Privind la piata avioanelor de patrulare maritima, cei de la Boeing au observat ca nu mai sunt chiar asa de competitivi, cum erau o data. Asta nu in seamna ca avioanele americanilor P-8 de exemplu nu sunt foarte performante, ci mai degraba ca sunt foarte scumpe si din ce in ce mai putine tari isi permit asa ceva, mai ales in conditile in care, oricum majoritatea potentialilor clienti, nu cer de la un avion de patrulare maritima, atat de multe cate poate face P-8.
P-8 Poseidon
Dimpotriva moda actuala, care se datoreraza atat crizei economice, dar si tehnologiei avansate folosite, care permite acum miniaturiozarea drastica a echipamentelor, aduce in vizor avionul de patrulare cu doua motoare, turboprop.
Mult mai ieftin dacat un P-8, dar in acelasi timp suficient de incapator pentru misiuni pe mare, aceste tipuri de avioane sunt acum in atentia celor de la Boeing pentru o noua generatie de avioane de patrulare numita P-8 Lite. Ca un singur exemplu: radarul de supraveghere APY-10, cantareste doar 200kg, iar daca langa acest radar mai pui cateva sisteme de camere cu raza lunga capabile sa “vada” noapte si/sau termale, ai facut un avion de patrulare care multumeste majoritatea clientilor, la un pret semnificativ mai mic decat pentru avioane mai mari.
Scaderea sarcinii utile se poate face, datorita faptului ca acum aparatele de supraveghere maritima nu au motiva sa care tone de armament anti-submarin, asa cum faceau pe vremea Razboiului Rece aparatele P-3. Acum singura cerinta este de supraveghere a spatiului maritim, impotriva contrabandei, braconajului, sau traficului ilegal de droguri si persoane. Asfel se pot folosi avioane mai mici si usoare, si bineinteles mult mai ieftine.
P-3 Orion
Favoritul pentru aceasta sarcina pare a fi CASA C-295, dar inca nu este sigura alegerea. Oricum pana la sfarsitul anului 2012 cei de la Boeing se vor hotara asupra modelului ales.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT