Cu ocazia expozitiei pariziene Eurosatory de tehnica de lupta de anul acesta, cei de la Renault Trucks Defense (RTD) au venit cu o noutate, si anume demonstratorul vehiculului blindat multirol 6×6 BMX01, dezvoltat pentru competitia VBMR (Véhicule Blindé MultiRole).
Conceptul a fost finantat in comun de catre Directia Generala de Armamente (DGA) franceza si RTD si este in competitie cu conceptul XP2 al Nexter, cu care initial RTD semnase in noiembrie 2011 un acord de colaborare si de furnizare a unui vehicul dezvoltat in comun pentru programul VBMR. Acest program se refera la conceperea unui vehicul blindat multirol 6×6 si masa de aproximativ 20t care sa inlocuiasca in dotarea armatei franceze actualele Renault VAB dar sa suplimenteze si numarul relativ redus al TBT-ului 8×8 VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie).
Nexter XP2: Technology demonstrator for VBMR
Noul vehicul trebuie sa fie la fel de flexibil in configurare ca si predecesorul sau, VAB-ul avand actualmente 43 de versiuni si fiind construit in aproximativ 4000 de exemplare din care peste 2000 se afla in dotarea Frantei, dar sa fie si o solutie mai putin costisitoare decat VBCI, care are actualmente 500 de bucati livrate si costa intre 2,5 si 3,5 mil. euro/exemplar in functie de versiunea de echipare.
Pentru a demara productia VBMR, in cadrul programului Scorpion, armata va trebui sa aloce 350 mil. euro suplimentari in urmatoarea Lege a programarii achizitiilor militare (2014-2019), cu scopul de a livra pana in 2018 doar 292 de astfel de vehicule blindate dintr-un necesar de 2080 de bucati. Da, este vorba de achizitii planificate si bugetate multianual, pe 5 ani, obicei care la noi in tara se oare ca nu a aparut inca.
Aceasta aparitie a BMX01 confirma zvonul abandonarii colaborarii, desi mai multe incercari de apropiere au existat, intre companiile Nexter, companie de stat franceza specializata in sisteme de arme si munitii, cu venituri de 1,1 mld. Euro in 2010 (din care 12% au fost alocati in cercetare-dezvoltare) si RTD, care recent a achizitionat si Panhard, avand venituri de 300 mil. euro in 2010.
Revenind la produsul BMX01, acesta a parcurs déjà mii de kilometri pe diverse terenuri in cadrul programului de testare, alaturi de teste balistice, dupa incheierea salonului urmand ca testele sa se reia sub ochiul atent al DGA.
Motorizarea de 400 CP furnizati de o solutie diesel RTD si o cutie de viteze automata, ii permite sa miste un maximum de 24t cu o viteza maxima probabila de 100-110 km/h. Protectia habitaclului este de nivel 4 STANAG, volumul acestuia, de 14,7m3permitand gazduirea a maxim 11 militari, adica 3 membri ai echipajului plus o grupa de infanterie «felinizata».
Ca si armament, vehiculul dispune de un detector acustic de tragere si de o turela teleoperabila cal.12,7mm instalata pe plafon.
Este de retinut ca nici VBCI si nici BMX01 nu au capacitati amfibii, vechiul VAB fiind singurul din categorie care mai pastreaza aceasta capabilitate. Din aceasta cauza dar si din cauza reducerii bugetului alocat achizitiilor armatei franceze, care va avea repercursiuni asupra numarului de vehicule VBMR comandate, Renault Trucks Defense propune si modernizari ale VAB, disponibile si pentru export.
Si daca tot vorbim de exporturi, cred ca ar merita mentionata si noile aparitii in categoria blindate 6×6 a celor de la StreitGroup: transportorul blindat Varan 6×6 si MRAP-ul Typhoon.
Marius Zgureanu
Surse :
Citeste si :
Blindate usoare – solutii «estice»