Partea a XI-a
Continuam descrierea tractoarelor folosite de catre AIJ, de aceasta data cu cele destinate, in principal, tractarii pieselor de artilerie. Japonia a dezvoltat mai multe tipuri de tractoare de artilerie, unele chiar reusite, derivate ale unor produse civile sau dezvoltate pe sasiurile tancurilor usoare si medii –despre toate acestea vom vorbi in continuare, mentionand faptul ca ele erau folosite practic la orice, inclusiv in lucrari genistice, pe aerodromuri, aprovizionare, etc.
Type 98 RO-KE, a aparut in 1939, fiind realizat in numar mare, 1983 de unitati. In principal era destinat tractarii obuzierelor grele, de 100/150 mm, avand urmatoarele caracteristici: greutate 6,9 tone (desi soldatii il numeau tractor de 6 tone); lungime 4,3 m; latime 2,05 m; inaltime 1,91 m; motor pe benzina, 6 cilindri, 115/120 CP/1800 rpm; echipaj 7 oameni; putea tracta greutati de maxim 5,50 tone; viteza maxima pe sosea 24 km/h.
Tractor de artilerie Type 98 RO-KE de 6 tone
Type 98 de 4 tone
O varianta interesanta a acestui tractor a fost mortierul autopropulsat Type 4 HA-TO (in evidentele AIJ apare drept: “Nihongo 4 Shisei yon shiki j hakugekih Ha-To), atat de rar in armata japoneza incat putini ofiteri auzisera de el, si mai putini l-au si vazut, doar patru fiind fabricate. El a aparut la sfarsitul lui 1944 avand la baza sasiul tractorului de artilerie, Type 98 SHI-KE de 6 tone, si drept arme un mortier de mare calibru, Type 3, calibrul 300 mm (raza maxima de actiune fiind undeva la 3000 m, iar proiectilul cantarea probabil 170 kg. Arma cantarea aproximativ 1500 kg, elevatia maxima fiind de doar 50º) si o mitraliera calibrul 7,7 mm, Type 97. Probabil, mortierul era o dezvoltare a Type 96, calibrul 150 mm, aparut in 1936: lungimea tevii 1,32 m; elevatie +45º/+80º; greutate proiectil 25,6 kg; viteza initiala a proiectilului 214 m/s; greutate 722 kg; raza maxima de actiune 3,9 km; productie 90 de exemplare.
Type 4 HA-TO cu mortier de 300mm
HA-TO avea urmatoarele caracteristici: greutate 15 tone; lungime 6,8 m; latime 2,4 m; inaltime 2,75 m; blindaj cuprins intre 12-25 mm; motor pe benzina Mitsubishi, 6 cilindri, racit cu apa, 115/120 CP; echipaj 7 oameni; viteza maxima pe sosea, probabil 20 km/h. Nu a fost utilizat niciodata in lupta, toate fiind capturate de catre americani dupa capitulare, desi in timpul testelor s-a dovedit a fi o arma eficienta.
Interesant este faptul ca AIJ a dezvoltat un mortier de mare calibru, 320 mm. Erau insa slabe, constand intr-un tub de otel de 1,5 m lungime dispus pe o platforma din lemn, totul cantarind peste 300 kg. Otelul era insa de slaba calitate, astfel ca se puteau trage maxim 6 proiectile, dupa care teava se deteriora din cauza solicitarilor. Sistemul era empiric, reglajul tirului se facea la ochiometru, ridicandu-se sau coborandu-se platforma din lemn. Americanii au capturat asemenea mortiere la Iwo Jima, Bataan si Okinawa, dar efectul proiectilelor la tinta era teribil –faceau un crater de 2,4 m adancime si 4,6 m latime, ele fiind dispuse, de obicei, in baterii formate din 12-24 exemplare.
Aruncator Type 98, calibrul 320mm
Type 98 SHI-KE, era fratele mai mic al RO-KE, acesta fiind cunoscut drept tractor de 4 tone, aparut in 1938, realizat in numar mare, 781 de exemplare, avand urmatoarele caracteristici: greutate 4,3 tone; lungime 3,7 m; latime 1,9 m; inaltime 2,17 m; motor pe benzina V8, 91/130 CP/2600 rpm; echipaj 4/6 oameni; viteza maxima pe sosea 38/40 km/h; autonomie de 200 km pe sosea; putea tracta incarcaturi de peste 2 tone.
Tractorul de artilerie Type 98 SHI-KE de 2 tone
Type 92 I-KE, a avut doua modele, pe benzina (Model KO) si Diesel (Model OTSU), cunoscut fiind drept tractor de 5 tone. KO, aparut in 1931, avea urmatoarele performante: greutate 4,6 tone; lungime 3,6 m; latime 1,8 m; inaltime 2,4 m; motor pe benzina V8, 98 CP/2200 rpm; echipaj 4/6 oameni; viteza maxima pe sosea 23 km/h. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea tunurilor de camp, calibrul 105 mm, Type 92 (realizat la Arsenalul din Osaka, avand urmatoarele performante: calibrul 105 mm; greutate 4,36 tone, cu afet; lungime 9,78 m; lungimea tevii 4,68 m; greutate proiectil 15,7 kg; viteza initiala a proiectilului 760 m/s; elevatie cuprinsa intre -5º/+45º; rata de foc 6-8 proiectile/minut; raza maxima de actiune 18,3 km). OTSU, a aparut in 1936, avand urmatoarele caracteristici: greutate 5,3 tone; lungime 3,65 m; latime 1,8 m; inaltime 2,36 m; motor Diesel, 92 CP/1800 rpm; echipaj 4/6 oameni; viteza maxima pe sosea 19 km/h. Type 92 I-KE, in ambele variante, a fost produs in 422 exemplare, pana la sfarsitul razboiului.
Tractor de artilerie de 5 tone, Type 92 I-KE
Type 92 NI-KU, a avut si acesta doua modele, pe benzina (Model KO) si Diesel (Model OTSU), cunoscut fiind drept tractor de 8 tone. KO, aparut in 1932, avea urmatoarele performante: greutate 8 tone; lungime 4,3 m; latime 2 m; inaltime 2,58 m; motor pe benzina 130 CP/1600 rpm; echipaj 7 oameni; viteza maxima pe sosea 16 km/h. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea tunurilor de camp, calibrul 150 mm, Type 89 (realizate cel mai probabil la Arsenalul din Osaka, avand urmatoarele performante: calibrul 150 mm; greutate 10,36 tone, cu afet; lungime 8 m; lungimea tevii 6 m; elevatie cuprinsa intre -5º/+43º; rata de foc 2-3 proiectile/minut; raza maxima de actiune de aproximativ 20 km). OTSU, a aparut in 1936, avand urmatoarele caracteristici: greutate 8,35 tone; lungime 4,3 m; latime 2 m; inaltime 2,58 m; motor Diesel, 120 CP/1400 rpm; echipaj 7 oameni; viteza maxima pe sosea 20 km/h. Type 92 NI-KU, in ambele variante, a fost produs in 1657 exemplare, pana la sfarsitul razboiului.
Type 92 NI-KU, 5 tone
Type 95 HO-FU, cunoscut drept tractor de 13 tone, a avut si acesta doua modele, pe benzina (Model KO) si Diesel (Model OTSU). KO, aparut in 1935, avea urmatoarele performante: greutate 13 tone; lungime 4,76 m; latime 2,3 m; inaltime 2,84 m; motor pe benzina 160 CP/1900 rpm; echipaj 7 oameni; viteza maxima pe sosea 14 km/h. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea pieselor de artilerie, calibrul 305 mm (Type 7, obuzier greu, cu teava scurta si lunga, avand urmatoarele performante, intrat in dotare in anul 1918: cu teava scurta, L16 –greutate 59,21 tone; lungimea tevii 5,015 m; elevatie cuprinsa intre +2º/+73º; greutatea proiectilului 398,7 kg; viteza initiala a proiectilului 400 m/s; raza maxima de actiune 11,75 km; doar 10 exemplare produse/cu teava lunga, L-23: greutate 97,7 tone; lungimea tevii 7,22 m; elevatie cuprinsa intre +2º/+73º; greutatea proiectilului 398,7 kg; viteza initiala a proiectilului 500 m/s; raza maxima de actiune 14,8 km; doar 20 exemplare produse ) si 240 mm (Type 96, avand urmatoarele performante: calibrul 240 mm; greutate 37,56 tone; lungimea tevii 5,78 m; elevatie cuprinsa intre 0º/+65º; greutate proiectil 185 kg; viteza initiala a proiectilului 530 m/s; raza maxima de actiune de 16 km; produs in doar 7 exemplare. Americanii l-au intalnit la Bataan si Corregidor, facand parte din Compania Independenta de Artilerie Grea nr.2, comandata de catre capitanul Shinoda. Aceasta dispunea probabil de doua exemplare, dar cu aceste tunuri, japonezii au tras 80 de proiectile la Bataan si 2915 la Corregidor). OTSU, a aparut in 1938, avand urmatoarele caracteristici: greutate 13,64 tone; lungime 4,9 m; latime 2,3 m; inaltime 2,84 m; motor Diesel, 160 CP/1500 rpm; echipaj 7 oameni; viteza maxima pe sosea 12 km/h. Type 95 HO-FU, in ambele variante, a fost produs in 373 exemplare pana la sfarsitul razboiului.
Type 95 HO-FU tractor de 8 tone
Obuzier Type 7, calibrul 300mm, capturat de americani
Obuzier Type 7, ambele variante
Type 94 YO-KE, cunoscut drept tractor de 4 tone, a aparut in 1934, fiind realizat in 133 de exemplare. Era folosit practic la orice, dar, in general, tracta obuziere de calibrul 105 mm, Type 91 (calibrul 105 mm; greutate 1,97 tone; lungime 8,94 m; lungimea tevii 2,54 m; greutate proiectil 15,7 kg; elevatie cuprinsa intre -5º/+45º; rata de foc 6-8 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului 546 m/s; raza maxima de actiune 10,77 km; era realizat la Arsenalul din Osaka; 1100 de exemplare construite) si Type 92 (descris mai sus). YO-KE, avea urmatoarele performante: greutate 3,55 tone; lungime 3,8 m; latime 1,85 m; inaltime 2,2 m; motor pe benzina 91 CP/2600 rpm; echipaj 6 oameni; viteza maxima pe sosea 40 km/h.
Tractor Type 94 YO-KE
Obuzier Type 91, 105mm
AIJ a folosit drept tractoare de artilerie si variante civile, unele dintre acestea fiind utilizate si la lucrari de geniu, unele fiind descrise intr-un articol anterior. Iata cateva dintre acestea, in mare parte rechizitionate de la agricultori si firme de constructii:
–Komatsu, era un buldozer civil, fiind realizat de firma cu acelasi nume, avand senile. S-a dovedit a fi robust si reusit, o parte din rulmenti fiind importati din Suedia, ceea ce facea ca acestia sa poata fi usor inlocuiti cu altii similari produsi in SUA (de aceea, a fost utilizat masiv de catre trupele americane, oriunde l-au capturat). Avea: motor pe benzina, 4 cilindri, racit cu apa, magnetou si ventilator de racire al motorului (se pare ca erau de provenienta germana, Bosch, aceasta firma avand reprezentanta in Japonia. Foarte probabil au fost facute autohton, sub licenta); greutate 3 tone; echipaj un om; lungime 2,49 m; latime 1,32 m; inaltime 2,2 m. Alte surse mentioneaza ca magnetourile erau de fabricatie britanica.
Tractor Komatsu
–Type 92, buldozer civil, a avut doua modele, pe benzina si Diesel, cunoscut fiind drept tractor de 8 tone. Avea urmatoarele performante: greutate: 8,4 tone, pe benzina/9,3 tone, Diesel; lungime 4,29 m; latime 1,98 m; inaltime 2,59 m; motor: pe benzina 230 CP/Diesel 215 CP, ambele cu 6 cilindri; echipaj 4 oameni; putea tracta greutati de maxim 2,75 tone. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea tunurilor de camp si a obuzierelor grele.
Type 92 de 8 tone
–Type 92 YIKAE, cunoscut drept tractor de 5 tone, a avut doua modele, pe benzina si Diesel. Avea urmatoarele performante: greutate: 5,33 tone, pe benzina/5,5 tone, Diesel; lungime 5,56 m; latime 1,8 m; inaltime 2,34 m; motor: pe benzina Sumida 160 CP/Diesel, Isuzu, 135 CP, ambele cu 6 cilindri; echipaj 4 oameni; putea tracta greutati de maxim 2,75 tone. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea tunurilor de camp si a obuzierelor grele.
Type 92 YIKAE
–Type 95, cunoscut drept tractor de 14 tone, a avut doua modele, pe benzina si Diesel. Avea urmatoarele performante: greutate: 14,3 tone, pe benzina/15 tone, Diesel; lungime 4,88 m; latime 2,29 m; inaltime 2,82 m; motor: pe benzina Sumida 265 CP/Diesel, Sumida, 295 CP, ambele cu 6 cilindri; echipaj 4 oameni; putea tracta greutati de maxim 11,25 tone. A fost folosit pe toata durata razboiului, inclusiv pentru tractarea tunurilor de camp si a obuzierelor grele.Va urma…
Type 95, 14 tone
WW
SURSE DATE SI POZE: INTERNET, ENCICLOPEDIA LIBERA.
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/…/japan-tank.ht… –
google.com/site/…/generali…iii…/generali-importanti-japonezi
www.tanks-encycl… – Statele Unite ale Americii –
weaponsofwwii.com.
armchairgeneral.com
forums.revora.net
javehicles.weebly.com/armored–cars.html –
forum.paradoxplaza.com/…/showthread.ph…
forum.axishistory.com/viewtopic.php?f..
www3.plala.or.jp/takihome/yo–ke.htm –