Romania Military

Boeing spera sa se reintoarca pe portavioanele americane, odata cu avioanele generatiei a VI-a

FA-XX650

Conceptul F/A-XX al avionului de generatie a VI-a, de la Boeing

In timp ce Lockheed Martin incearca sa-si creasca “felia” din comenzile viitoare ale US Navy, prin anuntarea unui concept de drona pentru portavioane (UCLASS), Boeing, scos destul de brutal de pe aceleasi portavioane si  care pana mai ieri erau domeniul  sau personal si nedisputat de nimeni, incearca sa redevina competitional pe o piata pe care o domina lejer de ani buni.

Astfel oadata cu intrarea F-35 pe portavioanele americane, baietii din Seattle, au ramas fara o buna parte din obiectul muncii, fiind loviti acolo unde se asteptau mai putin, numai ca Boeing nu are de gand sa lase lucrurile asa.

In aceasta ordine de idei a fost prezentat un nou concept de avion multirol, destinat aviatiei ambarcate, cu ocazia expozitiei Navy League Sea-Air-Space, din capitala federala. Astfel saptamana trecuta, baietii au prezentat conceptul  F/A-XX al viitorului avion de generatie a VI-a.

Acest concept nu a fost scos din maneca de Boeing doar pentru ca nu aveau ce face, ci dimpotriva, la cererea Marinei, care are in vedere inlocuirea actualei flote de Super Hornet si Growler cu avionul F/A-XX la orizontul anilor 2030. Desi se parea ca portavioanele americane vor fi dotate cu F-35 in mod majoritar, Marina Americana doreste un avion care sa-i ofere capabilitati ofensive/defensive dincolo de ceea ce dispune astazi sau de ce ii ofera F-35 in viitor.

In acest moment nu este foarte clar daca F/A-XX va fi un avion pilotat, sau dimpotriva va fi primul avion adevarat de lupta comandat de la distanta. Deocamdata ambele variante au fost oferite de catre companie Fortelor Navale.

Spre deosebire de actuala generatie de avioane stealth, F/A-XX va fi un avion fara ampenaj (ansamblul cozii) si care, cel putin la nivel de concept, ar avea aripi canard, un lucru destul de ciudat, daca tinem cont ca aceasta solutie constructiva are dezavantajul cresterii amprentei radar, dar in acelasi timp s-ar elimina reflexile apenajului clasic. De asemenea aparatul va fi unul bi-motor, stealth, etc, beneficind de toate invatamintele trase pana acum din constructia precedentelor avioane “invizibile” americane.

 De la Lockheed Martin avem doar o impresie artistica

 

Sursa: Defense-update

 

GeorgeGMT

Exit mobile version