Surprinzator sau nu, Janes ne informeaza ca fortele aeriene braziliene ar fi interesate de o achizitie de aparate F 16 la mana a doua. Numarul discutat ar fi 12-24 de unitati, dar nu se precizeaza despre ce tip de aeronave discutam.
Pe surse, Brazilia ar fi discutat cu americanii despre o astfel de optiune, iar Washingtonul ar fi mai mult decat deschis spre o vanzare de F 16. Iar daca vorbim despre o livrare de aparate direct din Statele Unite ar putea fi vorba de Block 40 sau chiar mai sus, greu de presupus, dar nu imposibil, ca brazilienii sa solicite F 16 Block 15/20.
Surprinzatoare stirea, in conditiile in care Brazilia are un contract ferm de achizitie (si coproducere) pentru 40 de aparate Gripen E/F (36 de unitati initial plus inca patru din 2022). In acelasi timp se stia ca cele 40 de Gripen nu sunt suficiente si ca fortele aeriene braziliene au nevoie de o crestere a numarului de aparate achizitionate, aproape spre dublul cifrei initiale.
In acelasi timp, F 16 nu este ceva cu totul nou pentru brazilieni, americanii au tot venit cu oferte de-a lungul timpului. La inceputul anilor 2000 au existat discutii serioase intre brazilieni si americani pentru F 16, iar in 2002 Statele Unite a inaintat o oferta complexa, care includea nu numai avioanele in sine ci si armament de ultima generatie (AMRAAM), dar lucrurile nu s-au materializat.
Necazul celor mai mari sud-americani este ca Gripen E/F are ca tinta inlocuirea avioanelor Mirage III, dar asta nu rezolva problema atat timp cat brazilienii mai au in dotare avioane AMX (vor fi retrase in 2025) si un numar semnificativ de Northrop F-5 EM (peste 40) – aparate dotate cu radarul Grifo_F pentru lupta aer-aer, dar care nici ele nu intineresc.
Ori teritoriul Braziliei este imens (dublu fata de teritoriul Uniunii Europene) iar cu 2-3 escadrile nu rezolvi mare lucru desi Brazilia nu are “dusmani” naturali.
Solutia F 16 la mana a doua nu are legatura cu performata Gripen E/F ci cu costurile aferente, brazilienii si-au facut probabil socoteala ca ar iesi ceva mai ieftin prin cumpararea de avioane folosite cu atat mai mult cu cat nici nu prea are cine sa-i ameninte, ca doar Dumnezeu i-a ferit sa aiba granita cu Rusia.
Daca insa o astfel de afacere va fi incheiata, s-ar putea dovedi o veste extrem de proasta pentru Saab, care nu a reusit sa-si impuna noul Gripen E/F decat in Suedia si Brazilia, in rest aparatul suedez pierzand pe linie in fata F 35A si a Rafale. Compania suedeza are in prezent doar doua posibile sanse sa vanda Gripen si anume catre Thailanda (care opereaza deja Gripen C/D) si Indonezia, dar discutam doar despre sperante, mai ales in cazul Indoneziei.
24 de F 16 uzate nu inseamna nimic pentru americani decat eventual o mica extindere a influentei industrei lor aeronautice, inca un mic client pe o lista mare, dar pentru Saab ar fi un lucru rau, pentru ca 24 de avioane in plus comandate de brazilieni chiar ar conta pentru compania scandinava.
Ramanem in asteptare dar partea nu foarte buna este ca economia braziliana (stalp al BRIC) nu prea exceleaza si necazurile se tin scai de ea, iar pe de alta parte tara este deja puternic implicata in programe de aparare foarte ambitioase si costisitoare: submarine Scorpene construite local, programul de dezvoltare a submarinelor nucleare, Gripen si elicoptere Airbus H 225, fregate clasa Tamandaré, astfel incat orice banunt conteaza.
O decizie in aceasta speta este asteptata pana la sfarsitul acestui an.
PS Eu personal tin pumnii stransi Saabului, o companie cu totul uimitoare si care a reusit sa ofere lumii o serie incredibila de avioane de lupta, s-a descurcat cu bani putini si fara nici un ajutor politic de la guvernul sau, o companie care iti impune un respect sanatos.
Saabul merita sa traiasca, merita sa mearga mai departe, macar si pentru a vedea daca va reusi sa ofere un avion de generatia a V/VIa fara sa aiba la dispozitie muntele de miliarde pe care il au americanii, sau miliardele si piata interna pe care le au europenii.
Deocamadata, in America de Sud sunt trei natiuni care opereaza sau vor opera sigur F 16: Chile cu 46 de aparate (din care 10 unitati C/D Block 50), Venezuela cu aproximativ 20 de F 16A/B (daca si cate or mai zbura) si Argentina cu 24 de F 16 MLU proaspat cumparate din Danemarca. Columbia ar putea si ea sa fie sensibila la ocheadele insistente ale americanilor, avand deja o oferta de la Lockheed Martin pentru 24 F 16 Block 70 (4,2 miliarde de dolari). In prezent columbienii au o flota de 19 aparate israeliene IAI Kfir.
GeorgeGMT