Romania Military

Blindate usoare – solutii «estice»

De curand Ucraina a introdus in productie un nou tip de vehicul 4×4 blindat usor, Dozor B, care a constituit varful cercetarii ucrainene in domeniu in ultimii ani, alaturi de un alt vehicul – Kozak. Acestea sunt raspunsuri ale industriei ucrainene la o problema pe care o avem si noi, asa cum am mentionat si in articolul anterior « Moreni si vehiculul 4×4 “multirol” ».

Kozak-ul 4×4 ucrainean

 

Ceea ce mi-a atras atentia este insa o evolutie ruseasca a unei linii mai vechi de vehicule incluzand BTR-40 si BTR-152 (ultimul retras din serviciu de Romania in anii ‘90), materializate in variantele 4×4 si 6×6 – Kamaz Bulat SBA 60k2 si care au de fapt la baza o linie de camioane Kamaz. Astfel intram de fapt intr-o familie de 4×4 si 6×6 grele, oarecum diferite de vehiculul de teren 4×4 usor blindat si oarecum apropiat de transportorele blindate amfibii dar si cu posibilitati de configurare intr-un vehicul de patrulare rezistent la dispozitive explozive si ambuscade.

 

BTR-152

Aceasta este o platforma de camion Kamaz 4×4 (BPM-97/ KAMAZ-43269 Vistrel) sau 6×6, configurata pentru uz militar si protectie cu blindaj usor. Cei de la Corporatia Defence din Rusia au demarat acest proiect din fonduri private in 2011, dezvoltarea si testarea fiind terminate in luna septembrie 2013 iar vehiculul a fost prezentat de Zaschita Corporation la expozitia Russia Arms EXPO 2013 organizata de Uralvagonzavod.

 

Kamaz – 43269 Vistrel cu instalatie rachete sol-aer

Caroseria este monococa din otel sudat cu profil V in partea de dedesubt pentru o protectie sporita impotriva minelor si are motorul asezat in fata, urmat de compartimentul soferului si al comandantului si apoi de compartimentul de trupe. Blindajul transportorului nu este echivalat NATO STANAG 4569 ci foloseste sistemul 6 GOST R 50963-96, protectia putand urca pana la nivelul 6, echivalent proiectilului penetrant cal.7,62mm al SVD Dragunov.

Bulat preia motorizarea, transmisia si suspensiile de la Kamaz. Suspensia fata este una conventionala, pe arcuri, cea spate fiind montata pe arcuri semi-eliptice cu bare. Exista 2 motorizari V8 turbodiesel: una euro3 de 240CP si una Euro4 cu 280 CP, ambele variante fiind cuplate la o cutie si o transmisie manuale. Exista si o varianta premium, cu un motor de 400CP, cutie de viteze automata, ceea ce ii confera vehiculului, cu un rezervor de 2×210 litri si cu o masa maxima de 19t, o viteza maxima de 90km/h si o distanta maxima de 800km.

 

Interior Vystrel

            Compartimentul interior beneficiaza de spall-liner, usi care se pot deschide manual sau hidraulic (la cererea clientului), porturile de tragere pot beneficia de protectie suplimentara, cele 6 chepenguri din plafon pot fi reduse pentru instalarea diverselor sisteme de arme iar scaunele sunt configurate pentru a proteja in caz de explozie.

 

Kamaz Bulat SBA 60k2

Vehiculul mai poate beneficia de cauciucuri cu sistem de umflare din mers, de aer conditionat, sistem de suprimare incendiu, navigatie prin GPS, incalzire suplimentara dar si de camere video la 360 pentru cresterea gradului de perceptie a mediului inconjurator.

 

Kamaz Bulat SBA 60k2 cu RWS (statie de arme telecomandata)

 

Kamaz Bulat SBA 60k2 inseamna o intoarcere la bazele ideii de transportor blindat de trupe asa cum era perceputa la finele ultimei conflagratii mondiale, bazata pe un sasiu de camion usor de produs si ieftin de exploatat si care poate fi configurat si protejat in diverse configuratii in functie de cererea clientului, putand avea roluri diverse, de la transportorul de trupe, la vehicul de recunoastere sau chiar MRAP.

 

Usi acces spate

 

Pornind de la experienta Autocamioane Brasov si a celor de la Moreni cu ABI si apoi cu AM-7M, nu ar fi posibila realizarea unei variante similare de camion blindat, care in versiunea 4×4 ar putea suplini parcul de vehicule de recunoastere, gen TAB-C79 ? In plus, o astfel de platforma dedicata dar flexibila ar putea inlocui achizitiile dedicate in numar redus de vehicule Cougar, MaxxPro sau Wolf, platforma pretandu-se si uzului Ministerului de Interne.

Similar cu ceea ce s-a facut in cazul Kamaz-ului, vehiculul ar putea fi inlocuit cu diverse platforme teleoperabile de calibru mic (7,62mm / 12,7mm), asa cum este RCWS-RO, sau rachete sol-aer/anti-tanc (ex. : STAR-80L sau CA-94M).

 

RCWS-RO

Video – Kozak APC :

Video -Kamaz Bulat:

 

 

Video – KAMAZ-43269 Vistrel 4×4:

 

KAMAZ-43269 Vistrel cu kit-uri suplimentare de blindaj

Vom reusi oare sa mai producem astfel de vehicule sau viitorul apropiat, in special pentru MapN, inseamna achizitii/donatii de echipamente in uz ale parcului SUA din Afganistan?

 

Marius Zgureanu

 

Exit mobile version