avarie si de de prabusire, capabil sa zboare in conditii dintre cele mai nefavorabile, si care se descurca destul de bine si in aerul rarefiat si temperaturi ridicate. Daca francezii se plangeau de sarcina utila a EC-725 Caracal in aerul din Afganistan, se pare ca Oryx-ul, cu un fuselaj de Puma, mai compact (varianta scurta in cazul Cougar), si motoare Makila nu are nici o problema, fiind superior chiar si Black-Hawk-ului. Manevrabilitatea in astfel de conditii dificile si la decolare difera usor intre S-70 si Oryx, primul fiind mai prompt la comenzi dar cu secventa mai complicata de punere in functiune, pe cand Oryx-ul porneste mai rapid insa trebuie pus in sarcina mai cu finete, pentru a da timp transmisiei sa preia salturile de putere (cel putin asta sustin unii piloti sud-africani). Odata desprins de la sol si trecut in regim de zbor, Oryx-ul este foarte manevrabil si poate lua rapid altitudine, configuratia scurta a H-215 asemanandu-se mult cu sud-africanul care poate cara in jur de 20 de militari (dublu fata de S-70 si UH-1Y).

S-70i complet echipat si… asamblat in Polonia

Partea unde Sikorsky nu se descurca atat de bine, este capacitatea cabinei pasagerilor si costurile mai mari de exploatare precum si intretinerea mai dificila in conditiile din Afganistan, cauze din care si americanii au preferat MI-17 pentru anumite misiuni de transport.

Un BlackHawk poate duce 11 pasageri militari echipati, similar cu Eurocopter AS565 Panther sau cu UH-1Y Venom (10 locuri rezistente la impact), in timp ce un Puma poate cara pana la 16 pasageri in conditii ideale iar AS332L Cougar-H215M respectiv MI-17 pot transporta 24 de pasageri. Campionul la capacitatea cabinei pasageri este pe hartie EC-725 Caracal cu 28 pasageri, tot in conditii ideale, in timp ce in conditiile din Afganistan, unele surse sustin ca acesta din urma se descurca la limita cu 11-12 pasageri. Tot legat de capacitatea de transport, MI-17 este singurul care beneficiaza de o rampa de acces spate in fuselaj, iar Caracalul are doar o trapa de vizitare pentru un compartiment de stocare suplimentar, unde se adauga de obicei un rezervor suplimentar (ca si H215, in locul hubloului de la Puma), doar ruda mai tanara, NH-90 avand rampa de acces spate.

Radiografie Caracal

            Turcii, care utlilizeaza in paralel S-70A BlackHawk, AS-532 Cougar si Mi-17, sustin ca primul este preferat in zonele inalte si calde, fiind si foarte robust si bun incasator, in timp ce Super-Puma este preferat in roluri CSAR/SAR in zone joase, pe coasta si deasupra marii, fiind si cel mai multirol dintre ele. Mi-17 este preferat in roluri Utilitar/Medevac/Vip, fiind mai ieftin si mai putin pretentios, cu cabina cea mai spatioasa, insa cu configurare atipica a panoului de bord si optiuni mai rustice, fiind si cel mai putin rezistent la accidente.

Pe cand un Super-Socat + ?

Tip/ date tehnice IAR-330L Puma AS332 L1 Cougar EC725 Caracal UH-60L/M BlackHawk UH-1Y Venom Mi-17
Pasageri 16 24 28 11 10 24
Lung 18,15m/14,6m 16,79m 19,5m 19,76m 17,78m 18,46m
D rotor  15,08m 16,2m 16,2m 16,36m 14,88m 21,25m
Inalt 5,14m 4,97m 4,6m 5,13m 4,5m 4,76m
Masa gol 3,6t 4,66t 5,33t 4,819t 5,37t 7,49t
Masa max 7,4t 9,15t 11,2t 10,66t 8,39t 13t
Masa utila 4,49t 5,67t 4,1t 3,02t 5t
P. Motor 2×1576 CP 2×1845 CP 2×2382 CP 2×1890 CP 2x 1828CP 2x2400CP
Viteza croaziera 271 km/h 247 km/h 285 km/h 280 km/h 293 km/h 260km/h
Vit. max. 294 km/h 277/327 km/h 324 km/h 294/357km/h 304/366 km/h 280 km/h
Raza actiune 572 km 851 km 857 km 592 km 241 km 800 km
Plafon 6 km 5,18 km 6,09 km 5,79km 6,1 km 6 km
Vit. urc. 9,2 m/s 7,4 m/s 7,4 m/s 4,5 m/s 12,8 m/s 8 m/s

 

In tabela de mai sus se observa ca UH-1Y este suspect de greu gol, de unde si masa utila mai redusa, de doar 3 tone, dar asta cel mai probabil vine din faptul ca are instalata standard protectie balistica in podea si la elementele sensibile precum si avionica similare cu AH-1Z. Performantele celorlalte elicoptere sunt prezentate fara pachetul de protectie balistica, care in mod normal penalizeaza elicopterele de astfel de dimensiuni cu aproape 1 tona, daca nu mai mult. Tot UH-1Y este insa si cel mai rapid, cu cea mai ridicata viteza ascensionala, insa cu cea mai mica raza de actiune.

Un minus al familiei Cougar-Caracal este lipsa unor piloni pentru rezervoare externe suplimentare, acestea putand fi adaugate doar intern, in spatele cabinei pasagerilor, in compartiment, pe cand Blackhawk si Venom le pot atasa la pilonii externi de armament.

H225 – organizare interna si misiuni

Referitor la costurile de exploatare, cele ale UH-1Y sunt usor inferioare lui AH-1Z, aproape de 5000$, cam la fel ca si ora de zbor a unui UH-60 in varianta M completa, in timp ce un Cougar se situeaza pe la 3600 euro, Mi-17 fiind probabil cel mai ieftin.

UH-1Y Venom – gata de misiune

            Am vazut ca la protectie si rezistenta, Black-Hawk este conceput pentru asa ceva, UH-1Y este tot pe acolo, fiind si blindat si protejat activ standard, in timp ce Cougar/Caracal, BlackHawk si Mi-17 pot primi optional diverse pachete de protectie balistica si activa.

Venom cu rezervoare suplimentare

Armamentul este de asemenea configurabil in diverse optiuni la aceasta clasa de elicoptere, fiind putin mai restrans ca si masa la UH-1, BlackHawk avand insa integrata cea mai mare gama de optiuni, datorita pilonilor portanti si avand si o varianta echivalenta SOCAT-ului nostru (Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) si anume S-70 Battlehawk – derivat din versiunea in uzul israelian, Mi-17 avand si el instalabil un pachet israelian apropiat. Apoi toate elicopterele au disponibile diverse monturi laterale, in usi, pentru arme de diverse calibre (7,62/12,7/20/25/30mm).

Trapa spate MI-17

Referitor la IAR-330M deja in uz la noi, pachetul SOCAT poate fi adus la zi, atat soft, integrand si modul aer-aer si noi sisteme de arme, cat si beneficiind de un bloc optoelectronic de noua generatie al celor de la Elbit, care extinde rezolutia si raza de actiune: SPECTRO™ XR – Ultra Long-Range Multi-Spectral Electro-Optic Payload System.

Ce-i mai lipseste unui Puma SOCAT, de dorit a fi implementat pe H215 militar, daca tot sunt sanse ca noi sa fim primii clienti, sau pe un program de remanufacturare a unei parti a celulelor actuale de Puma (pe sistem Oryx sau Cougar HC Mk2+) este :

–          trapa spate sau macar usita acces;

–          motoare Makila 1A2 sau 2A pentru un plus de putere;

–          rotoare si elice compozite cu degivrare;

–          protectie sporita la impact (structura ranforsata, inclusiv scaune) si rezervoare cu autoetansare;

–          stingere automata incendiu motoare si bord;

–          protectie balistica;

–          protectie activa LASER/IR (IRCM) ;

–          pilon „ud” pentru atasare rezervoare suplimentare externe;

–          aripioara portanta incluzand acrosajele de armament;

–          containere arme atasabile pe fuselaj, pe model EC725;

–          integrarea turelei cu tun Giat 30M781 cal. 30mm Nexter THL30 in locul actualei THL20.

Puma Socat-Hind

In fine, consider ca ar trebui sa valorificam in continuare sistemul SOCAT si sa-i extindem capacitatile, la nevoie trecand si platformele existente prin remanufacturare si modernizare, indiferent de alegerea de noi elicoptere de atac sau transport-multirol.

Revenind la intentia de achizitie, dupa cum se poate vedea, optiunile sunt destul de apropiate, preturile de cumparare si operare si ele asemanatoare, diferenta facand-o productia si integrarea locala precum si componentele comune cu alte elicoptere din dotare: cazurile Super-Puma/Caracal (si poate in curand Rooivalk?) si AH-1Z /UH-1Y.

 

In lipsa lui H-215 militar, un pic de 725 Caracal:

https://www.youtube.com/watch?v=-l8dBXhUN8g

 

H225M Naval Combat Configuration:

https://www.youtube.com/watch?v=Wey4AbLrZ1A

 

UH-60 Armed Blackhawk

https://www.youtube.com/watch?v=_hiXrZUl9VE

Am o presimtire ca MApN-ul nostru e cu ochii cat cepele pe UH-60/70i Black Hawk, insa in cazul Sikorsky/Lockheed-Martin eu as fi interesat in mod special de 2 variante: Blackhawk Stealth si S-97 Raider – adevarat, niciuna deocamdata in productie de serie.

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?36994-Cougar-vs-Black-Hawk

http://www.saairforce.co.za/forum/viewtopic.php?t=4928

http://elbitsystems.com/pr-new/elbit-systems-launches-spectro-xr-ultra-long-range-multi-spectral-electro-optic-payload-system/

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-60l.htm

https://www.revolvy.com/topic/IAR%20330&uid=1575

 

 

Exit mobile version