Partea a X-a
Un alt proiect, avea in vedere montarea in turela deschisa, a patru tunuri AA, de calibrul 20 mm, MG-151/20; tunuri ce echipau avioanele de vanatoare, realizate de catre firma Mauser AG. Aceasta varianta urma sa se numeasca Flakpanther MG-151/20 Flakvierling, tunul avand urmatoarele caracteristici: calibrul 20 mm; lungime 1,76 m; greutate 42 kg; rata de foc 750 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului 700 m/s.
A mai existat un proiect destinat combaterii tintelor aeriene, ce a facut parte din seria Grille (Crichet), in doua variante, numite si “Versuchsflakwagen”, echipate cu tunuri calibrul 88 mm, cunoscute drept: Grille 10, 8,8 cm KwK 18 Flak 37 L/56 (doar 3 exemplare produse. In 1943, au fost trimise in Italia pentru a fi testate, in cadrul Heeres Flakartillerie Abteilung (Sf.) 304, ce tinea de Divizia 26 Panzer; nu se stie cu certitudine soarta lor, dar foarte probabil unul a fost capturat de catre americani, celelalte doua, probabil distruse ori retrase in Germania) si Grille 10, 8,8 cm Flak 37/41 (doar un exemplar produs in 1944). Ambele variante, aveau tunurile montate intr-o turela deschisa, ce avea partile laterale pivotante.
Grille 10, 8,8 cm KwK 18 Flak 37 L/56
Grille 10, 8,8 cm Flak 37/41
Seria Grille/Crichet, din care au facut parte si variante de Panther si Tiger, a debutat in 1942. Se avea in vedere montarea de tunuri de mare calibru, pe sasiurile celor doua blindate, vehicule numite generic “Waffentrager”/”Purtatoare de arme”, mai multe prototipuri fiind realizate, niciunul insa neintrand vreodata in productia de serie, desi unele modele erau planificate pentru vara lui 1945, chiar 1946-1947.
Panther, a fost luat in calcul ca “Waffentrager”, existand proiecte, ca: Grille 10 -10 cm (ramas doar pe hartie, dar ar fi dispus de un tun calibrul 100 mm); Grille 10 -10,5 cm leFH 43/45 (calibrul 105 mm, ramas doar pe hartie); Grille 12 -12,8 cm K 43/44 (calibrul 128 mm, ramas doar pe hartie); Grille 15 -15 cm sFH 43/44 (calibrul 150 mm, ramas doar pe hartie). Prea multe proiecte, prea putine resurse, timp insuficient dezvoltarii, chiar, in unele cazuri, dezinteres din partea OKW.
PANTHER GRILLE 12-TUN DE 128 MM SCHITA
Tiger, ca si Panther, a fost si el luat in calcul ca “Waffentrager”, existand proiecte, ca: Grille 10 –Flak 41, 88 mm, cunoscut si ca VFW-Versuchsflakwagen 8,8 cm Flak 41, un singur prototip realizat, dar nefinalizat; Grille 17 – 17 cm K 72 L/50 (calibrul 170 mm, ramas doar la stadiul de prototip, desi firma Krupp demarase lucrul in 1943-1944. Urma sa dispuna de sasiul Tiger II, iar greutatea ajungea undeva intre 53/58 tone, rezerva interna probabila de 5 proiectile. A fost capturat de catre britanici la Haustenbeck, langa Paderborn); Grille 21 – mortier de calibrul 210 mm, 18/1 L/31 (ramas doar pe hartie. Urma sa dispuna de sasiul Tiger II, greutate de aproximativ 53 tone, rezerva de munitie fiind de doar 3 proiectile, datorita masivitatii acestora); Grille 30 – mortier de calibrul 305 mm, GRW L/16, produs de catre firma Skoda (ramas doar pe hartie. Urma sa dispuna de sasiul Tiger II); Grille 42 – mortier de calibrul 420 mm, GRW, produs de catre firma Skoda (ramas doar pe hartie. Urma sa dispuna de sasiul Tiger II). Exista supozitii ca ele ar fi fost totusi realizate in totalitate la nivel de prototip, dar este putin probabil, productia de tancuri Tiger I/II fiind prioritara pentru necesitatile frontului.
–Jagdpanther (SdKfz. 173), a fost considerat de catre experti ca fiind unul dintre cele mai bune vehicule de lupta blindate din WW II. El era un vanator de tancuri, fiind o incrucisare reusita intre sasiul tancului Panther si tunul KwK 43, calibrul 88 mm, de pe Tiger II. 382 de asemenea „vanatori” au fost realizati intre 1944-1945, prea tarziu insa pentru a mai reprezenta ceva pe campul de lupta (Muhlenbau und Industrie AG-270 de exemplare/MNH -112 exemplare). Avea urmatoarele caracteristici: greutate 46 tone; lungime 9,87 m; latime 3,42 m; inaltime 2,72 m; echipaj 5 oameni; blindaj cuprins intre 40-140 mm (frontal 80 mm, la nivelul mansonului tunului 140 mm); armament: un tun calibrul 88 mm, KwK 43 L/71 (putea penetra blindaj de: 158 mm de la 100 m; 153 de la 400 m;146 mm de la 800 m; 138 mm de la 1200 m; 131 mm de la 1600 m; 124 mm de la 2000 m; 116 de la 2400 m), rezerva interna de 57 proiectile/o mitraliera MG-42, calibrul 7,92 mm, rezerva interna 600 cartuse; motor Maybach HL 230 P30, V-12, pe benzina, 700 CP/16,27 CP/tona; viteza maxima pe sosea 46 km/h; autonomie pe sosea de 160 km.
Jagdpanther (SdKfz. 173)
–Ersatz M-10, (Inlocuitor M-10) au fost tancuri Panther G transformate (5 unitati, ce apartineau Brigazii 150 Tancuri) prin montarea de placi suplimentare din tabla de otel la turela, partea dorsala, cea frontala si demontarea plafonului turelei, pentru a le face sa semene cu distrugatorul de tancuri american, M-10, in vederea Operatiunii Greif, declansata la ordinul lui Hitler si desfasurata sub comanda Obersturmbannfuhrer-ului Otto Skorzeny (gradul era echivalent cu cel de locotenent-colonel, si insemna „ofiter superior la comanda unitatilor de asalt” –era specific SS), renumit pentru actiunile sale de comando (are un CV impresionant: eliberarea lui Mussolini; rapirea fiului lui Horty din Budapesta; operatiunea Greif si multe altele. Profesionist desavarsit, caracterizat de catre anglo-americani ca avand un curaj iesit din comun si o inteligenta sclipitoare. Serviciile secrete Aliate, il considerau deosebit de periculos si un nazist convins –asa a ramas pana la sfarsit, dar interesant este faptul ca din 1953 a devenit agent Mossad, via Egipt, trimitand informatii cu privire la programele de inarmare ale acestui stat, inclusiv cel de dezvoltare a rachetelor).
SS Obersstmbnf Otto Skorzeny
Comandoul german ce a participat la operatiune, a fost format numai din militari vorbitori de limba engleza (aproximativ 2500 de oameni), imbracati in uniforme americane si dotati cu echipament US Army de stransura (15 tancuri Sherman; 32 de masini blindate; 198 de camioane; 147 de jeep-uri; armament de infanterie; toate adunate de pe intreg frontul, capturate fiind in cursul luptelor. Multe s-au si defectat in cursul operatiunii, fiind intr-o stare tehnica deplorabila –americanii nu se prea sinchiseau de intretinerea la cote optime a tehnicii, industria americana fiind capabila sa le inlocuiasca rapid, chiar produceau anumite echipamente in exces, cu mult peste cererea frontului -dar nu aveau ce face). Desi initial au inregistrat succese, toate Panther-ele transformate au fost distruse pe data de 21 decembrie 1944, pe drumul dintre Malmedy si Stavelot, in Franta.
ERSATZ M-10
Blindate care au facut istorie – Panther si Tiger (XI)
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera. Internet.
www.mapn.ro/…/Armata%20romana%20si%20evolutia%20armei%2…
www.oocities.org/…/pzpanther/pzpanther-d…
zonepsico.wordpress.com
www.bzi.ro/proiecte-imposibile-tancul-nazist-de-1-000-de-tone-2065…
www.wwiivehicles.com/…/pzkpfw-v.asp –
www.cartula.ro/forum/topic/987-romanian-panther-colors/
wehrmacht-history.com
ww2drawings.jexiste.fr/…/German-Armor.h…